Plaatsing van de microfoon?

Hoe neem ik mezelf op.
Floyd Messina

Plaatsing van de microfoon?

Bericht door Floyd Messina » ma aug 08, 2005 1:29 pm

Hoe plaatsen jullie bij het opnemen de microfoon ten opzichte van de gitaar? Ik merk bij mij dat ondanks het uitproberen van verschillende posities van de microfoon er veel bastonen in de opnames blijven zitten.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 08, 2005 1:35 pm

Halo Floyd Messina
Ik neem op met een zo'n klein microfoontje. Dat ligt op de standaard, iets hoger dan de rozet van de gitaar, juist om te proberen om de bassen niet te veel te laten doorklinken. Maar het lukt niet echt deftig.
Te kort bij de gitaar gaan de bastonen nog meer domineren.
Marie-Claire

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » ma aug 08, 2005 1:44 pm

Daar heb ik de microfoon ook geplaatst, het klonk het beste, maar ik moet er de opnames wel wat equalizen om die doffe tonen wat weg te krijgen. Hoe zouden de "grootheden" hun gitaren opnemen?

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 08, 2005 2:13 pm

Eerlijk gezegd, geen flauw idee van. :aide:
Jean-François zou je verder kunnen helpen, hij heeft al CD''s opgenomen.
Als het moet, vertaal ik in het Frans.
Misschien zien we meer op 25 november. Hij treedt dan op in Brest, en hij heeft plannen om het life via de site uit te zenden. Als alles goed verloopt (hij zoekt nog sponsors).
Marie-Claire.

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » ma aug 08, 2005 2:24 pm

Wellicht is er een bepaalde (studio)techniek? Bij de voorbeeld-stukjes van Jean-François vind ik de bassen ook wat overheersen.

Misschien kun je hem inderdaad eens vragen?

Gast

Bericht door Gast » ma aug 08, 2005 2:45 pm

Zal ik doen, en dan zijn antwoord plaatsen. Hij is nu met verlof, het kan een tijdje duren.
Marie-Claire.

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » ma aug 08, 2005 6:02 pm

Van de website: http://www.guitarnoise.com/

Let's face it, capturing a decent acoustic guitar tone is not an easy task. Here are some tips that will help you cover the basics of this deft art and avoid the pitfalls that will render your efforts a jangly and dolorous cacophony. So if you don't want your Dreadnought to sound dreadful, read on.
By far the most crucial aspect of recording acoustic guitars well are the microphones used to record them. For instance a dynamic vocal mic will neither be sensitive enough to handle the instrument's relatively small volume, nor able to cope with the fretboard's entire frequency range. Go for a good quality capacitor microphone every time.
Tip: record in an environment that sounds good to start with. Ever done it in the bathroom? You might get a great result from those super sound-reflecting tiles.
The next most important thing is to position your mics correctly. However, like many things, there's more ways to skin a rabbit etc. We'll concentrate here on a tried and tested method.
Position your mic about 24 inches (0.6m) from the neck to body join. The idea behind placing the head of the mic a fair distance from the instrument is to be able to capture some of that resonant air emanating from the instrument
The next thing to do is to fire up your recorder and don some headphones. Now wander slowly around the area with the mic, listening out for that sweet spot. When you find it, stop. Put the mic stand right there and start recording.
Tip: If you want your acoustic to sound right up front in your face, record in stereo. That's to say, get two good quality capacitor mics, point them across each other at roughly 90 degrees and keep their heads real close.
When you are recording you don't want to hear anything but the guitar. So ban any ticking things like watches from the room. Try to be still and focused when you play. Above all, don't sneeze.
You'll know when you have succeeded when you merely have to apply minimal corrections in EQ to achieve a strong and acoustically pure result.

Steve Elliot
(Posted January 15, 2001)

Floyd

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 08, 2005 6:45 pm

Bedankt, Floyd Messina.
In het meervoud, die microfoons blijkbaar....
Marie-Claire :lol:

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 08, 2005 8:15 pm

Hallo, Floyd Messina,
Ik ben wat aan het rondneuzen geweest in verband met die opnames. Er zat misschien één nuttige tip tussen, namelijk iemand die zijn micro ter hoogte van het klankgaat plaatst, maar wel zodanig dat er meer vanaf de kam wordt opgenomen. Dit zou ervoor zorgen dat de bassen minder stevig doorklinken.
Ik heb niet getest, ik geef de info zo door.
Sukses ermee.
Marie-Claire.

Jean

Bericht door Jean » wo aug 31, 2005 7:05 pm

Ik denk dat het veel uitmaakt wat voor microfoon je hebt.
Ik heb zelf ook een heel klein goedkoop microfoontje met 1 voordeel: Is zo klein dat ik hem een beetje in de klankkast kan hangen.

Ik had altijd last van een 'flets en schel' geluid...dat is nu een stuk minder.

Als je het echt goed wilt doen moet je natuurlijk een microfoon gebruiken die daar het geschikst voor is. Er bestaan microfoons met met zeer goede karakteristieken om acoestische gitaren op te nemen.
Die worden natuurlijk heel anders gepositioneerd.

Voor mijn live zang hou ik van Sennheiser microfonen...vandaar een link naar hun...er zijn echter een boel andere merken met hun eigen voor en tegens...deze site is slechts een voorbeeld
http://www.sennheiser.com

Hier betaal je echter best veel geld voor.
Als je dan toch geld bent uit het geven kun je ook meteen je huis verkopen...vakantie opzeggen en naar een goede studio gaan :wink:
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

Just Merks

Bericht door Just Merks » vr sep 09, 2005 8:21 pm

Misschien voor velen bekend, maar voor anderen een nuttige tip. De meesten zullen direct opnemen op een PC. Als de PC niet is aangesloten op een geaard stopcontact kan dat een flinke 50Hz brom geven.
Dus sluit hem aan op een goede aarde. Bij mij heeft het geholpen.

groeten,

Just
Zint eer gij begint.