Mooiste stuk voor klassieke gitaar?

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Marie-Claire

Mooiste stuk voor klassieke gitaar?

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 5:00 pm

Dag allemaal,

Er is de laatste nogal wat geschreven over smaken en stijlen en pardiodes. Wat is jullie favoriete stuk voor klassieke gitaar, en waarom? En hebben jullie het ook liever door een bepaalde gitarist gespeeld?

Marie-Claire

Jean

Bericht door Jean » di okt 11, 2005 6:45 pm

Er zijn veel mooie stukken
Ik vind echter de uitvoering van Concierto de Aranjuez van Pepe Romero zeer goed ten opzichte van andere (o.a. Narciso Yepes)
En Recuerdos de la Alhambra vind ik nog altijd de versie van Andres Segovia geweldig. Ik heb wel al kritieken gelezen over zijn techniek, maar ik vind dat het 'gevoel' in zijn tempowisselingen en articulaties geweldig...lijkt net alsof het alleen maar op die manier gespeeld moet en kan worden. :D
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

vabulo

Bericht door vabulo » di okt 11, 2005 8:14 pm

Mijn favoriete stukken staan op mijn twee favoriete CD’s; een compilatie van verschillende werken door verschillende uitvoerders gespeeld.
Het beste werk ervan?
Ik weet het echt niet.Ik apprecieer ze bijna allen even veel.

vabulo

Bericht door vabulo » di okt 11, 2005 8:21 pm

Jean schreef: Ik vind echter de uitvoering van Concierto de Aranjuez van Pepe Romero zeer goed ten opzicht......
Pepe Romero staat niet op mijn favoriete CD's.

Als technisch virtuoos moeilijk te verslagen zeker als het over het olympisch record in snelheid gaat.
Die man gaat dan zeker met de gouden medaille naar huis.
Laatst gewijzigd door vabulo op zo okt 16, 2005 12:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Simonette

Bericht door Simonette » di okt 11, 2005 9:44 pm

Jean schreef:Er zijn veel mooie stukken
Ik vind echter de uitvoering van Concierto de Aranjuez van Pepe Romero zeer goed ten opzichte van andere (o.a. Narciso Yepes)
Hallo Jean,

Heb je Concierto de Aranjuez al eens gehoord gespeeld door Paco de Lucia? Toen ik dát hoorde dacht ik "zó heeft Rodrigo het vast bedoeld"...echt fantastisch om een flamenco gitarist dit werk te horen spelen! Groet, Simonette

e.zurcher

Aranjuez

Bericht door e.zurcher » di okt 11, 2005 10:01 pm

Ooit zag ik een documentaire op tv van Pepe Romero die de Aranjuez aan het instuderen was onder leiding van Rodrigo. De inmiddels stokoude componist vertelde, dat tijdens het componeren zijn 4-jaar oude zoontje overleed.
Sinds die documentaire zie ik het aandoenlijke gezicht van de man elke keer voor me als ik de Aranjuez hoor en hoor ik de pijn in het stuk. Luister nog maar eens goed als je de Cd weer eens opzet.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

vabulo

Bericht door vabulo » wo okt 12, 2005 9:44 am

Ida Presti had minder dan 1 week nodig om het'Concierto de Aranjuez' in te studeren en het in een concert op te voeren.
Van klassenverschil gesproken!!!

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » wo okt 12, 2005 10:16 am

Ida Presti had minder dan 1 week nodig om het'Concierto de Aranjuez' in te studeren en het in een concert op te voeren.
Als het erom gaat zoveel mogelijk gitaarstukken in te studeren in zo weinig mogelijk tijd, dan heeft Ida Presto glansrijk gewonnen!
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Jean

Bericht door Jean » wo okt 12, 2005 12:56 pm

@ Vabulo: Ik zal eens op Romero's snelheid letten, ik heb pas zijn cd aangeschaft..maar zijn versie van de Adagio van het Concierto heb ik gehoord nadat ik die van Yepes en van De Lucia heb gehoord..en ik vind de Romero versie zelf het mooist...maar over smaak valt niet te twisten.

Van de Lucia heb ik de dvd met de uitvoering..is natuurlijk ook super om te zien :)

@e.zurcher: Erg aandoenlijk dat verhaal...de adagio is een van de weinige stukken muziek wat mij ooit tranen heeft kunnen ontlokken. Ik wist echter niet de achtergrond.

Ik heb laatst op een gitaar-verzamel cd het gitaarduet 'La vida breve' gehoord(weet zo even niet de uitvoerders)...zeer mooi stuk..en zeer moeilijk vermoed ik. Kent iemand hier verschillende uitvoeringen van?
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

vabulo

Bericht door vabulo » wo okt 12, 2005 2:19 pm

@ Jean,

Over smaak valt inderdaad niet te twisten.

Dat ik Pepe Romero daarom niet kan waarderen is ook niet waar. Ik heb van hem 2 CD’s en een van de familie Romero waar ondermeer goede interpretaties op staan van Vivaldi.
Papa Celedonio Romero vormt hier een gitaar kwartet met zijn drie zonen

In de uitvoering van 'Concierto de Aranjuez' heeft de dirigent wel Pepe onder bedwang zodanig dat hij op cruise snelheid moet spelen van het orkest.

En dat hij niet slecht is bewijst een Poll die op een ander forum loopt.
Hieronder de actuele stand:

Who is your favorite classical guitarist?

Andres Segovia 15% (17)
John Williams 19% (19)
David Russell 10% (11)
Manuel Barrueco 3% (4)
Pepe Romero 7% ( 8)
Julian Bream 12% (14)
Christopher Parkening 19% (21)
Sharon Isbin 0% (1)
Narciso Yepes 0% (1)
Other (please post your favorite) 13% (13)

Total Votes : 109

Jean

Bericht door Jean » wo okt 12, 2005 7:49 pm

interessante poll :)
'We all do have limits'
-Scot Tennant-