hoe oefenen ?

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Floyd Messina

hoe oefenen

Bericht door Floyd Messina » ma aug 08, 2005 7:41 pm

Ik begin eerst wat los te spelen, vaak door te wat te improviseren.

Ik oefen door kleine stukjes te pakken, en die te oefenen tot ik ze redelijk ken. Vervolgens neem ik een stukje erna, oefen het eerste stukje weer et cetera. Wellicht als ik beter noten kan lezen, dat ik wel grotere stukken (meer maten) durf te pakken, maar voorlopig nog niet.

Ook oefen ik toonladders en rechterhandtechniek elke dag.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » ma aug 08, 2005 8:06 pm

Halo Floyd Messina,
Hoeveel uren per week oefen je, enig idee? :)
Marie-Claire

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » di aug 09, 2005 6:19 pm

Ligt er een beetje aan!!??

Klassiek gitaarspelen en notenlezen is nu nieuw voor mij, dus een hele uitdaging. Ik oefen nu elke avond na de dagelijkse bezigheden (werk en huishouden), schat in zo'n beetje 1,5 tot 2 uur per dag.

In het weekend oefen ik langer, maar niet alleen klassiek spel.

geschiedenis
Ik ben begonnen met pure blues spelen en heb dit vervolgens uitgebreid naar rock. Ik oefende Clapton, Hendrix, Led Zeppelin, Blackmore enz. Op mijn 15e jaar oefende ik door de week zo'n 2 uur per dag en in het weekend 8 uur. Toen ik een jaar of 17 was had ik dat goed door, waardoor de uitdaging verdween. In 1997 kwam Blackmore's met zijn eerste cd met middeleeuws getinte muziek. Dit heb ik toen geoefend, maar de technieken van Blackmore bleven in de zelfde lijn.

Rond die tijd ging ik ook in een band spelen. Eerst een 5 mans formatie, dat vlotte niet. Uiteindelijk zijn wij met 3 man overgebleven, drum, bas en gitaar. In die periode moest ik een (eigen) stijl ontwikkelen waarin ik slag- en sologitaar kon combineren. Op een gegeven moment heb je dat ook onder de knie.

Ik was al een hele tijd op zoek naar wat nieuws, tot ik op een gegeven moment Classical Gas van Mason Williams weer hoorde, ik dacht wat moet het toch geweldig zijn als je zo spaans/klassiek gitaar kan spelen.

Het nummer heb ik inmiddels al lang onder de knie, wist nog uit een grijs verleden Bourree gespeeld door Bream.

Tot daarvoor zocht ik alles op gehoor uit, had wel eens Led Zeppelin van noten proberen te spelen, maar op gehoor zoek ik een nummer binnen een paar minuten uit, dus ik: tja ik ga die kriebels (noten) oefenen voor iets dat ik op een andere wijze veel sneller kan.

Met Bourree had ik zoiets van, nu moet ik ook maar noten gaan leren lezen, ik heb de theorieboeken van mijn vrouw van de piano erbij gepakt en.......

De praktijk nu is dat wanneer ik een klassiek nummer uit het hoofd ken, dit best vlot kan spelen. Maar die noten zit ik nog mee in de knup....hoe lang duren ze....hoe hoog....welk effect.... en als ik een paar maten verder ben, ben ik de eerste weer vergeten

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di aug 09, 2005 6:27 pm

Veel sukses ermee. Het is een ganse uitdaging die je aangaat.
Je kan altijd op de site terecht voor info en steun, dat weet je.
Marie-Claire

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » di aug 09, 2005 6:29 pm

Heel erg lief,

hartelijk dank voor jullie ondersteuning

Floyd

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » za aug 20, 2005 2:34 pm

bedankt voor de toffe en leerrijke reacties :wink:

Floyd Messina

Bericht door Floyd Messina » za aug 20, 2005 5:40 pm

Niks te danken, zo kun je altijd van elkaar leren

en........je hoeft het wiel niet voor de tweede keer uit te vinden

Fernando

Bericht door Fernando » vr aug 26, 2005 10:49 am

Ik wilde graag nog iets toevoegen aan het idee dat langzaam studeren "de" manier van studeren is.

Als ik iemand dat hoor zeggen, en wanneer ik zelf ook bijna ga geloven dat dat zo is dan denk ik altijd aan het volgende voorval. Een jaar of twintig geleden wilde een redacteur van een gitaar magazine (ik ben de naam van de persoon en het tijdschrift helaas vergeten) eens weten waarom John Williams in godsnaam zo foutloos speelt, zelfs op concerten wanneer hij moe, of bijna te laat is, enz . Hij nam een hotelkamer naast die van de maestro om met z'n oor tegen de muur te luisteren hoe hij zich voorbereid op een concert, een paar uurvan tevoren. En wat bleek.. De maestro speelt z'n hele programma een stuk of drie keer door, maar dan op ongeveer een derde of een kwart van het tempo.

Ik heb verschillende leraren gehad die dit voorval aanhalen om hun mening over langzaam studeren te onderstrepen. Maar er is een klein gevaar. Als je stukken alleen maar op die manier studeert dan gaat het erg mechanisch klinken. Stel je voor dat dat alles was wat je moest doen om muziek te maken.. gewoon langzaam beginnen, het tempo omhoog schroeven en uiteindelijk.. voila het stuk is klaar om voor publiek te spelen. Het wordt dan wel erg makkelijk om alleen met techniek bezig te zijn en het hele hoofdstuk 'frasering' en expressie, dynamiek enz over te slaan.

