Wat maakt een goede gitaar goed??

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
swastassijns

Wat maakt een goede gitaar goed??

Bericht door swastassijns » ma aug 29, 2005 2:28 pm

Er is al veel gezegd en geschreven over wat een gitaar nu precies goed maakt en er zijn een aantal dingen die vrij logisch lijken (bijvoorbeeld: een massief bovenblad is beter dan een gelamineerd blad) maar andere blijven eerder duister.
Zo las ik onlangs in een artikel van Testaankoop waarin een aantal gitaren een vergelijkende test ondergingen: het ging over studiegitaren in de hogere prijsklasse (ca. 1250 €). Er kwam ook 1 concertgitaar voor in de test (koste VEEEEEL meer) en wat bleek: de concertgitaar moest dubbel en dik onderdoen voor een aantal veel goedkopere studiegitaren!!

Hoe zien jullie dit? Wat beweegt iemand om een concertgitaar te kopen? Ik bedoel maar: als je een winkel binnenstapt wordt je toch onmiddellijk gevraagd aan welke prijsklasse je gedacht had? Je zal maar van plan zijn om een 'concert'gitaar te kopen :lol:

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 29, 2005 2:41 pm

Hallo François,

Welke waren de criteria die werden bekeken door test-aankoop? Uitsluitend muzikaal, of werd er bvb. ook gekeken naar afwerkingspunten zoals stevigheid, krasvastheid, enz......????
Mocht je dat artikel bij de hand hebben, zou het teveel gevraagd zijn om het door te mailen? (ik vermoed dat andere deelnemers aan de discussie dat ook zullen vragen).

Ik heb een luthier gitaaar (geen concertmodel), maar bijvoorbeeld qua afwerking en uiterlijk zou die veel lager scoren dan mijn Spaanse. Minder mooi, veel fragieler, moeilijk onderhoud, enz.....

Ik vind het een mooi onderwerp dat je daar hebt aangesneden.

Marie-Claire

swastassijns

Bericht door swastassijns » ma aug 29, 2005 4:00 pm

Dag Marie-Claire,

ik heb het artikel in pdf...maar het is auteursrechterlijk beschermd en ik kan het dus niet uploaden op dit forum.
Toch wat meer uitleg over de gedane tests:
- er werden 22 verschillende gitaarmodellen getest waaronder dus een concertgitaarmodel (Ramirez C-86 Especial): van elk model werden twee gitaren getest
- 30 professionele gitaristen moesten de gitaren scoren voor een reeks praktische tests (technisch, geluidskenmerken, bespeelbaarheid, bouw)
- elk van de gitaren werd onderworpen aan een luistertest voor een jury
- tot slot waren een aantal labo-metingen naar volume, stembaarheid, halsprofiel, sustain en druk die moet worden uitgeoefend op de snaren.

Enkele opmerkelijke resultaten:
- bij het bespelen kregen meer dan de helft van de gitaren een goede beoordeling van de professionele gitaristen (prijzen gingen van 30.000 BEF tot 200.000 BEF ... ten tijde van de test waren er nog geen € :lol: )
- bij de luistertests kon de jury bij beluisteren van klassieke stukken geen verschil vinden tussen de gitaren (!).
- bij de labotests scoort de concertgitaar minder goed dan een aantal veel goedkopere modellen (!)

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 29, 2005 4:21 pm

Hallo François,

Zo te lezen moet één van de goedkoopste als "beste koop" zijn beoordeeld.... wat in feite niet slecht is. Ik denk dat in de prijsklasse die je vermeldt, er heel goede gitaren zitten die niet moeten onderdoen voor een duurdere klasse.

Het verschil in de luistertest zou, denk ik, meer uitgesproken zijn geweest bij de goedkopere modellen van een paar honderd euro. Daar zitten grote verschillen tussen, alhoewel zoiets zeer subjectief blijft. Sommige mensen houden van een gitaar die zeer zuiver speelt, zonder veel onder- en boventonen. Andere juist omgekeerd... Hangt ook wel af van de stijl muziek waar je het meeste van houdt.

Dit is een persoonlijke mening uiteraard.

Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » ma aug 29, 2005 6:59 pm

Dag Swa,

In welk nr en welke jaargang van Testaankoop was dat?
Al bij al heel interessante topic.

Bijna te vergelijken met het blind wijnproeven van wijn.
Ik herinner me een blinde wijnproeverij van eenzelfde wijn namelijk een St Emilion van verschillende jaargangen. (Château Figeac van 1971; 1972 1973 en 1975)
De goedkoopste wijn van het door de media vergruisde wijnjaar 1972 kwam er als beste uit.
De duurste wijn van 1975 “ On disait l’année du siecle” kwam er als laatste uit.

Ook bij gitaren zal je zien dat het gezegde: “Les goûts et les couleurs ça ne se discute pas” dikwijls van toepassing is.

Annemarie

Bericht door Annemarie » ma aug 29, 2005 9:30 pm

Toen ik ca 18 jaar geleden een gitaar ging kopen heb ik idd iets dergelijks meegemaakt. Ik had mijn 'oude' gitaar bij me (gebouwd door Bert Kwakkel), vergeleek steeds 3 a 4 gitaren met elkaar en haalde de minst mooie steeds weg. Ik begon met gitaren die ca 1000 gulden kostten (ik had ca 4000 gulden te besteden). Er was een gitaar van ca 1250 euro die prachtig klonk. Veel mooier dan de duurdere modellen, totdat ik kwam bij de gitaar die ik uiteindelijk heb gekocht. Dat verschil was in een keer enorm! Maar ja, hij kostte wel 4300 gulden. Een enorm bedrag voor een pasgetrouwd studentje. Die gitaar heb ik nog steeds en ik vind hem nog steeds top! Het is een Camacho (niemand heeft er ooit van gehoord :? ) met fichte bovenblad. Een mooie mix tussen helder en warm.

Overigens heb ik de 'Kwakkel' ook nog steeds. Ik gebruik hem dagelijks bij het lesgeven en ik ben er nog steeds heel blij mee. Het was mijn eerste eigen gitaar. Hij werd helaas niet goed genoeg bevonden om eindexamen op te doen en dat was eigenlijk ook wel zo, hij droeg niet ver genoeg. Het is zo'n gitaar die heerlijk is om zelf te bespelen en die dan ook heel mooi klinkt, maar voor de luisteraar klinkt hij anders, minder mooi. Het was ook niet het duurste model destijds, ca 1900 gulden (was voor mijn ouders overigens een heel bedrag). Hij wordt nu een beetje oud en dat ga je horen, maar ik kan hem nog niet missen :oops: .

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 29, 2005 9:34 pm

Bedankt voor dat mooie liefdesverhaal, Esther.
:casque:
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » ma aug 29, 2005 9:41 pm

Jij zegt het, ik dacht het :D :D :D

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 29, 2005 9:48 pm

Ik heb ook zoiets voorgehad met die gitaar van mij. Geprobeerd, en weten dat ik de ware had gevonden.
:oops:
Marie-Claire

swastassijns

Bericht door swastassijns » di aug 30, 2005 9:32 am

vabulo schreef:Dag Swa,

In welk nr en welke jaargang van Testaankoop was dat?
Al bij al heel interessante topic.

Bijna te vergelijken met het blind wijnproeven van wijn.
Ik herinner me een blinde wijnproeverij van eenzelfde wijn namelijk een St Emilion van verschillende jaargangen. (Château Figeac van 1971; 1972 1973 en 1975)
De goedkoopste wijn van het door de media vergruisde wijnjaar 1972 kwam er als beste uit.
De duurste wijn van 1975 “ On disait l’année du siecle” kwam er als laatste uit.

Ook bij gitaren zal je zien dat het gezegde: “Les goûts et les couleurs ça ne se discute pas” dikwijls van toepassing is.
Dag Vabulo,

het was Test-Aankoop Magazine nr. 416 - december 1998.

groetjes!

swastassijns

Bericht door swastassijns » di aug 30, 2005 9:43 am

Mooi verhaal hoor Esther!

ik heb mijn eerste gitaar ook nog altijd! Ik gebruik ze thuis om te oefenen in niet-standaard stemmingen (je weet wel 6e gestemd in D, of nog erger :lol: ) : die gitaar laat ik dan in die stemming staan en de andere stukken blijf ik op mijn 'goeie' gitaar spelen.
Ook bij mij was de aankoop eerder een 'aanvoelen' van : deze is het!! Maar toch blijf ik zitten met het probleem dat je steeds de winkel binnen stapt met een budget voor ogen: de verkoper schotelt je dan gegarandeerd een aantal gitaren voor binnen en meestal tegen de bovengrens van dat budget aan... je keuze is dus toch altijd wat financieel gekleurd zeg maar.
Toen ik de resultaten van die test las was ik toch verwonderd: ik had echt nooit verwacht dat het mogelijk was dat een gitaar van 5.000 € niet beter zou klinken dan een gitaar van 1.000 €: stel dat je een gitaar gaat kopen met een budget van zo'n 5.000 €.... dan zit je dus wel met het risico zo'n 5x teveel te betalen.

