Hoe een gitaar testen.

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
annoost

Hoe een gitaar testen.

Bericht door annoost » ma okt 03, 2005 11:15 am

Hallo iedereen

Hebben jullie een specifieke methode om een gitaar uit te testen...
Daarmee bedoel ik hoe ga je juist te werk, welke stukken speel je enz...

Ann

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » ma okt 03, 2005 12:57 pm

Mijn methode: 3 gitaren in een aparte speelruimte. Op elk van de gitaren speel je hetzelfde stuk. Daarna is het elimineren. Als je een gitaar afkeurt, vervang je die door een nieuwe. En begin je van voren af aan. Uiteindelijk blijven er een of twee over. Bij onbeslist wint de mooiste.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Simonette

Bericht door Simonette » ma okt 03, 2005 3:09 pm

Ik sluit me helemaal aan bij Erik, want dat is een heel goeie methode om de klankkleur te beoordelen en voeg er nog aan toe dat ik graag de octaven "test" (los---->XII) op zuiverheid. Verder zijn er nog mensen die door een bepaalde manier over de hals te kijken kunnen vaststellen of deze niet krom is getrokken..maar de fijne kneepjes ervan ken ik niet.

annoost

Bericht door annoost » di okt 04, 2005 12:37 am

ik heb al mensen gehoord die werkelijk elke positie uitproberen, om buzzing op te sporen , zuiverheid van de noten te beoordelen enz; maar dat lijkt me wel iets te ver gaan.
Ann

vabulo

Bericht door vabulo » di okt 04, 2005 6:24 pm

@ Erik,

Ik ben het grotendeels eens met deze manier van aanpak.
Ik heb in het verleden ook soortgelijke eliminatie methode toegepast.
Toch in toevoeging van uw methode het volgende:
Ik gebruikte een lijst met allerlei criteria zoals bespeelbaarheid, action, transparantie, helderheid, evenwicht, separatie…….enz.
Ieder criteria gaf ik punten op 5 (1, 2, 3, 4 of 5 )
Aangezien in een handelszaak je geen 100 merken hebt is het een must dat je de ervaringen vastlegt wanneer je een andere zaak aandoet. Vlaanderen heeft nu niet een zaak zoals het gekende huis in Den Haag waar je een uitgebreid gamma kan vinden.

Wat ik ook nog heb gedaan, eenmaal dat ik bijna tot de finale beslissing was gekomen , is een blinde test gedaan tussen een drietal instrumenten.Verassend was het van vast te stellen dat je eerste bevindingen niet altijd kloppen met de bevindingen met de oogjes open.

Probeer ook twee verschillende stukjes te spelen van uiteenlopende soort.
Een bepaald instrument leent zich beter voor een werk van Tarrega dan voor een werk van Bach.

En laat je niet alleen verleiden door het uitzicht. Je zou eens bedrogen kunnen uitkomen.(te vergelijken met een "Premier grand cru" wijn of een pracht vrouw)

annoost

Bericht door annoost » di okt 04, 2005 11:51 pm

Ik ben het helemaal met je eens Vabulo dat het nuttig is om het een en het ander schriftelijk bij te houden.
We hebben hier inderdaad geen winkels waar ze een ongelimiteerde voorraad en keuze aan instrumenten hebben. Je moet dus wel bijna verschillende winkels aandoen en dan kan het wat moeilijkworden als je geen notities genomen hebt.

Ann

Marijke

Re: Hoe een gitaar testen.

Bericht door Marijke » do okt 06, 2005 11:12 pm

annoost schreef:Hallo iedereen

Hebben jullie een specifieke methode om een gitaar uit te testen...
Daarmee bedoel ik hoe ga je juist te werk, welke stukken speel je enz...

Ann
Hallo Ann,
Mijn methode om een gitaar uit te zoeken:
Probeer eerst uit te vinden waar je voorkeur naar uit gaat: een gitaar met een fichte of een ceder bovenblad. Dus 2 gitaren van dezelfde bouwer vergelijken als het kan. In een goede gitaarspeciaalzaak heeft men in elke prijsklasse de nodige gitaren op voorraad.
Net zoals Simonette test ik of het octaaf zuiver is.
Om te kijken of de gitaar niet 'aanloopt' speel ik met vallende aanslag een chromatische toonladder van I tot XII.
Speel een stukje (of verschillende stukjes) met duidelijk veel hoog, midden en laag, zodat je kan horen of de klank overal evenwichtig overkomt en bv. niet de bassen overheersen.
Speel op de gitaren de zelfde stukken zodat je goed kunt vergelijken.
En wat absoluut ook belangrijk is: hoe voelt de gitaar aan, speelt hij /zij lekker.
Succes! Marijke

annoost

Bericht door annoost » vr okt 07, 2005 12:53 am

Om te kijken of de gitaar niet 'aanloopt'
Wat bedoel je juist met dat aanlopen Marijke??

Ann