Wanneer van snaren veranderen?

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
vabulo

Wanneer van snaren veranderen?

Bericht door vabulo » vr aug 26, 2005 11:52 am

Zoals we geen weken met dezelfde kousen rondlopen, geen jaren dezelfde schoenen dragen zo wisselen we ook regelmatig de snaren van onze gitaar.

Hoe lang spelen jullie met een zelfde set snaren?

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 26, 2005 12:04 pm

Hallo Vabulo,

De verschillende snaren verslijten zeer onregelmatig. De hoogste snaren zitten er meerdere maanden op. Ik vervang één van de hoge snaren alleen maar als er een onregelmatigheid in zit die pijn doet wanneer ik speel. :oops: (te lui)
De 4de snaar vervang ik het meest, zoiets van 1x/maand. Meestal begeeft ze het uit zichzelf. De 5de en 6de schat ik om de 6 weken.

Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr aug 26, 2005 3:32 pm

Het hangt ervan af hoeveel erop wordt gespeeld. Bij leerlingen vervang ik ze meestal 1 a 2 keer per jaar. Ik laat altijd alle snaren tegelijk vervangen omdat een compleet setje veel goedkoper is dan losse snaren. De ervaring leert dat als er eenmaal 1 snaar is versleten, de andere snel volgen. De enige uitzondering die ik maak is als een snaar wel erg snel springt. Maar dan kijk ik meestal of ik nog een goede gebruikte snaar heb liggen.

Esther

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » vr aug 26, 2005 5:15 pm

Ik vervang ook altijd de hele set snaren.

Na een poos gaan snaren wat "dood" klinken. Het speelt ook veel fijner op snaren die gelijkmatig zijn afgesleten. Tevens heb je dan niet het effect dat 1 snaar heel helder eruit springt.

Enkel maak ik een uitzondering als heel snel een snaar springt. Hoe lang ik op een set speel? Bij mijn spaanse gitaar zo rond de 5 a 6 weken. (ter voorbeeld mijn elektrische gitaarsnaren vervang ik voor ieder optreden, en tussendoor nog minstens 1 maal, dus zo'n beetje 3 keer per maand)

Floyd

Fernando

Bericht door Fernando » di sep 06, 2005 1:06 pm

Ik heb gemerkt dat ik zo'n 50 uur op een setje snaren speel. Behalve als ik een paar concerten op rij heb, dan vervang ik voor ieder concert in ieder geval de bassen.

Ik gebruik een dun laagje nagel verharder (meestal seconde lijm) en hiervan gaan de discant snaren sneller achteruit.

Ciao!!

Fernando Cordas

swastassijns

Bericht door swastassijns » wo sep 07, 2005 8:30 am

ik weet één ding: ik vervang ze veeeel te weinig :oops: :oops: :oops:

Als ik ze vervang doe ik direct de hele set...tenzij mijn Re-snaar er echt te snel te brui aan geeft.
Snaren vervangen duurt een tijdje en de volgende dagen moet je vooraleer te kunnen spelen toch een tijdje stemmen ... en herstemmen ... en herstemmen. Daar zie ik telkens weer tegenop!
Maar ik weet dat het eigenlijk fout is... een van de vele dingen waar ik nog kan aan werken :wink:

swastassijns

Bericht door swastassijns » wo sep 07, 2005 8:33 am

ik weet één ding: ik vervang ze veeeel te weinig :oops: :oops: :oops:

Als ik ze vervang doe ik direct de hele set...tenzij mijn Re-snaar er echt te snel te brui aan geeft.
Snaren vervangen duurt een tijdje en de volgende dagen moet je vooraleer te kunnen spelen toch een tijdje stemmen ... en herstemmen ... en herstemmen. Daar zie ik telkens weer tegenop!
Maar ik weet dat het eigenlijk fout is... een van de vele dingen waar ik nog kan aan werken :wink:

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » wo sep 07, 2005 10:00 am

Fernando: Ik heb gemerkt dat ik zo'n 50 uur op een setje snaren speel.
Betekent dat, dat je maar anderhalve week met een set snaren doet? Ik vervang mijn snaren iedere 3 maanden, maar ik speel natuurlijk niet zoveel als jij!
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo sep 07, 2005 10:27 am

Tenzij fernando doet zoals mijn leraar: op de gitaar van zijn leerlingen spelen. :lol:
Marie-Claire

Fernando

Bericht door Fernando » wo sep 07, 2005 10:36 am

e.zurcher schreef:
Fernando: Ik heb gemerkt dat ik zo'n 50 uur op een setje snaren speel.
Betekent dat, dat je maar anderhalve week met een set snaren doet? Ik vervang mijn snaren iedere 3 maanden, maar ik speel natuurlijk niet zoveel als jij!
Hoi Erik,

Daar komt het inderdaad wel op neer, helaas. Als ik weer snaren ga halen dan koop ik een hele tas vol, en dat is geen goedkope grap.

