Waarom worden er zo weinig MP3's geplaatst?

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Just Merks

Waarom worden er zo weinig MP3's geplaatst?

Bericht door Just Merks » do okt 06, 2005 9:46 pm

Er bevinden zich in dit forum diverse beginnende maar ook zeer gevorderde gitaristen. Waarom worden er zo weinig MP3's geplaatst. Iedereen kan er van leren, en het kan een uitdaging zijn om een stuk ook in je repetoire op te nemen.

Dus waar blijven jullie??? Laten we dit forum levendig houden..

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do okt 06, 2005 10:27 pm

Hallo Just,

Ik denk dat iedereen met zijn gedachten al bij Antwerpen zit.
Marie-Claire

annoost

Bericht door annoost » do okt 06, 2005 10:49 pm

Helemaal gelijk Just.

We gaan onze noordenburen een aan de mp3's moeten krijgen. Daar zitten o.a enkele leraars bij wat niet wil zeggen dat de niet-leraars zich nu vrijgesteld moeten voelen.
:mp3svp: :mp3svp: :mp3svp:

Ann

PS Is er iets te doen in Antwerpen Marie-Claire? :strizzalocchio: :wink:

Annemarie

Bericht door Annemarie » do okt 06, 2005 10:52 pm

Er wordt aan gewerkt. De microfoon is aanwezig, het programma gedownload. Maar manlief bedacht dat we zelf ook een heel aardig programma in huis hebben en dat moest nodig geinstalleerd worden. En toen lukte het niet meer om op te nemen. Tja :oops:

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do okt 06, 2005 10:54 pm

Ik vrees dat ik een tijdje verstek zal moeten laten gaan.

Ik heb vandaag met mijn leraar de mogelijke stukken voor mijn jury-examen van volgend jaar doorgenomen, en er zit geen enkel stuk tussen dat openbaar domein is.

Marie-Claire

annoost

Bericht door annoost » di okt 11, 2005 1:11 am

Wat ga je spelen voor je examen Marie-Claire.?
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 8:50 am

In januari wordt definitief gekozen.

Tot nu toe ben ik vooral bedacht met "moderner" werk, o.a. geschreven door mijn gitaarleraar. Verder Coeck en Linnemann. Brouwer?
Er komt een verplicht stuk bij, Weiss of Mertz, maar dat ken ik nog niet. De leraar heeft liever wat onbekender en pittiger werk dan een brave Carcassi, dat past beter bij een soms tegendraadse leerlinge op leeftijd. :wink:

Marie-Claire

annoost

Bericht door annoost » di okt 11, 2005 11:27 am

Marie-Claire
je hebt het altijd over je gitaarleraar, heeft hij nog een naam ook???
Ik ben wel eens benieuwd.
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 11:32 am

Johan Van Den Bossche
Ik vrees dat sommige Academieleerlingen uit Vlaanderen ondertussen al serieus hebben gezweet op sommige van zijn werken.
Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » di okt 11, 2005 1:12 pm

Marie-Claire schreef: Tot nu toe ben ik vooral bedacht met "moderner" werk, o.a. geschreven door mijn gitaarleraar. Verder Coeck en Linnemann. Brouwer?
Als ik dit allemaal lees heb ik toch een aantal bedenkingen.
Moest ik dat soort leraar hebben denk ik dat er twee keuzes zijn: ofwel gaat hij ofwel ging ik .
Ik wil hier geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de muziek en de componisten zoals Coeck, Linneman, Brouwer en je leraar.
Het is nu zo dat mijn voorkeur ligt bij componisten zoals Tarrega, Fernando Sor, Barrios, Mertz , transcripties van Schubert, Scarlatti, Hayden en minder bekenden zoals een Vincento Sojo.
Ik maakte pas vooruitgang als ik muziek kon spelen waar ik van hield.
Verder geloof ik dat motivatie een belangrijk aspect is om vooruitgang te boeken.Ik vraag me af hoe die leraar van hierboven mij zou kunnen motiveren.
Een niet al te opdringerige aanpak voor het soort muziek kan hierbij al een stap zijn in de goede richting.
Ik weet dat in het Leuvense en ook in andere muziekscholen sommige leraars dit begrepen hebben. ( meestal met enig menselijk doorzicht en pedagogische kwaliteiten ) Ze maken de keuze van muziekstukken in onderling overleg en tolereren inspraak van de leerling.

Iedereen weet dat klassieke gitaar geen eenvoudig instrument is.
Als men dit instrument uit zijn marginaliteit wil halen is de manier van aanpak dringend aan herziening toe.

Ik geloof ook dat ik niet de enige ben die hierover zo denk ( ook tegendraadse persoon op nog oudere leeftijd) maar had ook andere visies willen kennen.

Dus; laat jullie allemaal maar eens goed gaan.

Annemarie

Bericht door Annemarie » di okt 11, 2005 1:48 pm

Ik heb niet te maken met examens oid. Dus ik kan altijd in overleg met de leerling bepalen wat er wordt gespeeld. Ik vind het echter belangrijk om te werken aan smaakontwikkeling en daarom bied ik zeer diverse muziekstijlen aan. Want het blijft een feit: 'wat de boer niet kent, eet hij niet'. Zolang de leerling weet dat de nadruk blijft liggen op zijn eigen muzieksmaak heb ik maar zeeeeer zelden meegemaakt dat een leerling weigert bepaalde stukken te spelen. En het leuke is dat die eigen keuze doorgaans steeds uitgebreider wordt.

Nu is het wel zo dat er bepaalde gebieden zijn waar ik zelf niet al te veel verstand van heb. Dat betreft met name de lichte muziek. En improvisatie is ook niet mijn sterkste kant. Ondanks een behoorlijke dosis tijdgebrek probeer ik toch ook daar een weg in te vinden. Want ik vind dat de leerling ook met die muziek kennis moeten maken. Maar daar komt dus van mijn kant uit niet de nadruk op te liggen. Leerlingen die dat heel specifiek willen leren verwijs ik door naar een andere docent.

Ik neem aan dat de muziekkeuze voor een examen, stukken uit veel verschillende stijlperiodes moet bevatten.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 3:18 pm

Hallo Annemarie,

Het is mijn smaak die te beperkt is.... :wink: net als mijn gitaristieke mogelijkheden.

Marie-Claire

Annemarie

Bericht door Annemarie » di okt 11, 2005 4:39 pm

Jahahah, smaak valt niet over te twisten. Maar is wel iets dat je kunt ontwikkelen. Evenals gitaristieke mogelijkheden. Maar dat is lekker een taak voor jouw leraar :D

Ik denk dat jij ook niet meteen weigert als jouw leraar je vraagt om af en toe eens een heel andere stijl te proberen. En echt waar, na een paar keer ga je aan nieuwe dingen wennen en wie weet, ga je het ook nog waarderen.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di okt 11, 2005 4:49 pm

Dat vind ik nu zo uitdagend aan de gitaar. Je speelt een traag romantisch stuk, en meteen daarop moet je een ierse jig gaan spelen. Volledig andere speelstijl :lol: :lol: :lol:
Van Barok kan ik nog niet echt genieten, mijn gehamer trekt op niet veel, en om het zonder versieringen te spelen vind ik maar niks. En ja, ik hoor graag Brouwer.

Marie-Claire

Just Merks

Bericht door Just Merks » di okt 11, 2005 9:38 pm

Marie Claire,

Heeft je gitaar leraar bezwaar dat zijn stukken in het openbaar domein terecht komen? Het zou wel leuk zijn daar eens iets van te horen. Trouwens kun jij mij de link notg eens sturen van Choros. Ik heb de bladmuziek laten liggen. Nu ben ik onthand. Trouwens ik ben helemaal onthand, want zaterdag hen ik bij het optrekken van een laatje twee nagels compleet afgescheurd. De een gaat nog wel, maar de andere duurt weer een paar weken.

groeten,

Just
Zint eer gij begint.