hobbies

Klassieke gitaar is niet onze enige passie. Deze rubriek dient om beter kennis te kunnen maken, andere hobbies te delen, te kletsen over van alles en nog wat, of de laatste "gitaristenmop" te posten
e.zurcher

hobbies

Bericht door e.zurcher » wo aug 03, 2005 11:15 pm

Alles wat je doet, moet je goed doen. Vanuit die filosofie leef ik. Gitaarspelen, kendo, ontwerpen (mijn vak). Niet omdat het resultaat telt, maar om de 'weg''. Dat begrip 'weg' zit ook in het woord kendo: de weg van het zwaard. Kendo is een Japanse zwaardvechtsport.

Het enige doel is het goed beoefenen van Kendo. Dat klinkt simpel, de praktijk is anders. De theorie is dat als je hard traint, je juist handelt (zen). De handeling is dan niet een bewuste, maar een spontane juiste. Je handelt buiten de ratio om.
De praktijk: eindeloos oefenen op techniek(en), juiste aanvalshouding, opbouwen van aanvalsdruk, 'lezen'van je tegenstander, zijn aanvalsdruk 'meten''. Aanvallen doe je pas als je domineert.
De Japanners noemen dat: eerst winnen, dan pas aanvallen.

Maar ook geldt: als je tegenstander jou treft, wees dan dankbaar dat hij hij jou gewezen heeft op een zwak punt.
Misschien komt allemaal agressief over (er wordt bij Kendo hard geschreeuwd), het tegendeel is waar. Immers, het doel (winnen) is niet belangrijk. De 'weg' is belangrijker.
Inmiddels beoefen ik kendo al 25 jaar en voel me nog een 'absolute beginner'.

Een en ander kunnen jullie bekijken op de website: www.shin-nakada.nl

Jean

Bericht door Jean » do sep 01, 2005 7:45 pm

Inmiddels beoefen ik kendo al 25 jaar en voel me nog een 'absolute beginner'.
Klinkt net als uitspraken van gitaristen soms over gitaarspelen ;)
Als je een goeie wilt worden ergens in zul je misschien nooit stoppen met leren. Wat ik ook herken is winnen voordat je aanvalt (de toon horen voordat je hem speelt).

Een van mijn hobbies buiten gitaarspelen is zingen.
Ik zing in een heavy metalband. Dit wordt soms enkel als schreeuwen benoemd door mensen.
In tegenstelling tot het grote gros hecht ik er echter JUIST bij deze tak van muziek waarde aan dat ik met techniek zing..zelfs het zogenoemde 'schreeuwen' wat ik ook hanteer gebeurt met veel techniek.

Ik heb al gedurende zo'n 4 jaar zanglessen en wat ik ervan kan zeggen is dat het heeeel anders is dan gitaar. Vooral om te leren.
Zang is zeer nauw verbonden met je zelfvertrouwen...jezelf openstellen en aandacht trekken (vooral als solist). Deze egenschappen komen bij gitaar ook aan de orde..maar vaak pas veel later.

Er zijn veel meer verschillen echter...maar het is mooi om die contrast te hebben in muziek en ik vind dat het een positieve invloed op elkaar heeft. :D
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do sep 01, 2005 8:40 pm

Veel hobbies heb ik niet, gitaar leren spelen is al tijdrovend, en met de notenleer erbij...

Echt hobbie kan je dat niet noemen, maar ik kan wel enorm veel genieten van een toneelstuk, of ballet (liefst modern). En verder ben ik een echte boekenwurm.
En een zeer goede amateur kok.

Marie-Claire

Jenny

Bericht door Jenny » do sep 01, 2005 9:44 pm

Mijn hobby is toch wel het gitaarspel. Het solo en ook het samenspel. En inderdaad he raakt er nooit op uitgeleerd.
Een andere hobby van mij is tennissen hier ben ik pas mee begonnen en badminton is ook leuk. Eigenilijk heb ik gewoon te weinig tijd om dit alles goed te kunnen doen.

Groetjes Jenny

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do sep 01, 2005 10:02 pm

Volledig met Jenny eens.

Gitaarspel is hobby nr. 1 (had ik erbij moeten zetten).

Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » do sep 01, 2005 11:47 pm

Gitaar is mijn beroep, zingen is mijn hobby. Ik zing het liefst in een klein ensemble, maar zing ook wel solo.
Verder ben ik dol op lezen, computeren en puzzelen. Handwerken is vroeger een grote hobby van me geweest maar nu te belastend voor mijn handen en armen. Bovendien heb ik er sinds ik kinderen heb niet veel tijd meer voor.
Nou ja, vervelen doe ik me eigenlijk nooit.

Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do sep 01, 2005 11:51 pm

Foei Esther,

Wie kan zich nu vervelen als er een gitaar is de buurt staat.

Dit is ook al onderwerp van eindeloze discussies met mijn leraar geweest. Gitaar is zijn job, PC zijn hobby. PC is alomtegenwoordig in mijn job, gitaar mijn hobby. Moet je maar tegenkomen, zo'n combinatie. Dus heeft hij mij op het laatste uur geplaatst, ik start met gitaar, en we eindigen met PC. En we lachten heel veel af.

Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » do sep 01, 2005 11:58 pm

:D ik zei al dat ik me nooit verveel.

Ik zoek ook nog een leerling met veel verstand van computers :D
Is idd een leuke combinatie.

LaReverie

Bericht door LaReverie » ma sep 19, 2005 9:20 pm

Gitaar is hobby nr. 1, samen met NH (= Natural Horsemanship), een soort trainingsmethode voor paarden die gebaseerd is op de lichaamstaal van het paard, en hoe erop in te spelen.
Verder speel ik ook graag (alt)fluit, hele simpele dingen aangezien ik er nooit les in gevolgd heb.
computer en internetten is natuurlijk ook m'n hobby, anders was ik hier niet 8)
sjaals breien vind ik ook wel leuk om te doen; je ziet het vooruit gaan en het is nuttig :wink:
en tjah... studeren is voorlopig nog mijn beroep :P

dekker

Bericht door dekker » wo sep 21, 2005 12:20 pm

Tja, hobbies, je raakt er niet over uitgepraat.
Kanovaren /kanokamperen is ook een hobby waar je, vooral in de zomermaanden, tijd aan te kort komt.
Behalve gitaar speel ik ook mondharmonica. Helaas speel ik niet van het notenschrift en niet op het niveau van Toots Tieleman. Maar toch.
Het voordeel van dit instrument is dat het erg klein is en je het heel makkelijk mee kunt nemen. De melodie op de mondharmonica (toonladder C) en begeleiding van akkoorden op de gitaar. ( C,G en F akkoord). Een unieke combinatie.

Simonette

Bericht door Simonette » ma okt 03, 2005 12:05 pm

Hobby digitaal fotograferen...Dit weekend mocht ik dit plaatje schieten van een "logeer-kat" , het ras is Sphinx oftewel Naaktkat...ik moest 'r zelf erg om lachen...

annoost

Bericht door annoost » ma okt 03, 2005 12:48 pm

mooie foto, de kat daar ben ik niet zeker van. ik denk dat ze veel werk zal hebben om zo te drinken..
Ann

Simonette

Bericht door Simonette » ma okt 03, 2005 1:23 pm

haha, ja het is een vreemd en lelijk ras om te zien die Sphinx...heb er momenteel 2 te logeren.Ze leveren wel hilarisch beeldmateriaal op en ze zijn ook nog eens erg lief. Na enige tijd zien ze er zelfs normaal uit!!

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma okt 03, 2005 2:36 pm

Hallo Simonnette,

Moeten ze geen manteltje aan als ze naar buiten moeten? Ze moeten het toch snel koud krijgen, of nat worden. :wink:

Marie-Claire

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » ma okt 03, 2005 2:41 pm

Ik heb vroeger een collega gehad die een poedel had. Bij de hondertrimmer is deze hond te heet gewassen en zag er net zo uit als deze poes: geheel haarloos. Die hond ging ze op den duur maar 's avonds laat , in het donker, uitlaten. Zoveel opmerkingen kreeg ze over haar hond, dat ze zich ging generen. Zielig, hè?
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona