hoe oefenen ?

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Hell Yeah

hoe oefenen ?

Bericht door Hell Yeah » di mei 24, 2005 5:06 pm

Weet er iemand hoe je het beste oefent om het beste en het mooiste resultaat te verkrijgen ? Met metronoom , etc... ?

bedankt

Dieter

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di mei 24, 2005 7:36 pm

Hallo,

Het hangt er een beetje van af, denk ik, waar het probleem ligt.
Zelf heb ik een probleem met het feit dat sommige delen van een stuk gemakkelijker zijn dan andere, en ik ga die te snel spelen.
Op dat moment moet ik op de metronoom terugvallen, in een tempo dat overeenkomst met wat ik het langzaamst speel.
Verder zou ik zeggen, veel toonladders spelen (dus niet alleen Do groot, maar ook Re groot e.d.). Je neemt de metronoom, en begint de toontladder te spelen van hoog naar laag en terug. En je noteert de snelheid waaraan je dat perfect kunt. Dus ook niet sneller en trager, enz..
Je oefent zo'n toonladder iedere dag, en trekt de snelheid omhoog, telkens met een goed ritme, dus je moet van de onderste snaar naar de bovenste en terug enz..... in dat ritme.
En natuurlijk een paar maanden elke dag oefenen. Na een paar maanden zal je zien dat je snelheid stukken omhoog is gegaan terwijl je heel regelmatig kunt spelen.
Mocht het met andere problemen te maken hebben, mail maar gerust.
Maar je leraar is de beste om daarover te oordelen.
Groetjes!!!!!!
Marie-Claire

Almar

Bericht door Almar » za jul 09, 2005 7:28 pm

Kijk eens op Eythorssen.com
Goed oefenmateriaal gratis te downloaden. In reactie op Marie-Claire haar advies: toonladders zijn indeerdaad een goede oefening maar mocht je verveeld van raken en daardoor minder gaan spelen ga dan terug naar leuke songs die binnen je bereik liggen en oefen, oefen en oefen! Veel spelen wijl regelmatig bijgestuurd en geadviseerd worden door iemand die daarvoor bevoegd is is toch de beste en snelste manier om te leren. Dus plezier en doen zij denk de sleutelwoorden! oh ja, variatie is ook belangrijk!

Almar

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za jul 09, 2005 7:47 pm

Ik begin meestal een "speelsessie" met wat toonladders om op te warmen, gewoon een paar minuutjes, totdat ik wat ben losgespeeld.
Is ook goed voor de lessen "notenleer", je leert grote en kleine toonladders "op het gehoor" te herkennen.
Marie-Claire

Almar

Bericht door Almar » za jul 09, 2005 7:53 pm

Heb je helemaal gelijk in, is inderdaad goed opwarmen en ladderkennis is ook belangrijk. Verder kun ook arpeggio oefeningen doen, goed voor grotere afstanden te leren overbruggen!

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo jul 13, 2005 12:30 am

Ik doe altijd eerst een paar inspeel oefeningen (techniek).
Als ik een bepaald stuk instudeer neem ik het eerst globaal door. Daarna inventariseer ik waar de problemen zitten en die pak ik een voor een aan door ze eerst heel langzaam te spelen en dan het tempo op te voeren. Het gaat dan om hele kleine stukjes waarbij ik allerlei manieren bedenk om het stukje in de vingers te krijgen (sprongen, lastige grepen---> ik kijk altijd eerst of er overeenkomsten zijn tussen de grepen) Tot slot voeg ik de lastige stukjes weer in het geheel in.

Esther

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo jul 13, 2005 7:05 am

Bedankt voor de tip, Esther.
Marie-Claire

drlektro

gewoon veel oefenen

Bericht door drlektro » ma jul 25, 2005 9:08 pm

het beste met een leraar

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » di jul 26, 2005 10:07 am

Volgens mijn gitaarleraar is er maar één goede manier van studeren: langzaam. Door het lage tempo leer je bovendien de partituur beter kennen. Onthoudt de plekken waar je hapert in een stuk. Als het elke keer op dezelfde plek is, dan oefen je alleen die bepaalde maat. Als de hapering weg is, oefen dan deze maat met de maat ervoor en erna. Pas als je het hele stuk langzaam zonder haperingen kunt spelen, ga je langzaam het tempo verhogen (met of zonder metronoom).
Volgens mijn (conservatorium)leraar is dit de meest efficiënte manier van studeren. Zelf geef ik er de voorkeur aan om een stuk redelijk hard (forte) in te studeren. Dat dwingt me om goed naar de klank te luisteren en bovendien is het daarna makkelijker om wat zachter te spelen.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di jul 26, 2005 10:59 am

