niveau??

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
carine

niveau??

Bericht door carine » di sep 27, 2005 11:17 am

Hooi,

Misschien is dit in het verleden al wel behandeld, maar ik ben eigenlijk heel benieuwd welke criteria er zijn voor stukken om ze in een bepaald niveau in te delen. Vooral omdat ik stukken heb uit een hoger niveau, die ik veel gemakkelijker speel dan bepaalde stukken uit een lager niveau.

Carine

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di sep 27, 2005 12:06 pm

Hallo Carine,

Die indeling is door Jean-François Delcamp gebeurd. Hij weet dat het niet echt ideaal is. Hij vraagt niets liever dan dat er een werkgroep wordt gevormd om de stukken "deftig" te ordenen, niet alleen per categorie, maar ook volgens moeilijkheidsgraad, maar kan het zelf niet alleen doen.

Mochten jullie suggesties hebben, wil ik die gerust allemaal verzamelen en proberen er een geheel van te maken.

Marie-Claire

vabulo

Bericht door vabulo » di sep 27, 2005 6:07 pm

@ Carine

Volgens mij bestaat er geen lijst van objectieve criteria volgens welke men een muziekstuk een bepaalde moeilijkheidsgraad gaat geven
Dit is en blijft een subjectieve materie.
Ben ooit eens een soort classificatie systeem tegen gekomen waarbij men drie gekende werken als referentie of maatstaf nam en waarbij men andere werken mee ging vergelijken.
Zelfs kan een bepaald muziekstuk heel sterk verschillen naargelang de persoon die er een transcriptie heeft van gemaakt.

@ Marie Claire

Ik denk dat die indeling van Jean-François Delcamp nog niet zo slecht is.
Met die 10 groepen heb je toch al meer referenties of maatstaven waarmee je het eigen kunnen kan vergelijken.

In het rotsklimmen heeft men ook een indeling van 9 moeilijkheidsgraden.( tot nu toe.)
Vanaf de vierde graad wordt iedere graad nog eens onderverdeeld in 3 subgroepen( vb 6a, 6b en 6c ) iedere subgroep kan dan nog een + toegemeten krijgen.
Bij het openen van een nieuwe klimroute zal de persoon die deze route heeft geopend het advies inwinnen van andere ervaren klimmers die deze moeilijkheidsgraad ook aankunnen en een beoordeling of quotatie toekennen.
Op de site http://www.belclimb.net kan je zien hoe men met dit classificatiesysteem omgaat en hierdoor een objectieve classificatie benadert.
Een voorbeeld is de route “Veronica Mania” zie de volgende link
http://www.belclimb.net/routesearch.php ... outeID=708
Voorstel:
In principe zouden we ook een soortgelijk systeem kunnen opzetten waar ieder geregistreerde gebruiker ( met goede referenties ) kan aan deelnemen.
Je moet alleen maar de naam van een klimroute veranderen in een naam van een muziekstuk enz.

Annemarie

Bericht door Annemarie » di sep 27, 2005 6:38 pm

Ik heb me dat ook al af lopen vragen. Ik zou er best wel over mee willen denken. Is dat trouwens op een van de andere fora nog niet gebeurd?

Just Merks

Bericht door Just Merks » di sep 27, 2005 10:10 pm

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de niveaus per persoon ook kunnen verschillen. Ik zie stukken in niveau 3 die ik echt rottig te spelen vind en in niveua 8 die mij wel liggen en ik mogelijk wel uit kom.

Zal de muziek sowieso niet goed in je gehoor ligt vind ik het al erg lastig.

groetn,

Just
Zint eer gij begint.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » di sep 27, 2005 10:28 pm

Dag Just,

Ik heb de indruk dat Jean-François begonnen is met op de moeilijkheid van sommige grepen te letten, eerst twee noten samen spelen, dan drie noten samen spelen. Alhoewel ik vind dat hij heel snel naar de hogere posities opklimt, dat geeft voor mij dan weer problemen.

Marie-Claire

carine

Bericht door carine » wo sep 28, 2005 11:38 am

Hooi Marie-Claire,

troost je.. de hoge posities komen er vanzelf wel in. Op een dag word je wakker en bedenk je je: "Heb ik dat ooit moeilijk gevonden??"

Carine

annoost

Bericht door annoost » wo sep 28, 2005 12:09 pm

in het begin waren de lage posities ook moeilijk dus niet wanhopen

Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » wo sep 28, 2005 12:29 pm

Ik heb hier een reeks partituren van Thierry Tisserand liggen, voor 6de jaars, en praktisch alle vingerzettingen staan erop gedrukt, de snaar waarop je moet spelen, en zelfs nog i,a,m, enz. Dat maakt het spelen uiteraard veel gemakkelijker...

Vandaar misschien die andere classificatie?

Marie-claire