Zelf onder begeleiding een concertwaardig instrument bouwen

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
Fernando

Zelf onder begeleiding een concertwaardig instrument bouwen

Bericht door Fernando » vr aug 26, 2005 1:29 pm

Beste gitaristen,

Ik heb een leerling die bij de gitaarbouwer Richard Heeres (Den Haag) zijn eigen gitaar aan het bouwen is. Dat lijkt mijzelf zo ontzettend leuk om te doen, en om dan (als het goed is) een mooi handgebouwd instrument te hebben, dat ik het even met jullie wil delen.

Mijn leerling is al een paar maanden bezig en hier zijn een aantal foto's. Dit wordt een acht snarige gitaar. Het gaat nogal langzaam, omdat hij geloof ik op maar een dag in de week eraan werkt.

Groeten,

fernando

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 26, 2005 1:49 pm

Bedankt Fernando.

Ik denk dat als je achteraf op een eigen gemaakt instrument moet kunnen spelen, dat een zeer speciale "kick" moet geven. Zeer veel voldoening.
Hoe lang denkt je dat het zal duren?

Marie-Claire

Fernando

Bericht door Fernando » vr aug 26, 2005 2:02 pm

Beste Marie-Claire,

Ik heb meteen even getelefoneerd met Richard Heeres (de luthier) omdat ik dat zelf ook wel eens wilde weten. Hij zegt dat het tussen de 100 en 150 uur kost, en dat is afhankelijk van hoe handig iemand is. De les is 1 op 1, dus prive les.

De uurprijs heeft hij ook gezegd, maar ik weet niet of ik dat soort commerciele info op het forum mag zeggen, dus daarom hier zijn website:

http://www.heeresguitars.nl

Het lijkt me inderdaad een super gevoel om op een eigen gemaakte gitaar te spelen.

groet

fernando

swastassijns

Bericht door swastassijns » vr aug 26, 2005 2:14 pm

ik denk ook regelmatig aan de mogelijkheid om zelf een gitaar te bouwen.
Je kan dit in Puurs op het CMB (http://www.cmbpuurs.be) leren... maar je moet er wel voldoende tijd voor kunnen vrijmaken.

Ik ben ooit op bezoek geweest bij een gitaarbouwer die op het CMB de 'stiel' geleerd heeft: hij vertelde toen dat gitaren bouwen en ze bespelen niet samen zouden gaan... dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk :wink:

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr aug 26, 2005 3:37 pm

Ik zou zelf nooit mijn eigen gitaar willen bouwen maar het idee is wel erg leuk. Op je eigen gebouwde gitaar spelen lijkt me echt heel bijzonder.

Esther

Fernando

Bericht door Fernando » vr aug 26, 2005 3:50 pm

swastassijns schreef:ik denk ook regelmatig aan de mogelijkheid om zelf een gitaar te bouwen.
Je kan dit in Puurs op het CMB (http://www.cmbpuurs.be) leren... maar je moet er wel voldoende tijd voor kunnen vrijmaken.

Ik ben ooit op bezoek geweest bij een gitaarbouwer die op het CMB de 'stiel' geleerd heeft: hij vertelde toen dat gitaren bouwen en ze bespelen niet samen zouden gaan... dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk :wink:
Ik vind het juist zo leuk dat het niet de bedoeling is om echt gitaarbouwer te worden maar om onder supervisie van een expert één instrument te bouwen en verder gewoon gitaar te blijven spelen, of gitarist te zijn.

groet,

fernando

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 26, 2005 4:01 pm

Ik ben helemaal niet handig als het op knutselen aankomt. Zelfs onder begeleiding vrees ik dat het resultaat eerder (om niet te zeggen zeer) armzalig zou zijn.
Wat ik interessant vind, is die andere "invalshoek" die je krijgt op je instrument, je je eigen instrument beter kunt aanvoelen, misschien beter de mogelijkheden kunt inschatten.
Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 26, 2005 5:38 pm

fernando schreef: Ik heb meteen even getelefoneerd met Richard Heeres (de luthier) omdat ik dat zelf ook wel eens wilde weten. Hij zegt dat het tussen de 100 en 150 uur kost, en dat is afhankelijk van hoe handig iemand is.
Het moet een ware belevenis zijn eenmaal de laatste laagjes schellak zijn gedroogd; de stemmechanieken zijn aangebracht, de gitaar is besnaard en gestemd van dan hemelse klanken te horen.

Maar wat als die klanken eens zouden tegenvallen?
Als het achtsnarig instrument klaar zal zijn schat ik dit nog op een slordige 3000 Euro en dit afhankelijk van de gebruikte houtsoorten en zeker niet met Rodgers stemmechanieken.( die 110 a 150 uren meegerekend )

Waar moet ik de kwaliteit van De Heeres gitaren ergens situeren.
Is Richard Heeres konstant in kwaliteit?
Heb je al een Heeres bespeeld?

