snaren 2

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr aug 26, 2005 8:15 pm

Esther schreef: Je mag de snaren er nooit allemaal af halen. Je gitaar is namelijk berekend op een bepaalde spanning, als je alle snaren eraf haalt is die spanning weg en kan de hals breken.
Toen ik dit las, schrok ik me een hoedje, want dat doe ik altijd. Nu heb ik de eigenaar van Casa Benelly om raad gevraagd en hoop jullie binnenkort zijn mening hierover te kunnen geven.
Wordt vervolgd...
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » za aug 27, 2005 9:54 pm

Hierbij mail ik jullie het antwoord van Ben van der Sman, directeur van Casa Benelly te Den Haag over de 'do's and don'ts' bij het vervangen van snaren. Hij is kind aan huis bij alle bekende gitaarbouwers en weet zo'n beetje alles over gitaren.
Hi Erik,
Voor brekende halzen hoef je bij de Benelly methode niet bang te zijn. Ik dacht vroeger ook dat het snaar voor snaar moest totdat ik zag hoe de Spaanse bouwers het deden.
Ze knippen gewoon de oude snaren eraf en plaatsen dan het nieuwe set.
Natuurlijk wanneer je de snaren van de gitaar afhaalt en een paar jaar wacht voordat je er weer nieuwe opzet is dit niet bevorderlijk voor de hals. Wanneer dit echter in een handeling gebeurd kan er niets gebeuren. Je werkt alleen veel gemakkelijker.
Naschrift Erik. Met de Benelly-methode bedoelt hij: alle snaren verwijderen en een nieuwe set opzetten. Eerst de buitenste snaren, als laatste de middelste snaren.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Annemarie

Bericht door Annemarie » za aug 27, 2005 10:59 pm

Nou, das mooi en makkelijk. Dat weten we dan ook weer.
(Ik ben blij dat Ben vroeger ook dacht dat het een voor een moest, ik bevind me in goed gezelschap :oops: )
Bedankt voor de moeite van het vragen en bedank Ben ook maar namens de forumleden (ik mag in deze wel voor de anderen spreken, toch?)

Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » zo aug 28, 2005 10:23 am

Uiteraard. Het is heel vriendelijk van hem om deze inlichtingen te geven.
En bedankt aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd.
Marie-Claire.