Dit is mijn spaanse gitaar (van Floyd Messina)

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
Floyd Messina

Dit is mijn spaanse gitaar (van Floyd Messina)

Bericht door Floyd Messina » vr aug 05, 2005 8:28 pm

Mijn gitaar is een Cashimira model 3a. De gitaar heeft de volgende specificaties:

Back and Sides: Solid Indian Rosewood
Top: Solid German Spruce
Soundhole Rosette: Incrustation of natural and color dyed woods
Neck: Honduras Cedar with a special 3 layer inlay in the back for added strength and beauty with the end near the body (Spanish foot) finished in 4 pieces (Tacon)
Fingerboard: Ebony
Bridge: Rosewood
Edge Bindings: Crafted from 8 layers of natural and multicolored woods on the top profile and 7 layers on the back profile
Nut and Saddle: bone
Nut Width: 52 mm.
Scale Length: 650 mm.
Frets: Van Gent 12% nickel silver alloy from Holland
Tuners: Gold plated Gotoh
Strings: D’Addario Pro Arte EJ 45 Normal Tension with silverplated wound basses and clear nylon trebles

Ik heb er inmiddels D'Addario Pro Arte EJ 46 Hard Tension op gezet.

Deze gitaar heb ik rechtstreeks bij de bouwer Cashimira gekocht op een vakantie in Spanje 3 jaar geleden. Inclusief koffer koste ie mij toen € 950. Wat ie nu nieuw zou moeten kosten weet ik niet. Ik schat zo'n beetje € 1.800 maar zeker weten doe ik het niet. In de USA moet je $ 3.000 neertellen volgens de site.

Het is een fijne gitaar om op te spelen, hij speelt licht en heeft een volle klank.

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr aug 05, 2005 8:36 pm

Mooie gitaar zeg.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 05, 2005 8:44 pm

In België gaat een goede tweedehands nu toch voor zo'n 1200 euro over de toonbank. Je gitaar is prachtig.
Marie-Claire

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr aug 05, 2005 8:57 pm

Mooie gitaar, hoor! Ik dacht dat ik alle Spaanse bouwers wel kende, maar deze is nieuw voor me. Welkom op de site trouwens! Als het een handgebouwde gitaar is, is het een koopje. Dan is de kans inderdaad groot dat je er meer voor krijgt als je 'm ooit verkoopt. Helaas geldt dat maar voor weinig gitaren.
Gitaren van de gebroeders Fleta brengen tegenwoordig een fortuin op. Deze beroemde bouwers zijn al ouder dan 80, hebben een lage productie en hun gitaren zijn zo schaars dat tweedhandsjes al meer dan 30.000 dollar opbrengen, vooral in Japan.
In de US zijn klassieke gitaren sowieso (veel) duurder dan in Europa.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 05, 2005 9:02 pm

Sorry, ik blijf bij mijn standpunt.
Je kiest een gitaar zoals je een minnaar of minnares kiest. Op gevoel.
Het klikt, of het klikt niet.
Gitaar en gitarist, Eva en Adam.

Marie-Claire

Floyd Messina

handgebouwd

Bericht door Floyd Messina » vr aug 05, 2005 9:04 pm

Het is inderdaad een handgebouwde gitaar.

Ik ben persoonlijk met Joan Cashimira naar een speciale "klankruimte" geweest om de gitaar te bespelen. Nadat ik em gekocht had moest ik mijn naam in een boek schrijven, waarin alle kopers werden geregistreerd, ondermeer ook de heren van de Rolling Stones en Status Quo.

Een speciale ervaring dus.....

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr aug 05, 2005 9:12 pm

Wat moeten de Stones en Status Quo nou met zo'n mooie gitaar? Ik gun het ze van harte, hoor. Maar een beetje 'parels voor de zwijnen' vind ik het wel. Ik ben bang dat ze er met een plectrum op gaan spelen :wink:
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 05, 2005 9:31 pm

Veel van die stukken zijn begonnen met "gepluk" op een akoestische. Pas achteraf wordt het naar rock getransponeerd.
Marie-Claire

vabulo

Re: Dit is mijn spaanse gitaar (van Floyd Messina)

Bericht door vabulo » vr aug 05, 2005 9:33 pm

Om fier op te zijn en om van te houden.