Hallo e.zurcher
Welkom op de site.
:delcamp_fiesta:
Kan je iets meer vertellen over jezelf, je opleiding? Bij wie volg je les? En op wat voor een gitaar speel je????
Alvast bedankt. :wink:
Marie-Claire

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » di jul 26, 2005 9:32 pm

Mag ik me even aan jullie voorstellen? Mijn naam is Erik Zurcher (1953) en speel al vanaf mijn 10e gitaar. Tot een jaar of 4 geleden was ik autodidact en speelde ik blues en pop op een steelstring gitaar. Toen ik eindelijk een goede gitaar kocht, ben ik maar eens les gaan nemen. Eerst bij Nathasja van Rosse, nu bij Henk Westhiner. Ik speel op een handgemaakte Kenny Hill gitaar, model Barcelona, gekocht bij Casa Benelly in Den Haag. Deze gitaar is een imitatie Fleta, maar dan betaalbaar.
Mijn muzikale voorkeur gaat uit naar Zuid-Amerikaanse muziek. Vandaar dat ik een aantal stukken van Maximo Diego Pujol speel: ik hou wel van Tango. Verder hou ik van Barrios, Andrew York, Brouwer en Villa-Lobos.
In het dagelijks leven ben ik ontwerper (voornamelijk van verpakkingen) en naast mijn gitaarstudie beoefen ik al 25 jaar Kendo (japans zwaardschermen)

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di jul 26, 2005 9:40 pm

Dag Erik,
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je voornaam gebruik, het is gemakkelijker dan je pseudo.
Dat is een prachtig gitaristiek parcours. Ik hoop dat je ons eens zult verwennen met een mp3'tje op deze site.
Die ommezwaai van blues naar klassiek zal na al die jaren niet evident zijn geweest. Wat waren je grootste struikelblokken? En vooral hoe heb je het kunnen volhouden (zal wel door de leraars komen, denk ik).

Marie-Claire :P :P :P

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » di jul 26, 2005 9:59 pm

Dag Marie-Claire,
Het idioom van popmuziek verveelde me, mijn eigen gitaarmuziek verveelde me, omdat ik niet verder kwam. Pas toen ik les nam en eindelijk leerde noten lezen, kwam de uitdaging terug. Toen ik na 2 jaar les bij Nathasja van Rosse bij Henk Westhiner terechtkwam en Choros 1 van Villa-Lobos voorspeelde, was zijn eerste reactie: zo, dat wordt hard werken!
Deze man heeft me leren luisteren, een mooie aanslag geleerd en vooral heel precies leren spelen. Bovendien stimuleert hij me in mijn muzikale voorkeur, dus elke keer als ik een (voor hem en mij) nieuw stuk vind, studeert hij die zelf ook in en vinden we samen de ideale vingerzettingen uit. Hoewel hij zelf geen concerten meer geeft en zich richt op het lesgeven, blijft hij zich ontwikkelen door nieuwe stukken te zoeken en in te studeren.
Groetjes, Erik Zurcher

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di jul 26, 2005 10:03 pm

Bedankt Erik.
Veel surfplezier op de site. Ik hoop dat je veel gelijkgestemde zielen zult vinden. En dat je ons veel zult kunnen bijbrengen.
Mocht je ideeën of voorstellen hebben om de site beter te maken, ben je steeds welkom.
Marie-Claire

lien1983

oefenen

Bericht door lien1983 » ma aug 08, 2005 3:13 pm

Hallo,

Mijn muziekleraar raadde me vroeger aan om de moeilijk passage te kopiëren, uit te knippen en op te plakken in een schriftje en geregeld de passages in het schriftje te leren. Voor de rest stukje voor stukje en voldoende blijven herhalen. Niet te vlug resultaat willen. zelf speel ik niet met metronoom. enkel indien ik het volledig onder de knie heb.
Succes ermee!

groetjes

Lien