Onderhoud en oppoetsen

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
Marie-Claire

Onderhoud en oppoetsen

Bericht door Marie-Claire » ma jul 04, 2005 3:13 pm

Wat voor een producten gebruiken jullie om je geliefde gitaar een super de luxe poetsbeurt te geven?
Marie-Claire

Gast

Bericht door Gast » wo jul 06, 2005 1:31 am

normaal gebruik ik enkel een wonderdoekje om de vingerafdrukken en zo te verwijderen.
bij het vervangen van de snaren , durf ik de frets wel eens te kuisen met sidol (een product om metaal te reinigen) ik doe dit enkel als de frets echt vuil geworden zijn (oxidatie) voor de rest van de hals gebruik ik dan een olie , maar ik heb nog niet de ideale olie gevonden.
:?

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo jul 06, 2005 9:56 am

Bedankt voor de tip!
Marie-Claire

annoost

Bericht door annoost » do jul 07, 2005 11:52 pm

http://www.staffordguitar.com/shop/guitarcare.asp

hier vind je nog wat profesioneler materiaal voor je gitaar.

Ann :)

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr jul 08, 2005 7:10 am

Ken je een verdeler in België????
Die Callaert is met politour afgewerkt, ik heb echt schrik om er met iets op te zitten. Ik zou zeker moeten zijn.
De vorige winkel hadden ze me iets gegeven zg. voor politour, ik heb het op een klein plekje geprobeerd en dat zit er nog altijd op.... Precies alsof dat de lak van die gitaar is gaan oplossen.
Marie-Claire

annoost

Bericht door annoost » vr jul 08, 2005 1:35 pm

waarom contacteer je callaert zelf niet? Op zijn (beperkte website)
vind je zeker zijn telefoon, misschien zelfs een e-mailadres.
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr jul 08, 2005 2:27 pm

Bedankt voor de tip! :wink:
Marie-Claire

swastassijns

Bericht door swastassijns » vr jul 22, 2005 11:28 am

Klinkt misschien straf, maar ik heb op mijn gitaar (Hanika 54PF-HG) al een paar keer autopolish gebruikt om ze weer als nieuw te maken... en dat lukte zonder enig probleem: ze ziet er niet alleen als nieuw uit maar ze blijft even goed klinken!

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr jul 22, 2005 11:50 am

Welkom op de site, Swastassijns. Prettig verlof gehad?

Dit wordt aangeraden door een gitaarbouwer die ook met shellack werkt:
Meguiar’s No. 7 Show Car Glaze. Inderdaad een onderhoudsproduct voor wagens.

Marie-Claire.

swastassijns

Bericht door swastassijns » wo jul 27, 2005 11:02 am

Dag Marie-Claire,

ja bedankt, verlof in Spanje was heel leuk. Ben nu nog een weekje thuis met vakantie...daarna begin ik er weer aan!

groetjes,
Swa.

vabulo

Re: Onderhoud en oppoetsen

Bericht door vabulo » wo aug 03, 2005 12:44 pm

@ Marie-Claire

Zoals gevraagd hieronder een kopie van de E-Mail die ik je gisteren stuurde.

Op de Web Site : www.delcamp.net las ik het volgende:

“bij het vervangen van de snaren , durf ik de frets wel eens te kuisen met sidol (een product om metaal te reinigen) ik doe dit enkel als de frets echt vuil geworden zijn (oxidatie) voor de rest van de hals gebruik ik dan een olie , maar ik heb nog niet de ideale olie gevonden.”

Ik hoop echt dat je nooit die metaalreiniger ga gebruiken op je gitaar die je zo koestert.

Je zou eens tot de vaststelling komen dat je witte vlekken of uitslag op het zwarte ebbenhout van de hals krijgt die niet meer of moeilijk te verwijderen zijn.
Om de frets en hals te reinigen gebruik je heel zachte ijzerwol dat je volgens de langs richting van de hals beweegt. ( nooit dwars want dit kan krassen opleveren )

Pas heel goed op met allerlei reinigingsproducten die zelfs in gereputeerde muziekhandelszaken worden verkocht .Dikwijls bevatten deze solvents die de verschillende soorten verfsoorten kunnen aantasten

Wat betreft het hout zowel voor bovenblad; rug en zijkanten gebruik ik gewoonweg een heel zachte katoenen doek .
De rug en zijkanten reinig ik sporadisch met een licht bevochtigd zeemvel maar droog onmiddellijk enig restje vocht onmiddellijk op.
Twee van de instrumenten die ik bezit hebben de zogenaamde “ French Shellac “ of “French Polisch” die heel dun op het bovenblad ligt en heel gevoelig is voor oplosmiddelen.
Water hierop zou eens matte vlekken kunnen nalaten.

Sommigen beweren van “teak olie” te gebruiken om terug wat verloren glans te verkrijgen.
Pas hier mee ook goed op want die zou eens lichte krassen op het bovenblad nog sterker kunnen accentueren.

In jouw geval zou ik gewoonweg de aanbevelingen van de bouwer opvolgen.

By the way; ik las ook dat je fan bent van de de Latijns Amerikaanse componist Augustin Barrios.
Het optreden van Geert Claessens in de Eglise Romane van Tourinnes-la-Grosse op 7 augustus 2005 om 16h00 houdt ondermeer werk in van deze uitmuntende componist.
Misschien goed om te weten.

annoost

Bericht door annoost » do aug 04, 2005 1:43 am

ter informatie, ik ben echt wel voorzichtig met de sidol; ik zorg ervoor dat wanneer ik toevallig op de hals zelf terechtkom ik dat onmiddellijk verwijder.
overigens zou ik erzelf voor terugschrikken om ijzerwol te gebruiken, ik zou bang zijn dat het de ideale hoogte en dikte van de frets zou aantasten, met dan als mogelijk gevolg het herfretten van de gitaar.
ideaal is natuurlijk de gitaar binnennbrengen bij een echte vakman dus luthier.
voor Marie-Claire is dat niet echt een probleem dank ik, want zij kan gemakkelijk de gitaarbouwer zelf bereiken.
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do aug 04, 2005 6:54 am

Behalve dat er een serieus prijskaartje aan hangt.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar flamenco speelde op die gitaar, er zitten over fijne nagelkrassen onder de rozet.
Als ik ze bij Callaert laat "opknappen", moet die er eerst heel voorizchtig een deel van de laklaag eraf schuren tot alle krassen zijn verdwenen, om opnieuw een paar lagen shellack op te doen. Als je niet overal dezelfde dikte hebt, krijg je heel sterke kleurverschillen.

Voor de fretten gebruik ik een oude tandeborstel. Al het vuil komt mooi los zonder krassen.

Marie-Claire :cry: