hoe oefenen ?

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Just Merks

Bericht door Just Merks » za sep 17, 2005 12:43 am

Ik ken dat gevoel. Ik wil nog wel eens een stukje in MIDI maken om de juiste melodie te pakken te krijgen, maar dat moet je ook weer gauw loslaten, want anders wordt je net een robot. Soms helpt het wel om een je van een volledige fout interpretatie af te helpen. Dan zit het fout tussen de oren en krijg je het er moeilijk uit

Maar ik ben slechts een amateur.

De groeten van Just
Zint eer gij begint.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za sep 17, 2005 9:41 am

Hallo Just,

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de Midi truuk gebruikt. Als ik in de knoei zit met een ritme voer ik dat stuk in, gewoon om te horen hoe het moet klinken. Ik speel het eerst heel langzaam af, terwijl ik op de gitaar volg, en voer de snelheid stilaan op.
Ik ben heel slecht als het op ritme aankomt, ik moet zeer regelmatig de metronoom erbij nemen omdat ik de neiging heb om gemakkelijke passages te snel te gaan spelen. Op de duur zit ik dan helemaal fout.

Marie-claire

annoost

Bericht door annoost » za sep 17, 2005 11:42 am

marie-Claire, welk programma gebruik je daarvoor.
Ik weet dat je het vroeger al eens over had over (het inscannen van muziek en het dan als midi laten horen)
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za sep 17, 2005 11:54 am

Dag Ann,

Voor korte stukjes gebruik ik "noteworthy". Je kan een gratis versie downloaden op het net. Ik vind het gemakkelijker dan finale, misschien omdat ik het meer gewoon ben?

Om een volledige partituur in te scannen en naar midi om te zetten, gebruik ik Sharp Eye. Het gebeurt in twee stappen, eerst de partituur scannen op mijn scanner naar .bmp formaat, daarna met Sharp Eye die .bmp omzetten naar een .midi.
Die Sharp Eye is wel betalend.

Marie-Claire

Mocht iemand een paar partituren willen omzetten naar midi, mogen jullie gerust het bestand opsturen, ik laat "Sharp Eye" erop los.

annoost

Bericht door annoost » za sep 17, 2005 12:17 pm

ok bedankt Marie-Claire

Ann

Simonette

Bericht door Simonette » za sep 17, 2005 5:37 pm

Fernando schreef:Hoi Simonette,

Het ging mij alleen om het idee dat één bepaalde methode ineens 'de' manier van studeren is, en dat bestaat volgens mij niet. De aard van de problemen die iemand met een stuk heeft moeten aanleiding geven tot een specifieke aanpak. En niet één vaste aanpak waar hopelijk alle problemen mee worden opgelost.
Yep, ik wist dat je dat bedoelde hoor en ik ben het er dus ook roerend mee eens dat je met langzaam spelen alleen enkele facetten studeert :D En het verhaal over de Franse gitarist kan ik me helemaal voorstellen. Een human metronome! groetjes!! Sim

carine

Bericht door carine » di sep 20, 2005 12:51 pm

Ik heb nog een raar soort aanvulling op het studeren.. (als een soort beginneling niet zo technisch, maar wat wil je nog meer )
Als ik een stuk aan het instuderen ben, zit het een hele tijd in mijn hoofd. Nu wandel en loop ik graag en op de "maat" van de passen reproduceer ik het stuk. Daarmee ben ik in het verleden al heel wat fouten, verkeerde tempowisselingen en zo op het spoor gekomen. Het wandelt ook lekkerder!

Carine

LaReverie

Bericht door LaReverie » di sep 20, 2005 8:42 pm

Ik heb altijd geleerd dat je bij moeilijkheden, de bewuste maat goed moet bekijken, de moeilijkheid/moeilijkheden aanduiden, bedenken hoe je die kan oplossen (vb. andere vingerzetting, een bepaalde greep beter oefenen zodat je hem sneller kan nemen, positie van je handen aanpassen zodat de snaren niet 'kraken', enz.)

Daarna ga ik meestal de bewuste maat heel traag en geconcentreerd spelen, met extra aandacht voor de moeilijkheid.
Wel zo traag dat alles in hetzelfde tempo gebeurt.

als ik bvb. een greep niet zo snel kan nemen, dan ga ik die de overgang van de voorgaande greep naar die moeilijke greep langzaam doen.
Dat doe ik net zolang tot ik hem in de vingers heb, en daarna het tempo opdrijven, tot het zowat een automatisme is geworden.
daarna de lijn spelen met de maat erin, en kijken of het vlot gaat.
hmmm ik hoop dat jullie het 'n beetje snappen, ik heb het gevoel dat het nogal chaotisch is :roll:

oja moeilijke dingen zet ik in fluo zodat ik automatisch op dat punt van de partituur extra geconcentreerd ben. :wink:

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » di sep 20, 2005 9:26 pm

toch allemaal goede typs

bedankt

Fernando

Bericht door Fernando » di sep 20, 2005 10:27 pm

carine schreef: Als ik een stuk aan het instuderen ben, zit het een hele tijd in mijn hoofd. Nu wandel en loop ik graag en op de "maat" van de passen reproduceer ik het stuk.

Carine
Hoi Carine,
Dat is leuk, het is toevallig een methode die ik gebruik als ik jonge kinderen lesgeef. Ik ga dan met ze wandelen door het lokaal op de maat van het stuk en zing dan met hun de melodie. Zo kunnen ze heel snel het ritme goed in hun hoofd krijgen. En het is leuk om te doen.

Groet

Fernando Cordas