Dit is mijn spaanse gitaar (van Floyd Messina)

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 05, 2005 10:46 pm

Ziet er heel goed uit.

Arlette

Bericht door Arlette » zo aug 21, 2005 7:34 pm

mooie gitaar inderdaad ziet er zeker heel goed uit :)

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » zo aug 21, 2005 9:08 pm

Dank u allen!!

Floyd

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » zo aug 21, 2005 9:17 pm

En ze klinkt fantastisch Floyd, dat is het voornaamste. Vabulo, die beeltenis die je gebruikt, is dat een fotootje van jou instrument?
:guitare:
Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » zo aug 21, 2005 10:25 pm

Marie-Claire

Dit is inderdaad de “ Rosette” van de gitaar waar ik met snaren Savarez Corum Alliance 500AJ Blue HT.(HigH Tension ) op speel.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » zo aug 21, 2005 11:11 pm

Dag Vabulo
Ik vermoed dat je over een topinstrument beschikt, maar de foto van de rozet is te weinig gedetailleerd om te kunnen herkennen. Je maakt me ondertussen meer dan nieuwsgierig naar die gita(a)r(en) van je.... en naar een mogelijke mp3. Nu ja, als dame mag ik me zo een nieuwsgierigheid veroorloven, is het niet, dames? :oops: :oops: :oops:
Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » zo aug 21, 2005 11:53 pm

Marie Claire,

Om je nieuwsgierigheid op te proef te stellen en om de andere dames van dit forum het wat gemakkelijker te maken.
De gitaar waarvan je de afbeelding ziet is door een bouwer uit Madrid gemaakt die nog voor Ramirez heeft gewerkt.
Het tweede instrument waar ik nog op speel is een “Alhambra” uit de begin jaren 1970.
Verder bezit ik nog de gitaar een “Hopf”waar ik met de wereld van klassieke gitaarmuziek in kontakt kwam in 1963.
De allereerste waar ik de maker niet meer van herinner heb ik toen verkocht op advies van mijn leraar.( Ik heb daar nog altijd spijt van )

dekker

Bericht door dekker » di aug 23, 2005 12:39 pm

Ik durf het haast niet te zeggen. Mijn gitaar is een Alhambra C1. De eerste en minst dure van een hele reeks.
Over mijn vakantie gitaar zal ik maar zwijgen.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di aug 23, 2005 12:57 pm

Wat telt, is dat je je op je gemak voelt met je gitaar. :wink:
Marie-Claire

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » di aug 23, 2005 7:24 pm

Ben ik helemaal met je eens Marie-Claire,

Met spaanse gitaren heb ik nog geen ervaring mee, met andere gitaren wel.

Ik heb bijvoorbeeld een Gibson Les Paul Custom (€ 3.000,-) en een Aria Pro II TA40 (2e hands € 250,-). Qua spelen zit er wel iets verschil in, qua geluid iets meer, maar je moet wel dat prijsverschil willen betalen voor dat kleine beetje extra.

Het grote verschil zit in de afwerking en het feit dat er een amerikaan of een japanner aan je gitaar staat te knutselen.

Floyd

vabulo

Bericht door vabulo » di aug 23, 2005 7:37 pm

@ Jan,

Wat ook telt is dat je van je instrument houdt.
En Alhambra maakt gitaren waar je op je gemak mee voelt en waar je van kunt houden.
Ze zijn mooi, technisch goed gebouwd en afgewerkt, gemakkelijk te bespelen en hebben een mooie klank.
Verhouding prijs/ kwaliteit behoren ze volgens mij tot de topklasse wat betreft de studie modellen.
Als ik ergens in 1974 een tweede hands Alhambra ( voorloper van het type 7P of 8P) kocht dan werd mijn keuze door deze kwaliteiten onderbouwd.
Wanneer de Madrileense bouwer Ramirez voor zijn studie modellen beroep doet op Alhambra dan zullen ze ook weten waarvoor.
Alhambra was volgens mij het eerste huis in Spanje die een respons wist te geven op Japanse bouwers zoals Aria,Yamaha… die einde jaren 60 begin jare 70 gitaren op de markt brachten die veel beter afgewerkt waren dan de Spaanse.( low end of studiemodellen )

Van welk hout is het bovenblad van jouw Alhambra?
Fichte of ceder? Als ik zie van welke componisten je houdt vermoed ik ceder.

Een advies; als je nog lang plezier aan jouw gitaar wil hebben zorg dat je nagels van je linkerhand niet alleen super kort zijn maar ook zacht zijn afgeslepen.
De gebruikte houtsoort voor de toets is namelijk zachter dan het duurdere ebbenhout en bij intensief spelen kunnen er na een aantal jaren putjes in komen.

Veel succes ermee en de aanhouder wint.
Laatst gewijzigd door vabulo op di aug 23, 2005 7:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemarie

Bericht door Annemarie » di aug 23, 2005 7:49 pm

dekker schreef:Ik durf het haast niet te zeggen. Mijn gitaar is een Alhambra C1. De eerste en minst dure van een hele reeks.
Over mijn vakantie gitaar zal ik maar zwijgen.
Kan je best zeggen hoor :D
Ik ben ook best gecharmeerd van die gitaar.

Esther

dekker

Bericht door dekker » wo aug 24, 2005 9:36 am

Bedankt voor de praktische en ondersteunende woorden Vabulo en Esther. Ik ben verheugd om te horen dat ik een goede keus heb gemaakt bij de aanschaf van mijn gitaar, nu zo'n 2 jaar geleden.
Ik zal de gitaar als zodanig ook beter gaan behandelen.
De houtsoort van het boven blad staat op de omschrijving die ik bij de aanschaf heb mee gekregen. Ik ga hier naar zoeken Vabulo. Je hoort nog wel van me.

Ik moet mezelf verbeteren. Het model Alhambra wat ik heb is niet C1 maar 1 P Cedro. Dit lees ik op een etiket in de klankkast van de gitaar.
De technische omschrijving heb ik zo goed opgeborgen dat ik deze (nog) niet gevonden heb.