snaren 2

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
lien1983

snaren 2

Bericht door lien1983 » ma aug 08, 2005 3:07 pm

Hallo, welk merk van snaren zijn aan te raden voor een gewone klassieke gitaar. Er zijn zoveel soorten!

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 08, 2005 3:24 pm

Hallo Lien,
Op gitaar nummer 1 heb snaren D'addario Pro Arte, normal tension. Op gitaar nummer 2 Savarez Corum High Tension.
Ik ben zelf wat begonnen met te experimenteren met merken, totdat ik iets had gevonden dat goed bij mij en de gitaar past.
Marie-Claire

rené

Bericht door rené » ma aug 08, 2005 3:39 pm

hall Lien

voor mij geldt het zelfde als voor Marie-Claire. Beide merken voldoen prima. Wat ik soms wel doe is alleen de drie onderste snaren vervangen omdat het voor mij altijd wat langer duurt voordat de drie hoogste snaren lekker klinken en ze blijven ook langer goed klinken dan.

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » ma aug 08, 2005 5:50 pm

Hoi Lien,

Ik speel op snaren D'addario Pro Arte hard tension.

Gewoon een aantal sets proberen en zelf ervaren wat je het fijnst vindt spelen of klinken. Hoe dikker de snaar hoe voller je gitaar klinkt, de keerzijde is dat ze iets zwaarder spelen.

Floyd

Annemarie

Bericht door Annemarie » ma aug 08, 2005 11:32 pm

Mijn leerlingen adviseer ik altijd d'addario pro arte EJ45 (normal of hard tension, afhankelijk van de action = afstand van snaren tot toets). Een goede prijs- kwaliteit verhouding.

Zelf gebruik ik graag savarez alliance hard tension, ze zijn iets duurder en ik vind ze iets helderder dan d'daddario. Ik hou van een heldere klank.

Esther

annoost

Bericht door annoost » di aug 09, 2005 12:43 am

Ik gebruik normaal rode savarez, voor het ogenblik staan er blauwe augustines op , maar dat is niet ideaal voor de bassen.
Ik heb ook nog een paar D'Addario(composite) hard tension liggen maar die heb ik nog niet gebruikt.
Ann

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » di aug 09, 2005 8:52 am

Mijn voorkeur gaat naar uit Goldin snaren van Hannabach. De tension van deze snaren zitten tussen normal en hard. Voor mij precies goed!
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 19, 2005 3:56 pm

Hallo Erik,
Ik zou die Hannabach willen proberen. Bestel je die via internet? Ik kan er niet aan geraken in Brussel (tenzij Hill's ze eindelijk zou hebben, ik ben sedert april niet meer langs geweest). De normal tension "flodderen" iets teveel, high tension zijn wat te stroef op dat senorita model van mij.
Marie-Claire

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr aug 19, 2005 5:14 pm

Zelf koop ik mijn snaren bij Casa Benelly in Den Haag. Volgens mij kun jij ze gewoon on-line bij kopen of via een telefoontje. Er komen natuurlijk wel portokosten bij.
Bel of mail ze maar. Desnoods noem je mijn naam, ze kennen me daar wel.
www.casabenelly.nl

Verder verwijs ik je naar een bericht van Esther, die als gitaarlerares haar snaren koopt bij Guitarreria. Volgens haar zijn ze redelijk geprijsd.
http://www.gitaarspeciaalzaak.nl/index.asp

Succes!
Erik Zurcher

dekker

Bericht door dekker » do aug 25, 2005 1:40 pm

Een vraag over het wisselen van snaren van oud naar nieuw.
2 mogelijkheden, nl ;

A) alles er afhalen en daarna alles opnieuw erop zetten, of
B) De oude E eraf halen en dan de nieuwe E er op,
de oude A eraf halen en dan de nieuwe A er op,
enz met de D, G, B en hoge E.

Wat is de goede cq juiste manier. Of kan het op beide manieren.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do aug 25, 2005 1:52 pm

Hallo Dekker,

Ik vervang heel zelden alle snaren tegelijkertijd, gewoon omdat de hogere snaren veel langer meegaan. En wat bassen betreft, heeft de 4de snaar veel meer te lijden van slijtage dan de rest.