Poeh... ik word misselijk van de gedachte alleen al. :sigh:

Misschien toch een paar concrete vraagjes:
- je leest dikwijls dat de zijkanten en achterkant van een gitaar minder bepalend zijn voor de klank dan het voorblad. Daarnaast blijkt toch dat gitaren met braziliaanse palissander zijkanten STUKKEN duurder zijn dan deze met indiase palissander... waarom is dat? Zou je echt een verschil horen of voelen?
- in Franse gitaarbladen las ik steeds weer over 'vernis au tampon': wat is dat voor iets en waarom maakt ook dat een gitaar zoveel duurder?
- mijn gitaar is een Hanika 54PF-HG: de HG staat voor "high-end hochglanz lack" en het maakt mijn gitaar zo'n 400 € duurder dan een gewone Hanika 54PF. Ik heb nog geen 54PF gehoord of gevoeld...zou ik ook 400€ verkwanseld hebben?? :wink:

Ik geloof dat je op een zeker moment alleen maar meer begint te betalen voor dingen die eigenlijk geen muzikale toegevoegde waarde hebben...

En nu zie ik dat ik echt aan het doordrammen was... dus ik hap nu even naar adem.

groetjes allemaal,

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di aug 30, 2005 9:53 am

Hallo François.
Vernis au tampon = shellack = politoer

Het is een heel tijdrovend procédé, vandaar de meerprijs. Ik heb er zo eentje maar je zou moeten kunnen vergelijken met eenzelfde instrument met normale lak.

Wat info die ik van het net heb geplukt.

French polish is a method of applying shellack to the surface by the use of a pad, it is totally a hand process and is very time consuming. The results however are, in my opinion, far superior to those using spray laquers or varnish. Shellack is a 100% natural product, it is a secretion from an insect, and its nature comes through when you look at a piece of wood coated with it, when you touch it doesn't feel like plastic like sinthetic laquers do, and also when you play.
It is more gentle on the wood itself, in part because is natural, in part because is relatively soft, but that enables the wood to vibrate more freely.
The bad part is that, being softer is also more easily damaged and scratched even by careful use. It is however very easy to repair and restore.
I never heard about being very durable once dry, in fact it goes on from the pad almost completely dry and you can touch it immediately without smearing it.
I believe that it should if all possible be kept in a case, away from dust and sunlight.
In my opinion it is far better from every point of view, I think every fine instrument should be french polished, no comparison with chemicals. but that is only my opinion.
Hope that helps
ciao
signorb

Marie-Claire

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » di aug 30, 2005 3:12 pm

French polish is a method of applying shellack to the surface by the use of a pad, it is totally a hand process and is very time consuming. The results however are, in my opinion, far superior to those using spray laquers or varnish. Shellack is a 100% natural product, it is a secretion from an insect, and...
He jessus, zit er echt een laagje insectenpoep op mijn gitaar?
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di aug 30, 2005 3:17 pm

Zo te lezen, ja....
(mocht je daardoor je gitaar aan 1/4 van de prijs verkopen, ik ben geïnteresseerd)
:D
Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » di aug 30, 2005 7:33 pm

swastassijns schreef:- je leest dikwijls dat de zijkanten en achterkant van een gitaar minder bepalend zijn voor de klank dan het voorblad. Daarnaast blijkt toch dat gitaren met braziliaanse palissander zijkanten STUKKEN duurder zijn dan deze met indiase palissander... waarom is dat? Zou je echt een verschil horen of voelen?
De hoge kwaliteit Braziliaanse palissander ( waaronder de Brazilian en Rio Rosewood) is heel schaars geworden sinds deze houtsoort beschermd is en het hout nodig voor zijkanten en achterkant kost al snel 400 tot 1000 Euro
De prijs van het verplichte CITEC certificaat nog niet meegerekend.

Veel van deze Braziliaanse palissander die actueel nog op de markt komt heeft dikwijls dan nog de kwaliteit niet om er een technisch goed instrument uit de bouwen.
Er zijn nog luthiers die nog een (kleine) voorraad van goede kwaliteit hebben meestal aangekocht voordat de CITEC regelgevingen van kracht werden.

Volgens mij gaat er weinig boven de schoonheid van Braziliaanse palissander maar er zijn andere houtsoorten die zeker dezelfde en zelfs een betere bijdrage leveren tot technische en klank kwaliteit.
Als Greg Smallman ( bouwer van de gitaar van John Williams) soms dikke triplex, soms massieve palissander gebruikt voor zijkanten en achterkant dan is dit niet omwille van de bijdrage of invloed van deze delen op de klank en klankkleur.
Zijn luide en specifieke klank krijgt hij voornamelijk door zijn hyper dun top blad (0.6 mm !!!!!) versterkt door zijn bijna uniek diagonale latten systeem.