creativiteit en techniek

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » za okt 08, 2005 12:57 am

Mijn vorige handtekening
"A thing of beauty is a joy forever".
Maar je zal wel het volledige verhaal kennen. De maangodin die verliefd wordt op de menselijke herder, en hem betovert, zodat hij eeuwig blijft slapen zonder zijn jeugd te verliezen, en elke nacht zijn schoonheid aanschouwt, maar niet meer.
Marie-Claire
Laatst gewijzigd door Marie-Claire op za okt 08, 2005 12:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

vabulo

Bericht door vabulo » za okt 08, 2005 12:01 pm

@ Marie-Claire

Ik had zeker niet de bedoeling plagiaat te plegen op je vorige handtekening.
Het is wel zo dat tussen de "anonymous" muziekwerkjes “beauties” tussen zitten die een “joy for ever” zullen zijn;.
Denk maar aan de “Romance” uit de film “Yeux Inderdits”
Het volledig gedicht van J. Keats kennen we. Wij moesten dit vroeger nog volledig van buiten leren.

Simonette

Bericht door Simonette » za okt 08, 2005 9:50 pm

vabulo schreef:Dag Simonette,

Twee voorbeelden: in het conservatorium van Leuven heeft men een stijgende trend voor het aantal beginners voor klassieke gitaar.
In de muziekacademie van St Niklaas heeft men voor het eerst meer beginners voor klassieke gitaar dan voor piano.
Hopelijk worden deze jonge beloftes zo omkadert dat we hier een potentieel ontwikkelen dat niet met de noorderzon zal verdwijnen.
Dat is erg goed nieuws Vabulo. Ik zelf zat in de jaren 80 in een "golf"van Klassiek gitaarstudenten die de Nederlandse conservatoria overspoelden. Toen ik begon begon ik in Rotterdam samen met nog zo'n 20 anderen. Dat is tegenwoordig niet meer zo en ik hoorde laatst zelf een gerucht dat de afdeling klassiek gitaar in Rotterdam zou worden opgeheven...

Simonette

Bericht door Simonette » za okt 08, 2005 9:54 pm

vabulo schreef:Dag Simonette,
Je haalde ondermeer de namen van Segovia en Williams aan.
Om in lijn te blijven met Erik ; dit waren en zijn vooral bijna perfecte techneuten.
Segovia was volgens mij geen componist maar heeft de klassieke gitaar als instrument uit de achtergrond ( onderwereld ??? ) gehaald en respect hiervoor weten af te dwingen.
Om het sterk te stellen; ik beweer moest Segovia er niet zijn geweest hadden “The Beatles “nooit bestaan.
John Williams daarnaast had de grote verdienste het classicisme enigszins te verlaten en te bewijzen dat de klassieke gitaar zich ook leent voor transcripties van hedendaagse composities.
Om zo iets te realiseren moet je niet alleen creatief zijn maar nog iets meer hebben.
Ha Vabulo, ik heb me niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat mensen als Segovia, Bream, Williams juist componisten stimuleren/stimuleerden voor de gitaar te schrijven...Segovia zie ik ook niet als componist, van Segovia ken ik zelfs eigenlijk alleen maar de compositie "Estudio sin luz". Maar neem nu John Williams, die nog altijd een enorme motivator is om voor de gitaar te laten schrijven. Groetjes! Simonette