snaren

U heeft vragen over uw gitaar??? Dit is de juiste rubriek
frank

snaren

Bericht door frank » do aug 04, 2005 10:31 pm

wie kan mij adviseren aangaand snaren
ik speel eenalhambra 11c klassieke gitaar en heb veel last van bijgeluiden (linker hand die over mn. de bas snaren glijdt)
wat voor soort snaren zal ik kiezen
wat is het verschil tussen high tension en de anderen?

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do aug 04, 2005 10:47 pm

Wat voor snaren heb je er nu op staan?

Ik veel moeten zoeken voor die van mij, maar tot nu tot zijn d'Addario Pro Arté de beste. Het spijtige is dat je een volledig setje moet kopen.

Marie-Claire

e.zurcher

bijgeluiden

Bericht door e.zurcher » do aug 04, 2005 11:08 pm

Hoi Frank,
Van bijgeluiden heb en had ik veel last. Dat kan aan de gitaar liggen, dus heeft mijn gitaarleraar op mijn gitaar gespeeld en hij had geen bijgeluiden. Aan mijn gitaar lag het dus niet! Het lag aan mijn techniek.
Hij adviseerde me nauwkeurig met de vingertoppen te spelen, loodrecht op de snaar. Bij positiewisselingen de vingers net boven de snaar te houden (los van de snaren), de duim op de hals midden tussen de vingers, dus niet te veel naar buiten. Verder wil het ook helpen om goed rechtop te zitten, zodat je de toets niet kunt zien.

Het blijft lastig, maar na enige oefening moet het wel lukken

Snaren kun je kopen in low, medium en high tension. De regel is: hoe hoger de 'tension', hoe meer klank en volume, maar ook hoe zwaarder ze spelen. Zelf gebruik ik op Hannabach Goldin snaren. Die zijn duur en de tension ligt tussen medium en high.
Dit is duidelijk een persoonlijke voorkeur en hoeft voor jou niet te gelden. Uitproberen dus, tot je de juiste gevonden hebt.

e.zurcher

bijgeluiden 2

Bericht door e.zurcher » do aug 04, 2005 11:14 pm

Eigenlijk moet ik je een compliment geven. Het feit alleen al dat je bijgeluiden hoort en je je eraan stoort, betekent dat je je concentreert op klankvorming en dus in staat bent goed naar jezelf te luisteren. Je bent duidelijk geen beginner!

frank

snaren

Bericht door frank » do aug 04, 2005 11:32 pm

bedankt voor je tip
de hannach's gebruikte ik vroeger ook!

ooit hebik gepolijste snaren gehad, veel minder bijgeluiden, maarde klank was dof
dus toch maar aan mijn techniek gaan werken
frank

tbahr

Bericht door tbahr » vr aug 05, 2005 5:14 pm

:) :) Het kan natuurlijk aan de snaren liggen maar meestal ligt het toch aan de techniek.

vabulo

Re: snaren

Bericht door vabulo » vr aug 05, 2005 6:42 pm

@ Frank,

Op één van de instrumenten gebruik ik D'Addario Pro Arte EJ45 Normal Tension.
Op het andere ( het betere instrument ) gebruik ik Savarez Corum Alliance 500AJ Blue HT.(HigH Tension ) Bij deze laatste krijg je een diepe, warme expressieve en rijke toon met een bijzondere helderheid.
Daar tegenover ervaar ik dat Pro Arte snaren een “ Glissando” stukken beter tot uiting laten komen op het zo gezegde mindere instrument.
(Dit heeft misschien iets te maken met het verschil in “ action” van beide gitaren???)
De Savarez zijn ook duurder dan de Pro Arte en ik denk dat de meerprijs ervan niet wordt gevaloriseerd in de lager geprijsde studiemodellen van gitaren.
Aangezien jouw gitaar( nu vervangen door de 11 P serie van Alhambra), tot de betere klasse behoort. ( bijzonder mooi instrument trouwens) kan je misschien even het experiment wagen met de Savarez Corum.
Is het toonblad “red ceder” of “ fichte”?

vabulo

Re: snaren

Bericht door vabulo » vr aug 05, 2005 6:54 pm

@ Frank ,

Op de Web site van “Alhambra” http://www.alhambrasl.com/fremp_i.htm
vind je 2 interessante artikels in verband met jouw vraag.
FACs aanklikken, dan “ strings” aanklikken en je bent er.

frank

Bericht door frank » vr aug 05, 2005 10:21 pm

bedankt voor de tip, mijn huidige snaren zijn pro artges maar twee jaar oud! (lange tijd niet gespeeld) ben weer fanatiek bezig en toe aan nieuwe snaren
ik ga maar eens voor de Savarez Corum Alliance 500AJ Blue HT.(HigH Tension
bijgaand een stukje dat ik oefen voor het toernooi , zojuist opgenomen
gaarne kritiek

frank

Bericht door frank » vr aug 05, 2005 10:49 pm

van action nog nooit gehoord, toch maar eens opgemeten met een zeer nauwkeurig apparaat watikonlangs heb aangeschaft.
op detwaalfde fret naar de snaar gemeten:
de bas snaar 5,09 mm en de 6de snaar 3,37 mm
gitaar alhambra 11c 000868

frank

aan vabulo

Bericht door frank » vr aug 05, 2005 10:59 pm

ik weet niet waarvan het blad van mijn gitaar is gemaakt, ik heb wel een foto op het net gezet
ik denk ceder
frank

frank

aan vabulo

Bericht door frank » vr aug 05, 2005 10:59 pm

ik weet niet waarvan het blad van mijn gitaar is gemaakt, ik heb wel een foto op het net gezet
ik denk ceder
frank

Annemarie

Bericht door Annemarie » za aug 06, 2005 12:36 pm

Hoi Frank,

Ik vind het echt heel prachtig gespeeld. Heb het idee dat er ergens een ritmisch foutje in zit maar het kan ook zijn dat je mij niet helemaal duidelijk weet te maken wat je precies bedoelt. Ik zou de partituur even moeten bekijken om het goed te kunnen beoordelen.

Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za aug 06, 2005 12:46 pm

Hallo Frank,
Fantastisch gespeeld. En met nieuwe snaren zal het nog beter klinken.
Ik heb een copie van je bestand in de rubriek toernooi geplaatst.

Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » za aug 06, 2005 12:48 pm

Hoi Marie-Claire,

Misschien is het dan handig om er ook een kopie van mijn antwoord achter te zetten? Dan houden we alles netjes bij elkaar. Wil ik zelf ook wel doen hoor.

Esther