Slaan en geslagen worden. Agressie tijdens de les.

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Fernando

Slaan en geslagen worden. Agressie tijdens de les.

Bericht door Fernando » wo sep 28, 2005 1:05 pm

Hallo mensen,

Een vreemd onderwerp misschien, maar ik hoor het toch best vaak.

Er komt af en toe een nieuwe leerling op les en die verteld wat over zijn/haar geschiedenis met gitaarspelen en dan blijkt dat hij/zij geslagen werd door haar/zijn vorige docent. En dat gaat dan meestal om het wegslaan of tikken van de handen na een niet zo succesvolle poging om iets te doen wat de docent zegt. Ik heb dat nu toch zeker al zo'n 10 keer gehoord.

Andersom heb ik al twee keer gehoord van een leerling die agressief werd. Een keer werd de docent met de gitaar op zijn hoofd geslagen. (!!! echt belachelijk) En de andere keer gooide de leerling zijn gitaar door de kamer waardoor allerlei spullen kapot gingen.

Ik vind dit echt ronduit belachelijk, iedere keer als ik dit soort dingen hoor ben ik zeer verbaasd. Ikzelf ben nooit agressief behandeld door mijn leraren en leraressen, en ondersom ben ik natuurlijk ook zelf nooit agressief tegen leerlingen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Groeten,

Fernando Cordas

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » wo sep 28, 2005 2:57 pm

Serieus onderwerp, Fernando! Een ander mens aanraken zonder zijn of haar toestemming is uit den boze. Een leraar die zijn leerlingen slaat, is een hele slechte. Doceren bestaat uit instrueren, corrigeren en motiveren. Corrigeren doe je door het goede voorbeeld te geven, nooit door verbale of fysieke intimidatie.

Als je zelf geconfronteerd met agressie, probeer dan de angel uit de agressie te halen en zelf niet te confronteren. Dit 'meebuigen' helpt. Vraag 'm naar de reden van de boosheid, blijf vooral kalm praten, vraag hoe hij het zou willen. Pas als hij volledig gekalmeerd is, spreek je hem op zijn gedrag aan. Zeg 'm dat dit de laatste uitbarsting is geweest of anders kan hij een andere docent gaan zoeken.
Als je echter aangevallen wordt, dan is praten zinloos. Dan dien je te handelen: vluchten of 'm neutraliseren. Als je geen zelfverdigingsexpert bent, raad ik je aan te vluchten.
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

Simonette

Bericht door Simonette » wo sep 28, 2005 4:33 pm

Dit is echt voor het eerst dat ik zoiets hoor :shock: Ik heb zelf nog nooit een aggressieve gitaarleraar of gitaarleerling meegemaakt, en ik hoop dat zo te houden! Het idee alleen al dat je je leerling een pets gaat verkopen omdat hij iets fout speelt, echt krankzinnig hoor. Ik vraag me af Fernando of het niet steeds om 1 en dezelfde leraar gaat? Die moeten ze oppakken ! :pascontent:

Fernando

Bericht door Fernando » wo sep 28, 2005 10:13 pm

Simonette schreef: Ik vraag me af Fernando of het niet steeds om 1 en dezelfde leraar gaat? Die moeten ze oppakken ! :pascontent:
Ja wie weet. Inrekenen die handel.
Nou gelukkig zie ik nog niemand reageren die er ervaringen mee heeft.

Fernando

Just Merks

Bericht door Just Merks » wo sep 28, 2005 10:14 pm

Ik denk dat zo'n leraar niet begrijpt waarom het gaat. Gitaar spelen is een liefhebberij een hobby, en als je erg goed wordt kun je er je beroep van maken. De eerste groep moet vooral plezier hebben en gemotiveerd worden. Ik denk dat als je een prettige samenwerking hebt, dat de leraar best wel eens je handen mag weghalen of eens zeggen dat je een oen bent als je al honderd keer de zelfde fout maakt, als het maar prettig bedoeld is.
Ik zelf heb een piano leraar gehad die altijd liet zien dat hij het veel beter kon. Dat wist ik al, anders was ik niet op les gegaan. Toen ik er mee op hield, zei hij voor het eerst dat hij het heel jammer vond dat ik wegging, want ik was een van zijn betere leerlingen. Dat was mijn eerste (en dus laatste) compliment.
Het gaat denk ik dus primair om het plezier er aan beleven en dan samen proberen het maximale niveau te bereiekn.

Just
Zint eer gij begint.

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo sep 28, 2005 11:01 pm

Voor mij ook totaal geen herkenning hierin, gelukkig. Tjonge, ik had geen idee dat dit soort dingen voorkomt. Opvallend dat jij het zo vaak hoort. Het was ook mijn eerste gedachte dat het weleens om een en dezelfde persoon zou kunnen gaan.

Ik ben soms wel handtastelijk ( :D ) als ik de houding wil corrigeren, maar ik vraag altijd toestemming.

Haha, ik maak weleens een grapje dat ik een spaans rietje heb liggen als ze iets heel erg fout blijven doen.

Fernando

Bericht door Fernando » do sep 29, 2005 8:50 am

Ik heb niet het idee dat er bij de gevallen die ik ken, een vast persoon achter zit. Ik vraag natuurlijk wel altijd "zo, zo, van wie had je dan les?" maar meestal ken ik de persoon in kwestie niet.

Ik denk dat zo'n leraar(ares) zeker een complexje van het een of ander heeft en zijn/haar frustraties zo uit.

De reden dat ik erover begin is dat vorige week nog, een leerling zei dat diens vorige lerares heel vaak nogal grof zijn vingers van de toets af trok of tikte. Die leerling is een jaar of 55 a 56, en de lerares iets van 40.

Het was geen drama, maar we hebben er in dit geval flink om gelachen dat zo'n docent dat doet bij een zachtaardige man van in de 50.

Groet

Fernando

Simonette

Bericht door Simonette » vr sep 30, 2005 4:10 pm

:lol: it wasn't me... hihihi

Jean

Bericht door Jean » za okt 01, 2005 2:03 pm

Frustraties bij leraren..ik heb het wel eens op school gezien, maar niet in de muziek.
Ik denk dat een leraar zeer geduldig moet kunnen zijn en veel rust uitstralen. Tegelijkertijd zul je moeten kunnen inspireren en motiveren, een moeilijke combinatie natuurlijk.
Niet iedereen kan dat.
'We all do have limits'
-Scot Tennant-