Nog een link.

Heeft U een interessante gitaristieke weblink gevonden? Maak anderen blij door ze met hen te delen. Lees wel het eerste berichtje vooraleer een link door te geven.
Marie-Claire

Nog een link.

Bericht door Marie-Claire » zo jul 24, 2005 9:48 pm

Nogmaals een link.

http://www.duoliveoak.com/newsletter.htm

Ik ben in die site geïnteresseerd geraakt, omdat ik momenteel over een vihuela beschik thuis.
Fotootje's in bijlage!
Het is een voorloper van de gitaar, vooral geliefd in het XVIde eeuwse Spanje. Milan heeft er heel mooie stukken voor geschreven, die nu in de partituurbank steken.
Het is een instrument met dubbele besnaring, zoals een luit, gestemd met de 3de snaar in fa kruis (dus luitstemming)
Je moet twee snaren tegelijkertijd spelen, ofwel zoals wij nu "akkoorden" spelen ter begeleiding, maar omdat je twee maal zoveel snaren hebt, krijg je een gans ander geluid. Ik ga proberen om iets op te nemen.

Mocht er iemand tot in Halle willen komen om die vilhuela uit te testen, jullie zijn welkom.

:chitarrista:
Marie-Claire.

annoost

Bericht door annoost » zo jul 24, 2005 10:57 pm

mooie vihuela

het zal waarschijnlijk wel niet zo eenvoudig zijn om daarop te spelen; ik heb het dan vooral over de dubbele snaren. De verstemming van de sol snaar moet nu meestal ook wel voor muziek van Dowland en tijdgenoten.
In Halle zal ik wel niet meer geraken de eerste weken, mijn conge begint pas de tweede week van augustus.
Laat in elk geval iets horen, al is het maar gewoon voor de klank.
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » zo jul 24, 2005 11:00 pm

Het vervelende is dat je met twee snaren speelt die stukken soepelder zijn dan bij een gitaar. Als je even hard doordrukt als met een gitaar, raken ze elkaar aan en lukt het niet.
De vihuela is van mijn gitaarleraar, ik heb ze voor een paar weken thuis. Ik ben heel erg geïnteresseerd in XVI-de eeuws en vroeger, en ik mag die vihuela eens uitproberen zodat k kan horen hoe het oorspronkelijk moet hebben geklonken.
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr jul 29, 2005 11:16 pm

Mooi instrument om te zien. Bespeel je dit ook met nagels? Of met je vingertoppen?

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr jul 29, 2005 11:34 pm

Meer een gitaarbeweging. Maar dan heel zacht omdat die snaren heel erg los zitten. Niet evident. Ik ben gewoon geraakt om serieus door te drukken op de gitaar, en dat mag je niet doen omdat die snaren heel erg "low tension" zijn, en ze direct contact maken met de volgende.
Als iemand wilt komen testen.
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr jul 29, 2005 11:51 pm

Lijkt me knap lastig om zo'n gewoonte te overwinnen. Haha, maar wel leuk om het te proberen.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za jul 30, 2005 12:09 am

Het valt me in feite tegen. Het heeft meer weg van een mandoline als van een gitaar.
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » za jul 30, 2005 3:10 am

bedoel je dat het overwinnen van die gewoonte tegenvalt of bedoel je dat de klank van het instrument tegenvalt?

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za jul 30, 2005 10:41 am

Vooral de klank. Alhoewel dat ook een gewoonte zal zijn die je moet overwinnen.
Marie-Claire