Fernando

Bericht door Fernando » vr aug 26, 2005 5:50 pm

Vabulo schreef:
Waar moet ik de kwaliteit van De Heeres gitaren ergens situeren.
Is Richard Heeres konstant in kwaliteit?
Heb je al een Heeres bespeeld?

Ik heb op twee van zijn gitaren gespeeld. Zeer goede gitaren, met oog voor detail geconstrueerd, qua klank zeer warm en intiem.

Voor hetzelfde geld koop je in een gitaarwinkel instrumenten die lang niet zo goed klinken.

Er zal wel een kans bestaan dat de klank tegen valt, maar die kans lijkt mij zeer klein. Je zit er met je neus bovenop, en je gaat pas verder als het onderdeel waar je mee bezig bent echt goed is. Verder is het natuurlijk voor hem ook beter als zijn leerling een goed instrument bouwt waar hij/zij mee tevreden is. Het is ook nog eens prive les, dus hij zit er ook met zijn neus bovenop.

Groeten,

Fernando

vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 26, 2005 5:53 pm

swastassijns schreef: Ik ben ooit op bezoek geweest bij een gitaarbouwer die op het CMB de 'stiel' geleerd heeft: hij vertelde toen dat gitaren bouwen en ze bespelen niet samen zouden gaan...
De uitzondering bevestigt de regel.
Paulino Bernabe Sr is een begenadigd gitaarspeler en in het geheel geen klein gitaarbouwertje. ( heeft les gekregen van Fortea een van de beschermelingen van Tarrega )
Heeft ooit voor mij de Romance uit Jeux Interdit gespeeld.
Hemelse klanken waren dat op een instrument door hem zelf gebouwd.

vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 26, 2005 6:01 pm

fernando schreef: Het is ook nog eens prive les, dus hij zit er ook met zijn neus bovenop
Dan zou ik de kans ook durven wagen en zette er meteen Rodgers op.

NB.
Voor de niet ingewijden. Stemmechanieken van Rodgers kosten minimum een slordige 500 Euro thuis afgeleverd.

annoost

Bericht door annoost » vr aug 26, 2005 11:15 pm

Het is ook een droom van mij om ooit zelf een gitaar te kunnen bouwen.
Plaatsen zoals Puurs hebben dan toch al het voordeel dat je de intrumenten nodig voor de bouw niet moet aankopen, want ik vrees dat het een dure aangelegenheid wordt. Onder begeleiding zou ik het nog zien zitten.
Overigens ben ik al sites tegengekomen waar je bouwpaketten kunt kopen, alles zit erin, je moet het enkel nog in elkaar knutselen.( de kwaliteit zal daar waarschijnlijk wel niet echt goed zijn)
Ann

Fernando

Bericht door Fernando » di aug 30, 2005 8:43 am

Ik ben die sites met bouwpaketten ook tegen gekomen. Ik moet zeggen dat mijn handen daar enorm van gaan jeuken. Als ik meer tijd had dan had ik er al eentje besteld. Ik heb helaas niet één, twee, drie een ruimte om breeduit te gaan knutselen, en als het zo in m'n vrije tijd moet dan gaat het denk ik te langzaam. Ook heb ik, net zoals de meesten, niet alle fijne gereedschappen zoals klemmen, gutsen, zaagjes en schuur benodigheden. Die moet je dan dus allemaal nog eens kopen of lenen.
Bij de luthier heb je alle gereedschappen en machines tot je beschikking en je spreekt af wanneer je moet bouwen, dus je hebt een stok achter de deur.

nog een foto. Het is een acht snarige gitaar, dus die kop en hals zijn wat groter dan normaal.

Fernando

Fernando

Bericht door Fernando » do sep 01, 2005 9:38 am

Weer een foto van de gitaar.

Deze kop is wel een beetje agressief met die puntjes. Maar ja, smaken verschillen. Mijn leerling, die deze gitaar aam het bouwen is, zit ook in een metal band, of zoiets.

Fernando Cordas

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do sep 01, 2005 9:43 am

Prachtige "reportage", Fernando....

Die referentiepunten en -strepen die erop staan, bestaan daar standaardsjablonen voor die je overbrengt, of moet je alles zelf gaan uitmeten of tekenen? Je leerling kan daar misschien op antwoorden.
En ik hoop dat wanneer zijn gitaar af is, hij minstens een mp3'tje zal willen posten om ons te laten horen hoe het klinkt.
:o
Bedankt.

Marie-Claire