Hallo, ik stel me voor, Marie-Claire

Om u voor te stellen, en meteen een vriendelijke goeidag te versturen naar de mede-forumleden
Marie-Claire

Hallo, ik stel me voor, Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za apr 30, 2005 5:26 pm

Ik ben Marie-Claire, en ben vorige september met gitaaar begonnen.
Ik ben een wat oudere (hoe oud laat ik liever in het midden) dame, met rimpels, die zeer laat haar weg heeft gevonden naar de muziek.
Ik zou het leuk vinden mochten we van gedachten kunnen wisselen over ervaringen, stukken die we instuderen, problemen e.d.
Om mijn niveau weer te geven, ik ben momenteel bezig met "Packington pounds", Brouwer nr 2 (3 is hopeloos vanwege het tempo) en 4, een bourrée van Graf Bergen en de Ejercicio no9 van José Ferer (te vinden op de website onder "level" 3 en te beluisteren op de MP3 rubriek).
En ik hou van gitaar spelen in mijn tuin.
Wie wilt zich ook voorstellen?
Open dan een nieuwe rubriek met je naam!!!!!
Marie-Claire.

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » za apr 30, 2005 8:49 pm

Awel ... Ik ben Dieter Rijmen en 26 jaar binnen 2 weken . :D Ik ben woonachtig te Pulle maar er staat ons een hele verhuis te wachten naar Turnhout :) . Ik ben nu een 4 tal maanden bezig met notenleer en heb "Het boek nicolas alfonso" bijna uit .Ik sppel in totaal al wel een 12-tal jaar . Maar dan wel elektrisch . De laatste 10 oefeningen laat ik wel even rusten want die zijn nog veel te snel , amai...
Volgens mijn leraar zou dit goed moeten zijn op 4 maanden :guitare: en ik geloof hem wel hoor !!! :P
hehe

Met welke boeken of dergelijke ben jij dan allemaal bezig?

cheers

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za apr 30, 2005 10:32 pm

Er zat een foutje in vorige boodschap, ik ben zo'n 1.5 jaar bezig. Daarvoor had ik nooit iets van muziek gedaan.
In het begin van het jaar was dat Cees Hartog deel II, maar ik hoor die stukken niet graag, zoiets van 13 in een dozijn. Ik ga af en toe hier op het forum en probeer wat uit, niveau 3 à 5, en als het me echt bevalt ga ik ermee naar de leraar. Of hij geeft mij iets waarvan hij denk dat het mij zal bevallen. Ik ben nu begonnen met "hammer on" en "pull off", die technieken zal je wel kennen van de elektrische gitaar. Door dat gehamer zit ik in de baroksfeer, bvb. de stukjes van niveau 4 van dat forum, van Logy, maar met hameringen die de leraar erbij opschrijft.
Daarnaast uiteraard Sor (die studies vind je ook op het forum), mijn leraar laat ze zowel apoyando als legato spelen. En de eerste 5 stidies van Brouwer. De noten lukken wel, maar het tempo van sommige van die stukken is echt niet te doen als beginner.
MClaire

herman

Bericht door herman » do mei 12, 2005 10:48 pm

ik zal me maar aansluiten op het forum omdat ik het leuk vind om gitaristen tegen te komen; ik ben een 53er die reeds gitaar speelt vanaf zijn 10de. Het boekje van de toenmalige Nonkel Bob was mijn eerste houvast. Lange tijd geleden ja, maar vanwege de intresse in klassieke muziek de laatste jaren en de zeg maar jaloersheid van mijnentwege van goede gitaristen die net iets meer konden dan drie akkoorden spelen ben ik prive les beginnen volgen. In het begin was dat zeer moeilijk, er waren die verkeerde handelingen die ik al jaren gebruikte en waar ik moest van afgeraken zoals de gitaar op het verkeerde been, de duim die maar achter de gitaarboom moet blijven. Dat begint zowat te lukken en momenteel is mijn grote favoriet Fernando Sor. Ik leer nu het opus 6 nr 11, zeer mooi stuk en ik dacht dat dit in nivo 5 zat. Het opus 35 nr 17 speel ik heel graag; en ik hoop van binnenkort opus 35 nr13 te leren maar dat is zeker niet van de poes. Ontzettend moeilijke grepen komen daarin voor maar weet je, die andere moeilijke stukken die leer je niet op een avond, daarvoor zijn maanden nodig althans bij mij en ja dat zal wel aan mij liggen. Ken je Göran Scholser? Een Noorse gitarist, hij heeft prachtige cd's uit. Moet je echt eens beluisteren. Hij speelt oa Barok op een 11 snaren gitaar. Dat zal wel alles behalve gemakkelijk zijn dat weet ik, maar de klank is zo mooi. Die 11 snaren gitaar heeft meerdere bassnaren en de gitaarboom is zo breed dat ik me afvraag hoe doet ie het. Eigenlijk en nu spreek voor mezelf weet ik alvast wat ik nooit zal kunnen. Zoals het stuk, maar dat is van Francis Tarrega "Recuerdos de le Alhambra" ken je dat? Dat staat ook op lijst van stukken die ik zeer graag maar nooit zal kunnen spelen. Nog mooier dan de klank van een gitaar is de klank van twee gitaren, een gitaarduet. John Williams en Julian Bream hebben zo een prachtige cd met knappe klassieke stukjes. Een van mijn verborgen wensen is om ooit eens in een duet te spelen maar dan weet ik dat ik nu al de kriebels ga krijgen mocht dat ooit gebeuren want het duurt toch zolang voor ik iets kan spelen dat op iets trekt. En iemand vinden die zoveel geduld heeft.....

