Wanneer van snaren veranderen?

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
Fernando

Bericht door Fernando » do sep 08, 2005 12:21 pm

Beste Erik,

Goeie vragen zeg!

Na veel proberen gebruik ik nu een vaste samenstelling snaren. Merken en sterktes door elkaar.

Ik speel op één gitaar. Het verschil in klankkleur haal ik het beste uit een gitaar.

Voor een concert stijgt de spanning bij mij ook nog steeds. Dat moet ook want anders speel ik niet zo goed. Veel hangt af van of ik goed voorbereid ben, en hoe lang het vorige concert geleden is.

Ik zie veel verschil bij leerlingen. De ene met weinig basis stress is niet onder de indruk van het publiek of de situatie en maakt fouten omdat z'n gedachten afdwalen. De ander met veel eigen basis stress lijdt bijna aan een soort blinde paniek. De eerste heeft meer stress nodig, door bijvoorbeeld een paar dagen voor het concert pas echt goed te gaan studeren. De tweede moet weken van tevoren thuis iedere dag de concertsituatie nabootsen om zo wat relaxter te worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Fernando Cordas

chris_rome

Bericht door chris_rome » do okt 20, 2005 8:15 pm

liefst van snaren veranderen als ze versleten zijn, op springen staan, de klank slecht is :)
Maar serieus, gewoonlijk om de 6 maanden naar gelang de speelintensiteit

Just Merks

Bericht door Just Merks » do okt 20, 2005 8:28 pm

Beste Fernando,

Wat doe je als tijdens een concert of vlak ervoor een snaar springt??

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Fernando

Bericht door Fernando » do okt 20, 2005 10:25 pm

Hoi Just,

Gefeliciteerd met je kleinzoon!

Ik heb meestal een setje ingespeelde snaren in mijn gitaarkoffer.
Als je solo speelt dan is dat niet zo erg, de mensen moeten even wachten, tja.
Als je met een ensemble speelt, of een orkest, ja dat is baalen. Dan zou iedereen moeten stoppen, en weer opnieuw beginnen.

Ik speel meestal op heel jonge snaren, dus als het gebeurt dan is het echt een productie fout. Dat gebeurt maar heel zelden.

Groet

Fernando