Wat is de « Action » van dit instrument ?
Voor de niet ingewijden de « Action » is de afstand tussen de 12 fret en de onderkant van de snaren . Er is bij een goed gebouwde gitaar een klein verschil tussen de eerste en zesde snaar. De betere gitaren en concert modellen hebben meestal een grotere « Action » dan de eenvoudigere studiemodellen.
Suggestie : probeer eens de snaren Savarez Corum Alliance 500AJ Blue HT.
Zie ook een reactie die ik vandaag gaf op het onderwerp « Snaren »
[/quote]

vabulo

Re: Dit is mijn spaanse gitaar (van Floyd Messina)

Bericht door vabulo » vr aug 05, 2005 9:35 pm

Om fier op te zijn en om van te houden.

Wat is de « Action » van dit instrument ?
Voor de niet ingewijden de « Action » is de afstand tussen de 12 fret en de onderkant van de snaren . Er is bij een goed gebouwde gitaar een klein verschil tussen de eerste en zesde snaar. De betere gitaren en concert modellen hebben meestal een grotere « Action » dan de eenvoudigere studiemodellen.
Suggestie : probeer eens de snaren Savarez Corum Alliance 500AJ Blue HT.
Zie ook een reactie die ik vandaag gaf op het onderwerp « Snaren »
[/quote]

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 05, 2005 9:46 pm

Hmmm. Ik kom op 32 cm tussen 12de fret en brug. Hangt ervan af of je de brug moet meetellen of niet. Hoe scoort mijn gitaar
Marie-Claire

Floyd Messina

action

Bericht door Floyd Messina » vr aug 05, 2005 9:46 pm

bij de beide snaren bij de 12e fret meet ik zo'n beetje 0,5 cm. Op het oog zit er inderdaad iets verschil in, een erg precieze centimeter heb ik niet om het exact te bepalen

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 05, 2005 9:51 pm

Hoi, Floyd,
Vergeet aub niet om je stukje terug te plaatsen op "ik stel me voor", en je link.
Ik vind je fantastisch spelen (en nu gaan ze nog zeggen dat ik reclame maak).
Mocht het net lukken maak dan een nieuwe boodschap, dan verwijder ik de oude.
Sorry voor het gestoor. Ik word paranoïde van al dat ministerieel gekonkel over wel rechten, niet rechten, misschien rechten, soms rechten, dan niet rechten, dan zeker rechten, enz.....

Marie-Claire

vabulo

Re: action

Bericht door vabulo » vr aug 05, 2005 10:21 pm

5 mm action. Dit is een gitaar met een hoge waarde wat een aanwijzing voor de kwaliteit van dit instrument is en de doelgroep die de bouwer wil benaderen.
Om de action van een gitaar te meten heb ik een eenvoudig meettoestelletje.( kan je zelf maken)
Dit is een houten spie van 10 cm lang ; ongeveer 1 cm breedte ; de top scherp (0 mm) ander einde 5 mm dikte .
Dan breng je ieder cm op de langsrichting een markering of streep aan.
Dat betekent dat je tussen 2 markeringen een verhoging of verkleining van dikte krijgt van 0.5 mm.
Breng dit spietje heel voorzichtig tussen de eerst en zesde snaar ter hoogte van de 12 de fret tot je de onderkant van de snaren lichtjes raakt en je weet meteen wat de « Action » is.

@ Marie-Claire

Die 32 cm is iets anders. De “action” is de speling, vrije ruimte of afstand tussen de onderkant snaar en de fret en dit gemeten ter hoogt van de 12 de fret.
Er zijn een paar gitaar bouwers die een verstelbare “action” hebben op hun gitaren.
Laatst gewijzigd door vabulo op vr aug 05, 2005 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 05, 2005 10:39 pm

:oops: :oops: :oops:
Sorry, terug opgemeten, ik weet nu waar ik moet meten.
Langs de kant van de bassen eerder 0.5, langs de hoge eerder 0.4. De snaren zijn niet allemaal echt evenwijdig, er is een klein verval te zien.
Is dat goed?
Plus het feit dat rug en bovenblad niet echt "recht" zijn.
Marie-Claire