Werk in de muziek?

Klassieke gitaar is niet onze enige passie. Deze rubriek dient om beter kennis te kunnen maken, andere hobbies te delen, te kletsen over van alles en nog wat, of de laatste "gitaristenmop" te posten
Jean

Werk in de muziek?

Bericht door Jean » di okt 11, 2005 12:42 pm

Ik was eigenlijk eens benieuwd of hier leden zijn die echt werken of werkervaring hebben. Wat zijn ervaringen met een baan in de muziek?
En hoe kom je in zo'n baan? En kun je ervan leven?
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

Annemarie

Bericht door Annemarie » di okt 11, 2005 1:32 pm

Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'in de muziek'.
Gaat het je om een concertpraktijk? Of ook om een lespraktijk?

Esther

Jean

Bericht door Jean » di okt 11, 2005 6:54 pm

ja...alletwee..gewoon heel ruim genomen.
Ik ben gewoon in ervaringen geinteresseerd omdat ik er zelf veel over nadenk... niet met betrekking tot gitaar (hier heb ik niet het vereiste niveau voor..veel betere concurrentie ;) )
Met betrekking tot zang dus.

Maar, dromen en proberen om een bekende artiest te worden is punt 1, maar zijn er nog andere richtingen die je opkunt om jezelf nuttig te maken met muzikale talenten? (bv leraar of iets anders)
En waar vind je zoiets?

Ondanks alle adviezen..merk ik namelijk dat het behouden en krijgen van een 'gewone' baan ook niet zo vanzelfsprekend is. Daarom probeer ik eens voorzichtig over eventuele 'muzikale' mogelijkheden na te denken.
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

Annemarie

Bericht door Annemarie » di okt 11, 2005 11:11 pm

Nou goed, ik ben dus gitaardocent. Daarvoor heb ik een opleiding gevolgd van 5 jaar. Ik heb een privepraktijk aan huis en 1 avond per week huur ik een ruimte om groepslessen te kunnen geven. Ik geef ca 15 uur per week les.

Naast gitaardocent ben ik ook docent 'Muziek op Schoot'. Ik heb meestal 4 groepen per week (= 4 uur), verdeeld over 2 ochtenden. Daarvoor ben ik in loondienst. Dat levert mij een (zeer bescheiden) pensioen en enige andere sociale zekerheden op.

Af en toe geef ik een concert maar dat levert doorgaans niet veel op. Ik zit niet erg in dat circuit en zoek dat eerlijk gezegd ook niet op.

Mijn inkomen is bij ons niet het hoofdinkomen, dat heeft mijn man, die een volledige baan van 40 uur per week heeft. Maar mocht het nodig zijn dan denk ik dat het met wat uitbreiding wel mogelijk zou moeten zijn om ervan rond te komen. Al zal het met een gezin met 3 kinderen dan geen vetpot zijn.

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » di okt 11, 2005 11:35 pm

Hoi Jean,
Is er bij jou in Kerkrade zoiets als het koorenhuis in Den Haag? Daar worden lessen en workshops gegeven in creatieve vakken. Je zou bv. jonge bandjes kunnen coachen. Ik weet niet of je daar je brood mee kunt verdienen, maar ik weet wel dat er overal in Nederland jonge mensen bezig zijn met muziek. Jij kunt ze best wel bijstaan in techniek en performance.
Mijn kinderen zitten bij het koorenhuis op popklas en krijgen les op drums, synthesizer, gitaar en bas. Heel eenvoudig, de eerste stappen op weg naar het vormen van een bandje. Het niveau is natuurlijk niet hoog, maar de lol is er niet minder om.
Als coach ben je niet echt muziekleraar, maar meer motivator.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Jean

Bericht door Jean » wo okt 12, 2005 8:05 pm

dankje Erik voor de goede ideeen :)
Misschien is dat wel leuk om te doen zoiets...alleen zoeken of er mogelijkheden zijn.
Ik vind het alleen jammer dat technieken die vaak in de rock/metal gebruikt worden nog zo 'gediscrimineerd' worden. Vaak is er ook weinig kennis hierover.
Misschien moet ik wel proberen om daar iets aan te doen ;)
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » wo okt 19, 2005 10:48 am

Waarom start je niet je eigen Rock Academie? Met wat hulp van je band en de huur van een pandje kun je heel Zuid-Limburg (en omstreken) laten rocken. Zoek wat sponsors of vraag een startersubsidie aan. Een gemeente staat vaak te juichen bij zulke initiatieven. Wat briefjes op middelbarescholen ophangen en je leerlingen lopen binnen!
In Den Haag bestaat zo'n Academie al. De oprichter, Caesar Zuiderwijk, drummer van Golden Earring zou je eens kunnen benaderen om zijn ervaringen te horen.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Jean

Bericht door Jean » wo okt 19, 2005 12:53 pm

Dat is een interessant idee...band begeleiding..aparte leraren.
Dat bestaat niet in de omstreek...misschien valt er ook wel samenwerking te behalen met de muziekschool.
Alleen ben ik zelf nog vrij actief in de muziek zelf...ik kan me voorstellen dat het opzetten hiervan wel enige jaartjes zal vragen..en of je er een boterham mee kunt verdienen valt nog te bezien.
Maar ik vind dit in ieder geval voor 'sooner or later'een topidee..dankje Erik :D
'We all do have limits'
-Scot Tennant-