Pavel Steidl

Heeft U een interessante gitaristieke weblink gevonden? Maak anderen blij door ze met hen te delen. Lees wel het eerste berichtje vooraleer een link door te geven.
Marie-Claire

Pavel Steidl

Bericht door Marie-Claire » vr aug 19, 2005 10:54 am

Een webadres met documentatie over Pavel Steidl, met enkele mooie luistervoorbeelden:

http://www.spinnst.at/Gitarre/Steidl/

Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 19, 2005 1:32 pm

zie hieronder
Laatst gewijzigd door vabulo op vr aug 19, 2005 1:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 19, 2005 1:56 pm

vabulo schreef:
Een webadres met documentatie over Pavel Steidl, met enkele mooie luistervoorbeelden:
Mooie werkjes van Pavel Steidl gespeeld met een technische virtuositeit waar ik enkel kan van dromen.
Wat me wel in het oog sprong is dat zijn Web site ontworpen is door een Oostenrijkse gitariste Brigitte Zaczek die vooral op oude instrumenten speelt.
Brigitte zelf kreeg haar opleiding van haar tante Luise Walker ( overleden in 98 ) een tijdgenote van Andres Segovia.
Luise Walker behoort tot een van mijn favorieten.
Ze heeft zelf een aantal gitaarwerken gecomponeerd waaronder “ Argentinische Weise” en “Kleine Romanze" welke wondermooie juweeltjes zijn.
Spijtig genoeg stond zij in de schaduw van de grotere Spaanse gitaristen waaronder Segovia waardoor haar bekendheid eerder beperkt is gebleven.
Laatst gewijzigd door vabulo op vr aug 19, 2005 5:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 19, 2005 2:00 pm

Hallo Vabulo
Ik ken het werk van Luise Walker niet. Heb je soms een adres waar ik wat meer info kan vinden? Of andere gegevens?
Alvast bedankt.
Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 19, 2005 5:35 pm

Dag Marie-Claire,

Hier de link waar je info vind over Luise Walker. http://www.spinnst.co.at/Gitarre/Walker
De meeste van de CD’s die op deze site vermeld staan zijn niet meer verkrijgbaar.
De volgende CD’s zitten wel in mijn verzameling:
• LUISE WALKER - ESSENCE
Guitar Concerts and Guitar Solo 1953 - 1996
Box of 4 CDs
• LUISE WALKER
Historische und Life-Aufnahmen
Werke von: Friessnegg, Chopin, Uhl, Kaufmann, Walker u. a
• Andres Segovia and his Contemporaries
volume 3: Segovia & Walker
Ook heb ik nog een aantal opnames op band.

De meeste van haar werken zijn uitgegeven bij:
Edition Hladky-Heinrichshoven’s Verlag . Wilemshaven Duitsland.
Verdelers van de partituren in België zijn ondermeer:
Adagio te Brussel ( en deze ken je)
Halewijn Muziekhandel
Le Grellerei
B- 2600 Berchem
Tel: 03 239 66 02
halewyn@kbcmail.net

Onderstaande ( originele composities) partituren heb ik ook:
Argentinische Weise
Kleine Romance
Regenetude
Ook haar transcriptie van de evergreen van fernando Sor :Variationen uber ein Thema aus der Zauberflote. ook genoemd de variaties uit Opus 9 van Mozart.

Indien meer info nodig altijd welkom.

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr aug 19, 2005 5:47 pm

Wat leuk dat iemand Luise Walker nog kent. De Oostenrijkse bijdrage aan de gitaarwereld is aan het grote publiek voorbijgegaan, maar doet niet onder voor de Spaanse. Een paar jaar geleden was ik op een concert van Leo Witoszynskyj, een leerling van Luise Walker. Hij speelde daar op haar gitaar, die hij na haar dood via haar zoon gekregen had. Hij speelde o.a. Regenetude, misschien wel haar bekendste compositie.

Inmiddels is Leo Witoszynskyj professor aan het conservatorium in Graz en een waardige speler op haar gitaar.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

vabulo

Bericht door vabulo » za aug 20, 2005 12:53 am

Dag Erik,

Mij doet het ook deugd dat je Luise Walker kent.
Ik wist niet dat Leo Witoszynskyj haar laatste gitaar had overgenomen.
De “Regenetude” een tremelo droeg ze op aan haar vader.
De” Argentinische Weise” Een transcriptie van een Argentijnse volksmelodie ; een weemoedige lyrische melodie droeg ze op aan haar moeder. Een stijl die vernieuwend was voor de toen geldende normen van wat als “ klassiek” werd aanvaard.
Ik heb ooit proberen te achterhalen wat de originele Argentijnse melodie was maar ben er nooit in geslaagd. Misschien was dit een 100% eigen compositie?
Deze ” Argentinische Weise” doorweven met glissando’s ; flageolet’s en portamento’s; is “a real beauty”
Marie-Claire kan dit onderstrepen.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za aug 20, 2005 10:28 am

Het begin van de "Argentinische Weise". Het is prachtig.
Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » zo aug 21, 2005 6:03 pm

@ Marie-Claire,

Bedankt voor de inspanning.
Luise Walker had recht op meer bekendheid.