groepsles

Alles wat met lesmateriaal te maken heeft: boeken, CD's, videos, websites (ahum), leraars, (ahum, ahum), leerlingen (ahum, ahum, ahum).
Annemarie

groepsles

Bericht door Annemarie » zo sep 04, 2005 9:25 pm

Ik ga dit jaar voor het eerst lesgeven aan groepjes van 4 tot 6 kinderen. Ondanks alle voorbereidingstijd die ik er al aan heb besteed heb ik nog steeds behoefte aan tips. Ik vraag me af of hier mensen zijn die me kunnen helpen. Alles is welkom. Tips over materiaal, samenspel, orde houden, leerlingen bij elkaar betrekken, noem maar op....

Esther

Just Merks

Bericht door Just Merks » di sep 06, 2005 10:19 pm

Esther,

Om wat voor een leeftijd kinderen gaat het? Ik begrijp dat je ze klassikaal gaat les geven. Ik heb wel eens een tijdje lesgegeven aan een aantal vrienden. En ondanks dat ik niet het niveau had van veel anderen in dit forum, was dit erg leuk en heb ik ze veel kunnen bijbrengen. Uiteindelijk konden ze allemaal de Bourree van Bach en diverse stukjes van Harry Sacksioni spelen en dat vond ik best wel een prestatie.

Ik leerde er zelf ook enorm veel van.

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Annemarie

Bericht door Annemarie » do sep 08, 2005 9:39 am

Poeh, dat is zeker een prestatie. Ik heb twee groepjes van 4 tot 6 kinderen. Een in de leeftijd van 9 tot 11 jaar en een in de leeftijd van 12 tot 15 jaar.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do sep 08, 2005 9:44 am

Hallo Esther,

Veel kan ik niet helpen. Op de Academie waar ik zit, maken de 12-15 jarigen deel uit van de klas "volwassenen" en krijgen juist hetzelfde soort onderricht.... De leraar gebruikt de boeken van Cees Hartogh als steun bij zijn lessen. Er zijn wel lessen notenleer op de Academie.... Meestal hebben de 12-15 jarigen er een maand notenleer opzitten voordat ze echt met de gitaar beginnen.

Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » do sep 08, 2005 9:59 am

Ik heb de boeken van Cees Hartog ook aangeschaft. Notenleer krijgen ze bij mij gaandeweg. Ik krijg sterk het idee dat er bij jullie in Belgie een heel mooi, algemeen gebruikt lesplan is. In Nederland heeft iedereen zijn eigen toko en moet zelf maar zien uit te vinden wat het best werkt. Natuurlijk heb ik op het conservatorium wel een ondergrondje gekregen, maar vaak heb ik het gevoel dat het niet veel meer is dan dat ondergrondje. Je blijft leren, echt waar.

Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do sep 08, 2005 11:03 am

Dag Esther,

De Muziekacademies maken deel uit van het officieel kunstonderwijs en worden gesubsidieerd door de Staat. Ieder jaar moet er proeven worden afgelegd op het einde van het jaar.

Er bestaat inderdaad een lesplan geldig voor gans Vlaanderen dat opgeeft wat moet aangeleerd worden tijdens jaar 1, jaar 2, enz... Tenminste voor notenleer. Voor het instrument is dat veel vrijer, het hangt veel af van de inzet en mogelijkheden van elke student. Maar ook hier moet je elk jaar een proef afleggen en een minimum aantal punten halen.

Marie-Claire