Het is beter, als je alles eraf haalt, om ervoor te zorgen dat er niet teveel spanning langs één van de kanten van de toets ontstaat, om mogelijk kromtrekken te vermijden.
Ik verminder stilaan de spanning op alle snaren tegelijkertijd, dus stukje spanning op 6 eraf, dan 5 wat verminderen, enz.... tot alles loszit. Als alle snaren eraf zijn kuis ik de toets (met een oude tandenborstel, daarmee krijg ik heel wat vuil los, er bestaan ook producten, maar dat kost dan weer geld). Ik zet alle nieuwe snaren erop (met zo weinig mogelijk spanning) en verhoog stilaan de spanning op alle snaren tegelijkertijd.
Zo geleerd van de leraar. Er bestaan vast nog tientallen manieren. Ik ben wel een serieuze tijd zoet voordat alles vervangen is. En ik leg een doek op het blad van mijn gitaar, om ze te beschermen tegen krassen e.d.

Sukses ermee. :bye:

Marie-Claire.

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » do aug 25, 2005 4:51 pm

Deze methode is mij geleerd:
- Haal alle snaren van de gitaar.
- Zet de 1e en 6e snaar op
- Dan de 2e en 5e snaar
- Daarna pas de 3e en 4e snaar

Voordeel is dat je makkelijk bij de stemmechanieken kunt.
Als je eerst de 4e snaar (D) opzet en daarna de 5e (A), dan ondervind je hinder bij het leggen van de knoop, omdat de 4e snaar in de weg zit.

Dus, buitenste snaren eerst, en werk naar het midden toe!
Erik Zurcher

swastassijns

Bericht door swastassijns » vr aug 26, 2005 11:29 am

Deze manier werd mij geleerd:
- verwijder de oude 6e snaar (dikste) en vervang direct met een nieuwe
- doe zo snaar per snaar naar de 1e toe.
Op deze manier blijft de spanning op de nek zo constant als maar kan en zou het inspelen van de nieuwe snaren het snelst gaan (minder bijstemmen).

Ik vond de volgende commentaar op het internet over het verwijderen van alle 6 snaren tegelijkertijd:
It is important to note that some guitarists remove all strings from their guitar at once, and then replace all of them. I highly advise against this procedure. The six tuned strings of a guitar produce a great deal of tension on the neck of the instrument, which is a good thing. Removing all six strings at once drastically changes this tension, which many guitar necks don't react well to. Sometimes, when all six strings are replaced, the strings will sit impossibly high off the fretboard. Additionally, if you have an electric guitar with a vibrato-style bridge, this procedure can create a whole other host of problems. Change your strings one at a time to avoid a variety of issues.

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr aug 26, 2005 3:27 pm

Je mag de snaren er nooit allemaal af halen. Je gitaar is namelijk berekend op een bepaalde spanning, als je alle snaren eraf haalt is die spanning weg en kan de hals breken.
Ik begon altijd bij de 6e snaar (gewoonte, geen idee waarom) maar als je bij de 1e begint dan komen de uiteindjes mooi onder de volgens knoop. Dat vind ik netjes staan. Het hangt er natuurlijk wel vanaf welke knoop je gebruikt. Dus ik ben momenteel een beetje aan het experimenteren.
Ik vervang de snaren in ca 25 minuten, zonder al teveel tegenslag. Ik gebruik wel een snarenwindertje en heb ook een tangetje bij de hand.

Een leerling van me heeft ooit stalen snaren op een klassieke gitaar gezet tegen mijn advies in. De spanning wordt namelijk veel groter dan waar de klassieke gitaar op is berekend. De hals brak na een aantal weken compleet af 8) Dit is dus het tegenovergestelde van alle snaren eraf halen.

Esther

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » vr aug 26, 2005 5:27 pm

Ik haal alle snaren er tegelijk af. Maak het fretboard (en de rest van de gitaar) schoon met guitarpolisher (een natuurlijke olie) Deze olie trekt ook een beetje in je hout, waardoor je vochtregulering in je hout op peil blijft.

Ik heb nog nooit gehad dat de hals afbrak doordat ik alle snaren er tegelijk afhaalde. Ik heb zelfs een keer van een gitaarreparateur/bouwer vernomen dat wanneer je je gitaar langere tijd niet gebruikt je de snaarspanning er af moet draaien, ivm vervorming van hals en stemmeganieken.

Bij gitaren met stalen snaren zit er een stalen pen in de hals, die de trekkrecht van je snaren opvangt. Bij een spaanse gitaar niet, waardoor deze geen stalen snaren kan hebben.

Floyd