Instuderen meerstemmige stukken

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
swastassijns

Instuderen meerstemmige stukken

Bericht door swastassijns » do sep 29, 2005 3:27 pm

Hoe studeer je eigenlijk het best meerstemmige stukken in?
Ik heb altijd geleerd om alle stemmen gelijktijdig te leren spelen... je oefent dan meteen ook de juiste vingerzettingen in. In mijn favoriete gitaartijdschrift (Guitare Classique) vind ik echter steevast terug dat je eerst de baspartij moet leren spelen en pas in een later stadium daar de andere stemmen aan toevoegen.. :roll: ... Ik heb het echter nooit zo geprobeerd en wil graag weten wat jullie hierover denken??

groetjes,

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » do sep 29, 2005 3:41 pm

Op gitaarles leer ik alle stemmen tegelijk te spelen. Alleen bij het analyseren van een of meerdere maten, trekken we de stemmen uitelkaar. Ook speel ik wel alleen de melodielijn om later een betere frasering te krijgen.

Eerst de baslijn spelen om later de andere stemmen eraan toe te voegen, lijkt me niet de juiste weg voor klassieke muziek. Bij jazz of pop kan ik me dat wel voorstellen.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

rené

Bericht door rené » do sep 29, 2005 6:53 pm

een manier die - bij mij - vooral bij erg polyfone muziek tot goed resultaat leidt (maar niet gemakkelijk is al je het stuk nog niet goed = uit het hoofd kent) is om steeds een stem weg te laten en die te zingen.

Het geeft je een goed gevoel voor de spanning en verloop ten opzichte van de andere stemmen.
Op gitaar vind ik het makkelijker om steeds een stem mee te zingen (dus ook spelen)