Ik ben Erik

Om u voor te stellen, en meteen een vriendelijke goeidag te versturen naar de mede-forumleden
e.zurcher

Ik ben Erik

Bericht door e.zurcher » di jul 26, 2005 10:00 pm

Mag ik me even aan jullie voorstellen? Mijn naam is Erik Zurcher (1953) en speel al vanaf mijn 10e gitaar. Tot een jaar of 4 geleden was ik autodidact en speelde ik blues en pop op een steelstring gitaar. Toen ik eindelijk een goede gitaar kocht, ben ik maar eens les gaan nemen. Eerst bij Nathasja van Rosse, nu bij Henk Westhiner. Ik speel op een handgemaakte Kenny Hill gitaar, model Barcelona, gekocht bij Casa Benelly in Den Haag. Deze gitaar is een imitatie Fleta, maar dan betaalbaar.
Mijn muzikale voorkeur gaat uit naar Zuid-Amerikaanse muziek. Vandaar dat ik een aantal stukken van Maximo Diego Pujol speel: ik hou wel van Tango. Verder hou ik van Barrios, Andrew York, Brouwer en Villa-Lobos.
In het dagelijks leven ben ik ontwerper (voornamelijk van verpakkingen) en naast mijn gitaarstudie beoefen ik al 25 jaar Kendo (japans zwaardschermen)

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do jul 28, 2005 1:45 pm

Hallo Erik,
We hebben al kennis gemaakt via een andere rubriek
Je vermeld hier Henk Westhiner. Weet je soms of hij (of andere leraars die je kent) eventueel een master class inrichten?
Hoe bij je trouwens bij hem terecht gekomen, omdat jullie kortbij wonen, dus toeval, of doorverwezen?
Marie-Claire

e.zurcher

Masterclass

Bericht door e.zurcher » do jul 28, 2005 10:29 pm

Hallo Marie-Claire,
Bij Casa Benelly in Den Haag zijn een aantal oefenruimtes, die ook gebruikt werden voor gitaarlessen. Daar ben ik begonnen met lessen bij Nathasja van Rosse. Van haar heb ik bijna 2 jaar lesgehad. Toen zij te weinig leerlingen in Den Haag had (zij woont in Rotterdam), is zij in Den Haag gestopt. De lessen heb ik voortgezet bij Henk Westhiner die daar ook een aantal uren lesgaf. Nu volg ik de lessen in zijn huis in Voorburg.
Henk Westhiner heeft lesgegeven aan het conservatorium van Rotterdam, is daar nu weg en geeft 3 dagen in de week les aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (geschiedenis van de gitaar en muziekdidactiek). Verder geeft hij privelessen aan huis.
Om op je vraag te komen: ik zal het hem vragen. Maar dan pas in September, want er is nu een zomerreces.
Hoe zie jij die masterclass? Kom je/jullie naar Den Haag?
Ik kan je niets beloven, behalve dat ik 't hem zal verzoeken.
Groetjes,
Erik

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do jul 28, 2005 11:07 pm

Moest het passen ja. En andere mensen van het NL-forum waarschijnlijk ook. Master classes in het Nederlands zijn een zeldzaamheid.
Voor mij zal het van de datum afhangen.
Bedankt voor de info!

Mochten er meer mensen geïnteresseerd zijn in zo'n master class, laat het dan weten. Ik heb misschien ook een mogelijkheid via één van de Profs aan de Academie van Antwerpen. Eventueel maken we er een "Delcamp" dag van, van het NL-forum uiteraard.

Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr jul 29, 2005 11:40 pm

Hallo Erik,

Van harte welkom op dit forum. Leuk dat hier steeds meer mensen komen. Hoop ook van jou wijzer te worden. Ik lees dat jij allerlei stijlen hebt gespeeld, ik ben een beetje jaloers. Ik speel vnl klassiek en heb geen bal verstand van improviseren of lichte muziek. En ik vind het gewoon erg lastig om terug naar af te gaan en de tijd te nemen om het goed te leren, al heb ik wel 2 pogingen gedaan. Het verzandt telkens weer in datgene wat vertrouwd is: klassiek en van blad spelen.

Groetjes van Esther

annoost

Bericht door annoost » za jul 30, 2005 1:02 am

dag Erik

Blij weer iemand nieuw te zien hier.
Als je eens een opname hebt op je Hill gitaar zou ik die wel eens graag horen.Ik ben die gitaren al vaak tegengekomen bij mijn zoektocht op het internet naar een nieuwe gitaar.
De website van N. Van Rosse staat overigens bij mijn favorieten.Ik wist niet dat ze in casa benelly ook ruimtes beschikbaar hadden voor lessen.
Wat masterclasses betreft, dat kan wel interessant zijn, hangt een beetje af van plaats, persoon, prijs enz.
In elk geval hoop ik vlug iets te horen van je op de mp3 site
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za jul 30, 2005 1:48 am

Ik zie zo'n soort master class wel zitten voor het NL forum om eens kennis te maken.
Moest iedereen iets doorgeven van wat hij zou willen, en met wie, kunnen we iets regelen??????
Marie-Claire

e.zurcher

antwoord aan esther

Bericht door e.zurcher » za jul 30, 2005 10:48 am

Als autodidact op de gitaar leer je voornamelijk akkoorden en akkoordenschema's spelen. Dat maakt improviseren makkelijker. Als je dan met je rechterhand leert 'tokkelen'' (duim voor de bassnaren, vingers voor de melodiesnaren), dan lijkt het op gitaarspelen, maar eigenlijk beoefen je gitaarbegeleiding.
Als je wilt improviseren, zing dan een liedje en probeer jezelf met akkoorden te begeleiden, al dan niet tokkelend. Probeer het iedere keer op een iets andere manier te spelen. Uiteindelijk hoef je dan niet meer te zingen en neemt de gitaar je stem over.
Succes, erik

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo aug 03, 2005 10:13 pm

Bedankt voor de tip. Uiteraard werkt ook dit alleen maar als je er veel tijd insteekt.

Esther

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » do aug 11, 2005 6:04 pm

Welkom op deze site Erik

Arlette

Bericht door Arlette » zo aug 21, 2005 7:26 pm

hallo erik :)