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do mei 12, 2005 11:32 pm

Ik vond het al vreemd dat je op zo korte tijd in rubriek 8 zat te grasduinen. Ikzelf ben op +50 jaar voor het eerst met muziek begonnen, en ik ben blij dat ik meteen bij de Academie ben gegaan. Ik zit o.a. ook met een 40-jarige leerling, die speelt al 20 jaar blues, treedt elk WE op in een orkest en heeft nu besloten om klassiek te gaan. Kwa vingervlugheid en kunnen "plaatsen" van de vingers op de fret is hij zeker even snel als de leraar, hij kan beter improviseren, maar heeft heel veel moeite met de klassieke stukken.
Ikzelf heb heel veel problemen gehad begin van dit jaar met de studie no. 6 (zo eenvoudig zal je zeggen) van Sor. Ik heb wekenlang geknoeid totdat ik er uiteindelijk een metronoom heb bijgehaald, en vanaf dan was het bijna meteen goed. Vingers lang genoeg laten staan om mooie bindingen te doen, en vooral een zeer nauwkeurig ritme aanhouden.
Sor lijkt op het eerste gezicht gemakkelijk maar is om zeer mooi te spelen (vind ik) zeer moeilijk, ze noemen hem de "Beethoven" van de gitaar, ook al omdat hij niet zoveel gebruik maakt van losse snaren om de boel op te vullen maar je echt "pietje precies" moet spelen en je noten moet binden.
Verder ben ik nu al bijna een jaar bezig met de eerste 5 studies van Leo Brouwer. Ondanks zijn naam is het een Cubaan, gitarist en orkestleider. Je leraar zal je zeker zijn stukken willen geven. Ik kan ze wel spelen, maar ik geraak niet aan de snelheid. Je hebt 1 minuut per stuk. Als je ze niet te pakken kunt krijgen (niet te vinden via internet, wegens nog levende gitarist) scan ik ze wel en stuur ze door.
Voor mij is het voorbeeld van klassieke gitarist David Russel. Hij heeft een homepage, van daaruit kan je downloaden.
http://www.davidrussellguitar.com
Ik heb ergens nog links voor een Koreaanse site waar je alle grootmeesters kunt downloaden.
Je kan op deze site 1 maal per maand een stukje zetten, onder MP3 vorm, ik heb mijn eerste onlangs op de Franse site gepost. Ik neem op met Audacity en een stom microotje van 10 euro. Doe je ook eens zoiets?
Veel tokkelplezier ondertussen. Laat me weten hoe het verder gaat met je vorderingen! Het doet plezier om tussen al dat jong geweld een meer "bezadigde" persoon tegen te komen. Bravo voor je inspanningen, het zal niet gemakkelijk zijn.
En je moet er niet mee inzitten dat je er zo lang over doet, ik speel met jongeren die er 5 à 6 en ééntje zelfs 8 jaar heeft opzitten, en zij oefenen ook maanden (soms zelfs meer dan 1 jaar) op hetzelfde stuk.
Marie-Claire

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » vr mei 13, 2005 6:58 am

idd heel moedig vind ik dit . Proficiat dat je hier nog mee wil beginnen.

ik ben ook wel geïnteresseerd in de stukken van Leo Bouwer . Heb ze ook niet direct gevonden . Waar vind je ze precies ?

bedankt

dieter

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr mei 13, 2005 7:08 am

Zijn werk wordt uitgegeven door "Max Eschig".
Al zijn werk wordt daar uitgegeven.n
Marie-Claire.