nieuwe gitaar-tips gevraagd

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
Rick

nieuwe gitaar-tips gevraagd

Bericht door Rick » wo sep 14, 2005 9:38 pm

Hallo,

Ik ben Rick en heb vorige week een nieuwe studie gitaar gekocht voor een bescheiden prijs van 319 euro weliswaar.Het betreft een spaanse "Cuenca" met massief bovenblad.Ik heb echter geen ervaring of doorslaggevende voorkennis om de praaltjes er uit te pikken,maar ik vond gewoon dat ze lekker klonk en nu nog altijd. Is er iemand die ervaring wil delen of info kan geven over deze gitaar?

alvast bedankt en groetjes hé

Ricuenca :wink:

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo sep 14, 2005 10:22 pm

Dag Rik,

Ik heb geen ervaring met een "Cuenca". Wat belangrijk is, is dat je er lekker op kunt spelen en je van haar stem houdt.
Zoiets kan nogal verschillen van persoon tot persoon.
Zolang jij ze graag ziet en erop speelt, is er geen vuiltje aan de lucht. En trek je de kritiek van anderen niet aan.

Marie-Claire.

annoost

Bericht door annoost » do sep 15, 2005 12:21 am

volledig akkord met Marie-Claire, als jij tevreden bent is er geen enkel probleem.
Ann

nelson

Bericht door nelson » di okt 18, 2005 9:49 pm

Ik heb een vraagje: mijn gitaar is ook een Cuenca, maar heb een pak meer betaald. Heeft dit dan te maken met de houtsoort waaruit deze is gemaakt of zijn er nog andere factoren die de prijs bepalen?

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » di okt 18, 2005 10:39 pm

De prijs van een gitaar wordt bepaald door de kwaliteit van het materiaal en het vakmanschap. Goed hout is schaars en wordt steeds schaarser, domweg omdat bomen tijd nodig hebben om te groeien. De houtindustrie wil maar graag snel oogsten. Resultaat: hout, dat (te) snel groeit, heeft geen fijne, maar een grove nerf. Kijk naar het bovenblad van je gitaar en kijk naar de nerf. Een goedkope gitaar zal een grove nerf hebben. Dit heeft gevolgen voor de uiteindelijke klank.

Het vakmanschap van de bouwer, zijn geduld om een topprodukt te maken, de afwerking, de keuze van houtsoorten en mechanieken, zijn allemaal factoren die de prijs hoger maken.
Een fabrieksgitaar, een in serie gemaakte gitaar is per definite goedkoper dan een handgebouwde gitaar, maar het resultaat is er dan ook naar. Zoveel mogelijk gitaren produceren voor een lage prijs is nu eenmaal een ander uitgangspunt, dan de beste gitaar van de wereld willen bouwen.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona