Nationale krakers competitie

Klassieke gitaar is niet onze enige passie. Deze rubriek dient om beter kennis te kunnen maken, andere hobbies te delen, te kletsen over van alles en nog wat, of de laatste "gitaristenmop" te posten
Just Merks

Nationale krakers competitie

Bericht door Just Merks » do okt 06, 2005 5:53 pm

Hallo,

Al twee jaar heb ik aan deze competitie meegedaan. Het is een erg leuk maar verslavend tijdverdrijf. De bedoeling is dat je de antwoorden op vragen via internet zoekmachines weet te vinden. Idere week krijg je een aantal nieuwe vragen. Hierdoor maak je kennis met de meest verschillende wetenswaardigheden. De nieuwe competitie begint op 2 November.

Zie http://sitegenerator.bibliotheek.nl/pub ... kers/home/

Ik kan het echt aanraden maar het is wel erg verslavend. Hieronder een voorbeeld van een vraag van vorig jaar:

groeten,

Just

Eric studeerde rechten met als specialiteit zeerecht en had een grote belangstelling voor geschiedenis. Dat Hugo de Groot een belangrijke rol had gespeeld in het huidige zeerecht wist hij natuurlijk. Nadat een VOC kapitein (soms ook admiraal genoemd) de Portugese Santa Catarina in beslag had genomen kreeg Hugo de Groot van de VOC de opdracht deze inbeslagname te rechtvaardigen en dit aan het papier toe te vertrouwen. Dit resulteerde uiteindelijk in een van de belangrijkste werken van Hugo de Groot. Toen Eric in 2004 op zijn studiereis door Azië het land met de gelijknamige hoofdstad bezocht, waar voor de oostkust dit Portugese schip was overmeesterd, nam hij zich voor om in deze stad musea en archieven te bezoeken of er nog iets over de Hollanders te vinden was. Nu een moderne wereldstad met geweldig openbaar vervoer, dus geen enkel probleem voor Eric om kriskras door deze stad te reizen. Heerlijk relaxed zat hij in de trein onderweg naar het volgende museum, benen gestrekt en voeten op de bank tot er controle kwam. Omdat de conducteur goed geluimd was – hij had zojuist zijn CEO (zie foto) in de trein ontmoet die onderweg was naar een Wu Tai Chi bijeenkomst - kreeg hij deze keer slechts een waarschuwing, maar bij een volgende keer zou hij de maximale boete krijgen. Wat is de maximale boete voor het plaatsen van voeten op de zitplaats in deze trein in deze stad?
250
500
1000
2000
Laatst gewijzigd door Just Merks op wo okt 12, 2005 5:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Zint eer gij begint.

annoost

Bericht door annoost » do okt 06, 2005 11:00 pm

Dat lijkt me wel eens leuk om uit te proberen , maar het ziet er niet zo evident uit.
Ik vrees dat het wel een serieuse hap uit de Delcamptijd zou worden.

Ann

Just Merks

Bericht door Just Merks » di okt 11, 2005 1:36 pm

Ann,

Het kan toch niet zo zijn dat wij de enigsten zijn die naast gitaar spelen nog andere interesses hebben?? Ik ga de parochie toch maar weer eens wakker schudden, want ik kan straks elke hulp gebruiken om deze leerzame onderwerpen uit te zoeken.
Het is zeker erg moeilijk, maar je komt over de hele wereld. Van musea's , overheids documenten wetboeken, handelsregisters, geschiedkundige documenten etc.etc.

Dus mensen reageer en schrijf tijdig in!!!!!

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 3:21 pm

Hallo Just,

Hoeveel tijd kruipt daar eigenlijk in?
Marie-Claire

Just Merks

Bericht door Just Merks » di okt 11, 2005 4:10 pm

Marie-Claire,

Als je alle antwoorden goed wilt hebben en je bent redelijk bedreven en bekend met het zoeken op internet dan ben je zeker zo'n 40 uur per week kwijt. Maar het gaat niet om het winnen. Dus zoek de leukste vraag uit en begin er mee en besteed een paar uurtjes per week. Kijk wel uit want voor dat je het weet ben je echt verslaafd. Maar ik weet zeker dat je het hartstikke leuk vind, en stiekem wat informatie uitwisselen met andere delcamp leden..

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 4:35 pm

Dag Just,

Ik denk dat ik me eraan zal wagen :wink:
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » di okt 11, 2005 4:42 pm

Just, is het jouw bedoeling om hier met een aantal een team te vormen of moeten we ons individueel inschrijven?

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 4:51 pm

Ik hoop dat er een gitaarvraag tussen zit.
(ik heb mij wel individueel ingeschreven, ik kan het altijd wijzigen).
Marie-Claire

Just Merks

Bericht door Just Merks » di okt 11, 2005 9:33 pm

Annemarie,

Kan alletwee, maar ik denk dat individueel het makkelijkste is.

Marie-Claire, wat is je Nickname. De mijne zal zo als gewoonlijk Jekko33 zijn.

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Simonette

Bericht door Simonette » di okt 11, 2005 9:48 pm

Just Merks schreef:Marie-Claire,
dan ben je zeker zo'n 40 uur per week kwijt
:shock: ...eehhh...ik denk niet dat ik er een dagtaak van kan maken dus ik pas.... :cry:

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 9:50 pm

Ik ook niet, simonette, maar het lijkt me best grappig om een paar vragen te proberen.
Marie-Claire

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 9:51 pm

Dag Just,
Ik ben ingeschreven als lamirons

Marie-Claire

Simonette

Bericht door Simonette » di okt 11, 2005 9:57 pm

Marie-Claire schreef:Ik ook niet, simonette, maar het lijkt me best grappig om een paar vragen te proberen.
Marie-Claire
Daar heb jij weer gelijk in Marie-Claire...zo had ik het nog niet bekeken, want ik denk altijd meteen alleen maar aan winnen, :lol: Afijn ik zal de site eens gaan bekijken. Groet, Simonette

Just Merks

Bericht door Just Merks » di okt 11, 2005 10:21 pm

Dat is ook juist het leuke er aan. Je verdwaald nogal eens op het internet maar dan kom je best leuke dingen tegen. En het is niet leuk om de antwoorden te geven, maar een klein hintje kan wel eens helpen. Soms wordt je redelijk gefrustreerd als je het antwoord niet kunt vinden. Pak dan de gitaar. Je moet er geen slapeloze nachten van krijgen.

Just
Zint eer gij begint.

Annemarie

Bericht door Annemarie » di okt 11, 2005 11:23 pm

Ik heb me ook ingeschreven. Ik heb natuurlijk ook geen 40 uur per week over maar ik zie wel. Het puzzelen op zich lijkt me al erg leuk. Ik heb een poosje meegedaan met 'breinstein' en 'de lach van mona lisa', beide puzzelsites. Heel lastig maar je mag er zo lang over doen als je zelf wilt. Dat scheelt dan wel weer.
Bedankt voor de tip Just.

Oh ja, ik sta ingeschreven onder de nickname Esther