Film bekijken

Klassieke gitaar is niet onze enige passie. Deze rubriek dient om beter kennis te kunnen maken, andere hobbies te delen, te kletsen over van alles en nog wat, of de laatste "gitaristenmop" te posten
e.zurcher

Bericht door e.zurcher » za okt 01, 2005 3:34 pm

Het was me al bekend dat er 'deskundigen' in de film aan het woord komen, die geen wetenschappelijke achtergrond hebben. Een ervan is zelfs een mystica!!! Als ze onzin zouden uitkramen, zou ik me achter de kritiek scharen. Er blijven genoeg wetenschappers in de film om het wetenschappelijke gehalte hoog te houden.

Er zijn nou eenmaal mensen die vinden dat je pas kunt zwemmen als je een diploma hebt. Ik ken genoeg mensen die uitstekend zwemmen zonder diploma.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Simonette

Bericht door Simonette » za okt 01, 2005 5:54 pm

yep, zo is 't!

Jean

Bericht door Jean » di okt 04, 2005 12:59 pm

ja, ik ga hem toch kijken als ik hem tegenkom ;)
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

swastassijns

Bericht door swastassijns » di okt 04, 2005 4:28 pm

ik heb de film nog niet gezien en zal dat zo snel mogelijk doen: ik probeerde hem dit weekend te kopen maar hij was overal uitverkocht!

Nu heb ik wel de commentaar op http://skeptico.blogs.com/skeptico/2005 ... leep_.html gelezen en een aantal van de opmerkingen die daar staan doen bij mij toch belletjes rinkelen.
Een van de wetenschappers in de film (David Albert) zegt dat sommige van zijn woorden uit de context worden weergegeven. Ik weet dat de quantum mechanica heeeeeeel populair is bij new agers, mystici en andere alternatievelingen en dat ze inderdaad volledig uit haar context misbruikt wordt om 'wetenschappelijke' verklaringen te geven voor tot dan toe onverklaarbare dingen... en ... daar heb ik een gloeiende hekel aan :evil:

Je kan inderdaad zwemmen zonder diploma... maar je ZWEMT dan nog steeds. Je gaat je zwemkunst gebruiken voor wat ze bedoeld is...om te zwemmen en niks anders: je gaat niet proberen om door de lucht te zwemmen bijvoorbeeld (iemand die dat wel zou doen maakt dan op een dramatische manier duidelijk eigenlijk niks te kennen van zwemmen)! Zo kan je misschien ook wel aan quantum mechanica 'doen' zonder een diploma...maar het moet dan wel quantum mechanica blijven en niet verzanden in het toepassen ervan in domeinen waarvoor ze niet bedoeld was...want ook hier zou je dan te kennen geven eigenlijk niks te kennen van de quantum mechanica...

Ik hoop na het bekijken van de film hier klaarder in te zien...

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » di okt 04, 2005 5:01 pm

Op de site http://www.imdb.com/ kun je alles vinden over films. Als je What the bleep do we know intoetst, dat krijg je nog veel meer kritiek te lezen. Waarschijnlijk terecht! Ondanks alle kritiek heeft de film me aan het denken gezet. Na het lezen van de kritieken heeft het me nog meer aan het denken gezet. These, antithese, misschien daarna synthese?
Erik Zurcher

swastassijns

Bericht door swastassijns » wo okt 05, 2005 8:51 am

Bedankt voor het extra webadres! Ik heb de eerdere kritiek nog wat verder doorgelezen... en eerlijk gezegd ben ik blij de film niet gekocht te hebben. Ik probeer hem later wel eens te huren.
Blijkbaar is de film bijna volledig gedragen door de Ramtha School of Enlightenment... en Ramtha is een 35.000 jaar oude 'spirit-warrior' uit Atlantis die in ene mevrouw Knight's keuken in Tacoma verscheen in 1977. Vanaf dat moment spreekt Ramtha via Mevrouw Knight :strizzalocchio:
Als ik lees dat dergelijke weardo's betrokken waren bij het maken van deze film dan weet ik al genoeg: dan gaat het inderdaad over wat gerenomeerde wetenschappers 'quantum flapdoodle' noemen... Hillarische fantasieën en misplaatste gevolgtrekkingen uit de quantumtheorie gekruid met hier en daar een uit de context getrokken quote van een wetenschapper (die achteraf blijkbaar zijn beklag maakte dat hij inderdaad volledig uit de context werd geciteerd/getoond) wat dan enige geloofwaardigheid aan het geheel zou moeten geven...

Ik kan alleen maar de raad geven om eerst enige kritieken op de film door te lezen vooraleer je hem zou kopen. Voor mij is het echt duidelijk: dit is je reinste onzin!

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » wo okt 05, 2005 6:54 pm

Swa,
Je zult helemaal gelijk kunnen hebben, maar... met de kennis die je nu hebt, raad ik je aan de film toch te bekijken. Met alle kritiek die ook ik op de film heb, blijft er nog genoeg te genieten over! Per slot van rekening moet je eerst iets onderzoeken voordat je het verwerpt.
Als tijdsdocument is het interessant, fact and fiction kun jij wel toch wel onderscheiden.
Groetjes,
Erik Zurcher

Jouke

Bericht door Jouke » vr okt 14, 2005 5:18 pm

swastassijns schreef:Wat die dimensies betreft: momenteel denkt men dat er 11 zijn...
Wel, als de snarentheorie correct is, nietwaar? (Laat ik op een gitaarforum maar niet te negatief doen over de snarentheorie :D)
Don't anthropomorphize computers, they don't like it.

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr okt 14, 2005 6:11 pm

Ach, ik ben toch wel nieuwsgierig. Vertel, vertel :D

swastassijns

Bericht door swastassijns » vr okt 14, 2005 8:43 pm

Jouke schreef:
swastassijns schreef:Wat die dimensies betreft: momenteel denkt men dat er 11 zijn...
Wel, als de snarentheorie correct is, nietwaar? (Laat ik op een gitaarforum maar niet te negatief doen over de snarentheorie :D)
Inderdaad... als de 'super'snarentheorie correct is zelfs want als de snarentheorie zou correct zijn (zonder super) dan zouden er 26 dimensies zijn. Maar men denkt toch dat eerder de supersnarentheorie meer potentieel heeft... laat het ons dus voorlopig op 11 dimensies houden. Men denkt ook dat er daarvan 7 superklein en opgerold zijn... maar er zijn ook fysici die ervan uitgaan dat er meer dan 4 vrij groot zijn en niet opgerold.

Als de snarentheorie niet klopt dan kan het nog altijd zo zijn dat we aan vier dimensies genoeg hebben...
De Portugese natuurkundige Magueijo denkt bijvoorbeeld aan theorieën waarin de lichtsnelheid niet constant zou zijn...

We weten het dus nog niet...
Moet je nog meer weten??? :wink: :wink: :wink: :wink: