nieuw gitaar aangeschaft :-)

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » zo aug 28, 2005 1:35 pm

en wat vond jij van die gitaar ?

Fernando

Bericht door Fernando » zo aug 28, 2005 6:38 pm

Ik vond het een mooie gitaar, warme klank. Maar ikzelf ben niet zo'n ceder liefhebber. Ik mis de duidelijkheid in de klank dat een fichte bovenblad wel heeft. Maar zeker een van de betere ceders voor dat bedrag die ik heb gespeeld. Geen miskoop.

Fernando Cordas

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » zo aug 28, 2005 6:40 pm

Nu we toch over snaren bezig waren... Een beginnersvraag
High tension en low tension, kan dat op dezelfde gitaar? Nooit niet gedurfd...
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » zo aug 28, 2005 7:14 pm

Kan heel goed hoor.

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » zo aug 28, 2005 9:23 pm

een heel goeie vraag zelfs...

bas /high , melodie /low of andersom ....

iemand voorstellen ?

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » zo aug 28, 2005 9:46 pm

Hulp gevraagd.

Ik had graag D'addario Pro Arte low tension als bassen gehouden, in combinatie met high tension Savarez Corum op de hoge snaren. Ik weet niet of zo een combinatie mogelijk is...

Marie-Claire

vabulo

Re: nieuw gitaar aangeschaft :-)

Bericht door vabulo » zo aug 28, 2005 11:25 pm

Hell Yeah schreef:
Alhambra 5 - P . Natuurlijk niet het beste van het beste maar toch wel een redelijk goei kwaliteit met een toch mooie "sound " . Een goei study gitaar.

Iemand ervaring met dit type ?
Met dit type heb ik geen ervaring maar wel ervaring met verschillende andere Alhambra gitaren beginnende met de “ Low End” tot en met de “ Professionals” waaronder hun model “Luthier”
In een van de vroeger reacties die ik aan Jan Dekker gaf; ook een trotse eigenaar van een Alhambra gitaar, is ook onderstaande voor jou ook van toepassing.

“Wat ook telt is dat je van je instrument houdt.
En Alhambra maakt gitaren waar je op je gemak mee voelt en waar je van kunt houden.
Ze zijn mooi, technisch goed gebouwd en afgewerkt, gemakkelijk te bespelen en hebben een mooie klank.
Verhouding prijs/ kwaliteit behoren ze volgens mij tot de topklasse wat betreft de studie modellen.
Als ik ergens in 1974 een tweede hands Alhambra ( voorloper van het type 7P of 8P) kocht dan werd mijn keuze door deze kwaliteiten onderbouwd.
Wanneer de Madrileense bouwer Ramirez voor zijn studie modellen beroep doet op Alhambra dan zullen ze ook weten waarvoor.
Alhambra was volgens mij het eerste huis in Spanje die een respons wist te geven op Japanse bouwers zoals Aria,Yamaha… die einde jaren 60 begin jare 70 gitaren op de markt brachten die veel beter afgewerkt waren dan de Spaanse.( low end of studiemodellen ) ……..”

Op mijn Alhambra gebruik ik D'Addario Pro Arte EJ45 Normal Tension.
Mijn advies is geen hard tension snaren op jouw gitaar te gebruiken.

Just Merks

Bericht door Just Merks » za sep 10, 2005 7:44 pm

fernando schreef:Ik vond het een mooie gitaar, warme klank. Maar ikzelf ben niet zo'n ceder liefhebber. Ik mis de duidelijkheid in de klank dat een fichte bovenblad wel heeft. Maar zeker een van de betere ceders voor dat bedrag die ik heb gespeeld. Geen miskoop.

Fernando Cordas
Vanmiddag ben ik bij Casa Benelli een nieuw setje snaren wezen kopen, want die zaten er al een jaar op. Gelijk heb ik een aantal gitaren uitgeprobeerd, waaronder de :

Alhambra 5P met ceder bovenblad
Alhambra 6P met ceder bovenblad
Alhambra 6P-A met fichte bovenblad
Alhambra 7P met fichte bovenblad
Burguet 3
Jose Ramirez R-1

Een fichte bovenblad is inderdaad een wereld van verschil. Hij heeft veel meer accenten in het hoog. Ceder klinkt wel warmer.