Dus wat ik wil zeggen is, het is één van de manieren om te studeren, maar een stuk dat moet groeien in je handen moet technisch en muzikaal tegelijkertijd kunnen groeien.

Het werkte bij mij prima in het derde deel van la catedral van barrios, om al die rotte plekjes eruit te halen. maar dan had ik wel al de frasering e.d voor ogen.

Soms eventjes een beetje roekeloos met veel passie en daadkracht een stuk doorspelen voordat het technisch af is kan je veel leren over de expressie van een stuk en hoe je het uiteindelijk wilt hebben.

En de maestro John Williams die zit een paar uur voor zijn concert in een hele andere fase dan wanneer hij thuis met een kopje thee een nieuw stuk in zit te studeren, met andere woorden, hij weet dan al lang hoe hij die stukken expressief moet spelen, als het goed is. Maar hij doet dat om z'n handen fit en safe te krijgen.

Nou, dit is allemaal veel langer geworden dan ik bedoelde hoor,
groeten

fernando

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr aug 26, 2005 11:02 am

Bedankt voor de goede raad, Fernando.
:strizzalocchio:
Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr aug 26, 2005 3:14 pm

Hoi Fernando,

Ik ken het verhaal over Williams niet maar ik ben het helemaal met je eens. Ik adviseer mijn leerlingen ook altijd om het op beide manieren in te studeren. De langzame manier wordt gebruikt bij technische problemen.

Groet van Esther

Almar

Bericht door Almar » di aug 30, 2005 11:18 am

bedankt voor het advies. interessant om eens uit te proberen of het voor mij ook werkt.

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » di aug 30, 2005 12:41 pm

geweldige raad !!! amai zeer leerrijk

Simonette

Bericht door Simonette » vr sep 16, 2005 2:11 pm

Erg bruikbare en leerzame tips hier! :D Ik studeer naast langzaam ook met forse aanslag (ontspanning door inspanning) en technische problemen vergroot ik graag uit , bijv. studeer die ene sprong door hem nóg verder te maken of studeer het eens in verschillende ritmes (zestiende-achtste en achtste-zestiende). Door de problemen nóg lastiger te maken wil het vaak dan wel lukken. Met Fernando ben ik het eens dat je niet uitsluitend langzaam moet spelen om een stuk te leren, maar toch vind ik het langzaam studeren wel 1 van de belangrijkste studie-onderdelen. Redenen daarvoor zijn dat nu eenmaal eerst A moet kunnen voordat je B kan. Als baby renden we ook niet ineens door de kamer...Gitaarspelen vraagt een erg fijne motoriek. Fijne motoriek ontwikkel je door langzaam de bewegingen te kunnen maken en van daaruit te kunnen versnellen (zoals ook het leren schrijven bijvoorbeeld). De oefeningen van John Duarte zijn erg goed voor de ontwikkeling van ontspannen spel, motoriek en onafhankelijkheid (The guitarist's hands and their development (with Luis Zea) Universal 26926.

Fernando

Bericht door Fernando » vr sep 16, 2005 10:11 pm

Hoi Simonette,

Daar sluit ik me dan ook weer bij aan. Als je alsmaar zwetend en krampend een stuk door zit te spelen dan sla je duidelijk de fase van het spier-geheugen over, en dat is niet slim. Voor een juiste input in je hand heb je zeker zorgvuldigheid en daarom vaak een langzamer tempo nodig.

Het ging mij alleen om het idee dat één bepaalde methode ineens 'de' manier van studeren is, en dat bestaat volgens mij niet. De aard van de problemen die iemand met een stuk heeft moeten aanleiding geven tot een specifieke aanpak. En niet één vaste aanpak waar hopelijk alle problemen mee worden opgelost.

Ik ken een Franse gitarist die een onwaarschijnlijk goede techniek heeft, door het altijd studeren met metronoom, en dan heel systematisch. Hij heeft allerlei truukjes en tellingen die hij heel strikt opvolgt. Bijvoorbeeld 3 keer een stuk op een bepaald tempo spelen, en dan weer 3 keer maar dan twee klikjes op het metronoom verder, enz enz, en dan alleen de keren mee laten tellen dat er geen fout inzat. Nou, zo dus.. wel heel toegewijd dus. Maar, hij houdt niet van melodieuse muziek,, niet van Tarrega, Barrios, Torroba, Turina of welke sfeer-muziek of Karakter stukjes dan ook. Alleen Barok, Klassiek of iets virtuoos kan hem bekoren. En dat is ook logisch, want een mooie melodielijn uit een stukje van Torroba kun je alleen maar kapot spelen met een metronoom. Of het begin van Capricho Arabe van Tarrega,.. eerst wel goed uittellen natuurlijk, waar de noten moeten komen, maar de expressiviteit krijg je met een metronoom daar niet in, en daar drijft dat stuk toch op.
Het is trouwens een hele aadige knaap, en ik vind het heel knap wat hij bereikt.

Nou, ik weet dat jij dit allemaal wel weet hoor, maar ik vond het leuk om te vertellen,

groeten

Fernando Cordas

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr sep 16, 2005 10:46 pm

Bedankt Simonette en Fernando

Daar kan het rest van het forum nog heel veel van opsteken. Ga a.u.b. zo verder. :flowers: :flowers: :flowers:
Marie-Claire