Als ik wat weinig geld heb dan speel ik wel eens wat langer op een setje, maar het klankverschil tussen nieuwe snaren en oude snaren is zo groot, dat ik dan nooit goed aan toonvorming kan werken. Ik ga met mijn klankidioom uit van nieuwe snaren.

Groeten,

Fernando Cordas

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo sep 07, 2005 8:30 pm

Hallo fernando,

Als ik nieuwe snaren opzet, heb ik nog dagen lang last van snaren die uitrekken, zodat er continu bijgestemd moet worden.
Als je dat zo kort voor een concert kunt doen, vermoed ik dat je een paar truukjes moet kennen om die snaren heel snel goed gestemd te krijgen, of vergis ik me (mocht het zo zijn, zou je je truukjes met ons willen delen) :oops:

Alvast bedankt.

Marie-Claire

Fernando

Bericht door Fernando » wo sep 07, 2005 10:36 pm

Marie-Claire schreef:Hallo fernando,

Als ik nieuwe snaren opzet, heb ik nog dagen lang last van snaren die uitrekken, zodat er continu bijgestemd moet worden.
Als je dat zo kort voor een concert kunt doen, vermoed ik dat je een paar truukjes moet kennen om die snaren heel snel goed gestemd te krijgen, of vergis ik me (mocht het zo zijn, zou je je truukjes met ons willen delen) :oops:

Alvast bedankt.

Marie-Claire
Hoi Marie-Claire,

Het kost inderdaad wel even tijd voordat de nieuwe snaren uitgerekt zijn. Maar ik heb ook ontdekt dat die tijd enorm minder lang is wanneer je er gewoon op speelt.
Als ik een concert heb en ik heb de luxe dat ik de dagen daarvoor veel tijd vrij heb kunnen maken dan speel ik ook veel. Als ik de dag van tevoren de snaren 's-ochtends vervang en dan wat algemene oefeningen doe, een of twee keer het programma doorspeel en dan nog wat specifieke oefeningen, dan heb ik er wel een uurjte of vijf op gespeeld. De volgende dag 's-ochtends meteen stemmen en nog wat spelen en ze zijn mooi stabiel.

Dus gewoon intensief bespelen helpt enorm.

Groet

Fernando Cordas

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo sep 07, 2005 11:02 pm

Bedankt Fernando.
:P
Marie-Claire

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » wo sep 07, 2005 11:06 pm

Hoi Fernando,
Heb je een specifieke voorkeur voor een bepaald merk snaren of speel je altijd met dezelfde? Heb je misschien een bepaald merk snaren voor iedere gitaar? Het lijkt me dat je dat voor iedere gitaar opnieuw moet uitvinden.
Ik neem aan dat je voor een concert altijd een tweede gitaar meeneemt als reserve. Wissel je tijdens een concert van gitaar, omdat de klankkleur van de ene gitaar beter past bij een bepaald stuk dan de andere?

Heb je nog een goede tip voor ons, goedwillende amateurs, hoe je je voorbereid op een concert? Hoe controleer je nervositeit? De grootste klacht bij een uitvoering blijkt altijd: hoe kan ik onbevangen spelen, alsof ik thuis zonder publiek speel?

Anders geformuleerd: heb je nog stagefright? Zo ja, hoe los jij dat op?
Sorry als ik erg nieuwsgierig lijk, maar ik ben van nature nieuwsgierig, niet naar problemen, maar naar oplossingen!
Groetjes,
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

vabulo

Bericht door vabulo » do sep 08, 2005 9:00 am

Marie-Claire schreef:......... (mocht het zo zijn, zou je je truukjes met ons willen delen) :
Een truc die ik toepas om het uitrekkings proces te versnellen is de volgende.
Na het verwisselen van de snaren en bij het opbergen van het instrument na het spelen stem ik iedere snaar een halve tot een ganse toon hoger de eerste dagen.
Kwaaie tongen beweren dat dit niet mag daar je in dit geval de brug en klankbord te fel zou belasten Deze laatste stelling is volledig te verwerpen voor snaren gaande van low tension tot high tension. Bij very hard tension is het misschien geraadzaam de bouwer of winkel t e consulteren.
Dat de kans dat de drie eerste snaren ( G, B en E) stuk springen groter is kan misschien zijn maar is me nog nooit overkomen als gevolg van " over tensioning "