Zelf onder begeleiding een concertwaardig instrument bouwen

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
Fernando

Bericht door Fernando » do sep 01, 2005 9:53 am

Oh ja, dat is inderdaad een leuk idee. Hij is helemaal into Bach, dus hij zal wel een stukje Bach opnemen.

En over die referentiestrepen, ja er bestaan standaarden. Een bouwer heeft meestal een eigen sjabloon voor zijn eigen gitaren, tenzij hij/zij een instrument bouwt naar een instrument van een oude meester, zoals bijvoorbeeld Torres, Fleta of Bouchet, om er een paar te noemen. Dan gebruikt hij de afmetingen van die bouwer. Maar dit is een 8 snarige gitaar die toch grotendeels opnieuw moet worden uitgebalanceerd en eigen meetpunten krijgt. Het belangrijkste referentiepunt is natuurlijk de afmetingen van het mechaniek dat je erin wilt stoppen.

Fernando Cordas

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do sep 01, 2005 9:58 am

Bedankt, Fernando! Je leerling schiet goed op, dit is echt "Zwitsers" precisiewerk, daar zal veel tijd in zijn gekropen.

Marie-Claire

Jean-François Delcamp
Site Admin

Bericht door Jean-François Delcamp » do sep 01, 2005 12:02 pm

:merci: Merci Fernando,
c'est passionnant, :okok:
amicalement,
Jean-François
Gitaren Daniel Friederich (1974) en Daniel Lesueur (1983), snaren d’Addario Pro Arte, geluidskaart Media 7.1. Microfoon Shure PGB

vabulo

Bericht door vabulo » do sep 01, 2005 9:50 pm

fernando schreef:Deze kop is wel een beetje agressief met die puntjes. Maar ja, smaken verschillen.
Het kopprofiel is er eentje met karakter en gedurfd dat ik zeker niet had verwacht. Als men enkel dit profiel zou tonen zou men verwachten dat dit een flamenco gitaar is.
Toch zijn deze scherpe kanten gevoelig voor beschadiging.Deze moeten wellicht nog een beetje afgerond worden.

Origineel zijn ook de schuine uitgefreesde uitsparingen.
Bovenaan kan dit de bedoelde vorm zijn maar onderaan zal er toch nog wat hout moeten weggenomen worden?

Is de bekledingslaag of laminaat op de kop uit palissander gemaakt?

Persoonlijk zou ik daar Rodger’s mechanieken opzetten waarvan de plaatjes op de einden hetzelfde profiel hebben als de kop. Dit gaat het instrument nog een meer uniek cachet geven.
De leveringstijd van deze mechanieken is wel al meer dan een half jaar. ( en van de prijs spreek ik niet )

Ik wacht ongeduldig op de finale foto.

Wordt hopelijk vervolgt.

“By the way” wie heeft dit ontwerp gemaakt? Uwe “ pupil” of de “ Richard”?

Fernando

Bericht door Fernando » vr sep 02, 2005 4:11 pm

Hallo Vabulo,

Het ontwerp is van mijn leerling, maar wel gebaseerd op een Paul Gilbert gitaar die hij ooit zag.

Die randen worden nog weggehaald. En de randjes die zouden kunnen afbreken die worden ook een beetje afgerond.
Het fineer is van ebbe, dus dat wordt erg donker als het in de politoer zit.

De Rogers mechanieken zijn fantastisch natuurlijk, maar wel erg duur. Hier komen andere mechanieken op die alleen qua prijs minder zijn in een vergelijking met Rogers. De sideplates van de mechanieken worden zwart, en de rollers.. jawel, weer zwart.

Fernando

Fernando

Bericht door Fernando » vr sep 02, 2005 4:13 pm

Excuus,
ik bedoelde John Gilbert, daar waar ik Paul Gilbert schreef.

Fernando

vabulo

Bericht door vabulo » vr sep 02, 2005 6:49 pm

fernando schreef: Het ontwerp is van mijn leerling, maar wel gebaseerd op een John Gilbert gitaar die hij ooit zag..........Het fineer is van ebbe, dus dat wordt erg donker als het in de politoer zit.
De Rogers mechanieken zijn fantastisch natuurlijk, maar wel erg duur.
Dag Fernando,

Bedankt voor de info.
Ik vind dat uwe "pupil" iemand is met smaak.

Op een van mijn instrumenten is het kopfineer ook van ebbenhout, zwart van kleur en volledig in harmonie met de zijkanten en bodem. ( Madagaskar Rosewood bijna zwart van kleur )
Ik had de indruk, toen ik de foto zag dat het inderdaad ebbenhout was.
Maar er zijn nog niet zoveel hedendaagse luthiers die dit toepassen vandaar mijn vraag.
Wat betreft de Rodgers mechanieken ben ik het volledig mee eens.
Heb ooit prijsaanvraag gedaan voor een set met de einden van de zijplaatjes geprofileerd volgens het profiel van de kop.Prijs bij mij thuis afgeleverd een slordige 750 Euro en dit was me werkelijk te veel.( sommigen geven dit niet eens uit aan een volledig instrument)

Ik wist niet de John Gilbert deze vormgeving voor de sleuven of uitsparingen in de kop toepaste;wel dat Dave Schramm dit doet.
Dave Schramm is een van de bewonderaars van John Gilbert ( en tevens een uitstekend gitaarbouwer ) .
Misschien dat Dave die inspiratie vond bij John Gilbert!
Leeft die John Gilbert nog?

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr sep 02, 2005 8:58 pm

Hey Vabulo,
Hoe weet jij al die technische dingen? Wat is je achtergrond? Ben je zelf gitaarleraar, speel je al lang? Ik krijg de indruk dat je iemand uit wereld van de technologie bent.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

vabulo

Bericht door vabulo » vr sep 02, 2005 11:48 pm

e.zurcher schreef:Hey Vabulo,
Hoe weet jij al die technische dingen? Wat is je achtergrond? Ben je zelf gitaarleraar, speel je al lang? Ik krijg de indruk dat je iemand uit wereld van de technologie bent.
Ergens in 1963 raakte ik voor het eerst een snaar van een klassieke gitaar aan.
Sindsdien ben ik dit instrument en de gitaarmuziek in al zijn facetten blijven volgen.
Ik ben zeker geen gitaarleraar maar mijn kontakten met de wereld uit de technologie mag ik zeker niet ontkennen.
Wat mij vooral interesseert is de persoon met en achter dit instrument.
Heb ooit bijna mijn gitaar in den hoek geworpen toen ik continu struikelde op de coda of laatste variatie uit een thema van Mozart uit opus 9 van Fernando Sor.
Maar het leven is pas boeiend als het moeilijk is en in 2005 is deze muziek en instrument nog altijd een van mijn
passies.
Keep it up!