Mijn favoriet is uiteindelijk de 6P of de 7P. Ik vond bij de 7P het onderscheidend vermogen (ik weet niet of dat een goede uitdrukking is) beter en daardoor merkbaar subtieler. Wel vond ik het volume iets lager. Het verschil is een dat de 6p een zijkant heeft van Laminated Indian Rosewood. De 7P heeft dit van solid material.

Heeft iemand (Fernando??) een verklaring voor mijn waarneming.

Ik zou de ramirez preffereren boven de 5P.

Vooralsnog heeft de 7P mijn voorkeur, maar 1019 Euro is natuurlijk geen kattepis. (Hollandse uitdrukking) De 6P-A komt op 803 Euro.

Trouwens de Burguet vond ik iets van een kanon hebben. Enorme dynamiek, maar bij akkoorden werd het een beetje een rommeltje.

groeten,

Just

:?: :?:
Zint eer gij begint.

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » za sep 10, 2005 9:02 pm

Hey Just,
Wat let je om volgende week of volgende maand nog eens terug te gaan. Doe gewoon of je er voor het eerst komt en probeer weer een paar gitaren uit. Sluit je op in een van de oefenruimtes en speel 1 of 2 stukken op iedere gitaar. Wel dezelfde stukken spelen, anders kun je niet vergelijken.
Soms helpt het om een vriend(in) mee te laten luisteren. Als jullie het beide eens zijn, dan heb je je gitaar gevonden!
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Just Merks

Bericht door Just Merks » za sep 10, 2005 9:12 pm

Hoi Erik,

Ik mocht zo vaak komen als ik wilde om uit te proberen. Ze zijn er erg vriendelijk, als je maar niet zelf de duurdere gitaren uit de schappen haalt. Kan ik begrijpen. Hoe bevalt jou ramirez gitaar? Is ook niet een van de goedkoopste. Laat hem eens horen in de MP3 sectie. Ik merkte dat de kwaliteit omhoog gaat met de prijs, maar vraag me af of boven de 1000 Euro de verschillen nog zo groot zijn. Is het net als met wijn? Een fles van honder Euro is voor de echte liefhebber, terwijl een wijn van 10 Euro zeer goed te drinken is?

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » za sep 10, 2005 9:16 pm

Ik ben zeer content met men 5-P , gewoon omdat dit een tussenstap is ( om in tussen tijd verschillende gitaren te testen op mijn gemak ) naar een veel beter gitaar in de toekomst of zelfs meer , een concertgitaar . En niet elke gitaar van hetzelfde type klinkt hetzelfde hé :-) Ook om een andere redenen . Ga ik klassiek blijven doen of ga ik meer naar het flamenco dingie ... ? Allemaal vraagjes die de toekomst zullen uitwijzen .

Zelf kan ik me vinden in de raad van E. Zurcher...

succes

dieter

Just Merks

Bericht door Just Merks » za sep 10, 2005 9:22 pm

Hell Yeah,

Begrijp me goed, ik vond de 5P ook erg mooi en warm klinken. Het verschil in geluid kan heel persoonlijk zijn. En mij sprak de helderheid van de 6P en 7P erg aan. Ik weet nog niet of het wat wordt. Ik heb een gitaar en zoals je elders hebt kunnen lezen heb ik daar een goede relatie mee. Dus als ik een andere koop wil ik dat die bij mij past vwb gevoel, geluid en prijs. Ik ben geen grote gitarist, dus ik moet ook niet aan een gitaar gaan denken van duizenden Euro's, wat ik me trouwens ook niet kan veroorloven.

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » za sep 10, 2005 9:45 pm

ja ik begrijp je hoor ;-) Het was gewoon een verduidelijking van mijn eerste post :) toch veel succes mmet je zoektocht en laat zeker iets weten als je deze nieuwe aanwinst hebt om te verwennen .

groetjes

Dieter

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » za sep 10, 2005 10:44 pm

Hoe bevalt jou ramirez gitaar?
Mijn Ramirez E4 is een heerlijke gitaar en zeker niet goedkoop. Maar toen ik mijn K.Hill gitaar tegenkwam, viel zij wel in haar schaduw. Ramirez was mijn vriendinnetje, Hill de vrouw van mijn leven.
Ongetwijfeld zullen er nog mooiere vrouwen zijn, maar ik houd maar bij deze. Hoewel, als ik ooit de jackpot win?
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za sep 10, 2005 10:51 pm

Welke schone zou je dan kiezen?
Spaans, oer-degelijks Nederlands, of iets anders?

Marie-Claire