Esther is er ook

Om u voor te stellen, en meteen een vriendelijke goeidag te versturen naar de mede-forumleden
Annemarie

Esther is er ook

Bericht door Annemarie » zo jun 19, 2005 10:02 pm

Hoi allemaal,

Wat leuk, een forum over klassiek gitaar.

Ik ben Esther, ik speel gitaar vanaf mijn 11e jaar en ben nu 40. Ik heb een conservatoriumopleiding gedaan maar sinds ik moeder ben van 3 kids komt er weinig meer van serieus studeren. Wel geef ik nog gitaarles.

Groet van Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma jun 20, 2005 7:36 am

Hallo Esther, Welkom op de site! Mocht je ooit een stukje muziek van jezelf willen posten, dan kan je een MP3'the kwijt op de rubriek "MP3". Het moet wel openbaar domein zijn!
Marie-Claire

annoost

Bericht door annoost » do jun 23, 2005 1:46 am

hallo Esther
Bedoel je met de conservatoriumopleiding de stedlijke of de hogere opleiding in een koninklijk conservatorium.
Ann

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr jun 24, 2005 4:55 pm

Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Ik ben afgestudeerd aan het Rotterdams Conservatorium. Dat is een HBO opleiding.

Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr jun 24, 2005 9:57 pm

Hoeveel jaar is dat???
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » ma jul 04, 2005 9:13 pm

Het was een 5-jarige opleiding.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma jul 04, 2005 9:20 pm

Zou je het erg vinden om wat meer uitleg te geven over het Nederlands muzieksysteem? Het lijkt gans anders :wink: :wink:
Als het niet teveel is gevraagd tenminste.
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo jul 06, 2005 12:07 am

Ah, nu begrijp ik de spraakverwarring ook beter. Ik vond het al zo vreemd dat het jullie niets zei.
Ik ben als 11-jarig meisje op gitaarles gegaan. Toen ik 15 jaar was wist ik dat ik daar graag mijn beroep van wilde maken. In hetzelfde jaar dat ik eindexamen deed voor de Havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) deed ik toelatingsexamen voor het conservatorium. Ik had toen ca 6 jaar privelesgehad, waarvan de laatste 2 jaar gericht op de conservatorium opleiding. Als toelating moet je een aantal stukken van een bepaald niveau spelen en je moet laten zien dat je over een theoretische basiskennis beschikt. Inmiddels is de opleiding veranderd maar toen ik er zat duurde het 5 jaar om docerend musicus (dm) te worden en nog eens 2 jaar extra om uitvoerend musicus (um) te worden. Die laatste 2 jaar uitsluitend als je een hoog cijfer haalde voor het eindexamen dm. Ik heb overigens geen um gedaan. Conservatorium is dus hoger beroeps onderwijs (HBO). Wordt het al wat duidelijker?
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Mag ik jou dan ook vragen hoe het systeem in Belgie in elkaar zit? Ik wist niet dat er zoveel verschil in zat.

Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo jul 06, 2005 10:10 am

Het systeem is ongeveer hetzelfde, maar de namen zijn verschillend (zoiets van we spreken dezelfde taak maar begrijpen elkaar niet).
Veel mensen beginnen muziek te volgen op de "Academie", dit is muziekonderwijs buiten de school om. Je kunt in totaal 9 jaar opleiding volgen. Als je daarna beslist om "professionneel" te gaan kan je je inschrijven op een Conservatorium (dat is de moeilijkste graad in het muziekonderwijs), na afleggen van een toelatingsexamen. Het uiteindelijk niveau komt overeen met de Nederlandse um graad. Hier noemen we het "Bachelor". Het is een 5-jarige opleiding.
Daarnaast bestaat er een mogelijkheid om een deel van het HAVO in een culturele richting te sturen (niet alleen muziek, ook toneel, enz....). Ook hiervoor is een toelatingsexamen vereist, en eindig je als "muziekleraar" nadat je je volledige opleiding hebt afgemaakt, dm dus (meestal 4 jaar, niet alleen muziek maar ook algemeen onderwijs). Hierna kan je uiteraard verder richting conservatorium. Op het moment dat je je inschrijft op de kunst-HAVO, stop je je Academie-opleiding, combineren van beide is niet mogelijk. De toelatingsvoorwaarden zijn uiteraard heel streng, zeker op theoretisch vlak.
Marie-Claire

Je hebt me wel extra nieuwsgierig gemaakt. Waar geef je les? Veel leerlingen? Uitsluitend gitaar of niet iets anders????

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo jul 13, 2005 12:24 am

Wij kennen wel de Havo voor muziek en ballet. Die duurt 5 jaar en daarna kan je doorstromen naar het conservatorium. Je hebt/had dan nog eens 5 jaar te gaan voor je bevoegd bent om les te geven. Tegenwoordig zit het anders maar ik ben niet precies van de veranderingen op de hoogte. Ik geloof dat het nu 4 jaar is.

Ik heb een lespraktijk aan huis waar ik (uitsluitend) gitaarles geef (meestal prive) aan ca 30 leerlingen. Binnenkort start ik ook met groepslessen. Ik heb dan twee groepen van maximaal 6 leerlingen. Dat past niet in mijn huis dus ik huur daarvoor een ruimte. Is een leuke uitdaging voor me.

Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo jul 13, 2005 6:47 am

In België bestaat er een havo-opleiding, maar slechts in enkele scholen, en de toelatingsvoorwaarden liggen hoog.

Veel sukses met je toekomstige loopbaan. 42 leerlingen is een serieuze uitdaging. Ik hoop dat je je eerste "groeps"opname op de site zult posten.
Mocht je ooit "pareltjes" van je leerlingen oprapen, post je ze dan? Zo leren we ze ook een beetje kennen. :wink:

Marie-Claire

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » zo jul 31, 2005 11:58 am

Hallo Esther,
Ik lees dat je aan het Conservatorium van Rotterdam hebt gestudeerd. Heb je daar les gehad van Henk Westhiner? Hij is namelijk nu mijn gitaarleraar.
Groetjes, Erik

Annemarie

Bericht door Annemarie » zo jul 31, 2005 6:14 pm

Hoi Erik,

Ik heb geen gitaarles van hem gehad maar hij was wel mijn stagebegeleider.

Esther

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » do aug 11, 2005 6:07 pm

gegroer esther

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » do aug 11, 2005 6:07 pm

gegroet dus ;)