Nagelvorm

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Jean

Nagelvorm

Bericht door Jean » wo sep 14, 2005 7:46 pm

Ik heb vrij recentelijk mijn nagels anders gevormd. Eerst had ik altijd de nagels in een punt gevijld, dit zorgde er echter voor dat ik mijn pols niet recht kon houden om de snaren aan te slaan.

Om een betere klank en polshouding te krijgen ben ik de nagels zo gaan vijlen dat ik het hoogste punt aan de rechterkant van mijn nagel heb zitten. (de snaar glijdt dan als het ware de helling op)

Nu gaat dit redelijk goed (na wat beginmoeilijkheden)...alles gaat tot nu toe beter...meer snelheid, betere klank etc.
Maar als ik arpeggios speel of iets als Asturias (Leyenda) merk ik dat ik bij het aanslaan van de snaren met mijn middelvinger en ringvinger niet lekker zit.
Het is net alsof ik geen weerstand heb (de snaar niet meer echt voel) en de snaar oncontroleerbaar onder mijn vinger doorglipt.

Heeft Iemand hier goede ideeën over om dit op te lossen?
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

Fernando

Bericht door Fernando » wo sep 14, 2005 9:57 pm

Hoi Jean,

Ga naar het einde van het boek dat je gebruikt (Pumping Nylon, Scott Tennant) en doe dagelijks enkele van de Giuliani op.1a oefeningen. Maar dan wel staccato.. dus de vinger waarmee je de laatste noot aansloeg meteen weer terugzetten. Goed hard aanslaan. Het is fitness voor je vingers. (het klinkt niet mooi, maar dat is ook niet het hoofddoel)
Zo zul je een goed rechterhand-gevoel ontwikkelen.
Het gaat erom dat al je vingers in één handpositie precies de juiste stand hebben om een mooie toon te maken. Neem een neutrale handpositie aan, doe die oefeningen en leer iedere vinger in die houding de beste toon te maken.
Wie weet is bij 'm' en 'a' je nagel te kort.
Bij 'a' werkt zo'n schuine nagel niet altijd. Je moet ook kijken of je een ronde nagel hebt (als je hem recht van voren, tegen de punt aan beziet). Bij zo'n nagel werkt een schuin afgevijlde nagel niet. Dan moet hij ronder zijn. Met de punt meer naar het midden.

vriendelijke groeten,

Fernando Cordas

Jean

Bericht door Jean » wo sep 14, 2005 10:29 pm

dankje Fernando...ik zal je raad eens opvolgen
mijn 'a' is inderdaad iets ronder qua vorm dan mijn andere vingernagels.
Misschien dat die de balans verpest voor de rest. Ik zal hem eens anders vijlen en die oefening proberen.

Ik vermoed echter dat de dvd die ik gebruik anders is dan het boek..want op de dvd is de laatste les tremolo
Ik zal de 'arpeggio-technieken' nog eens napluizen echter ;)
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo sep 14, 2005 11:07 pm

Ik ken dat gevoel. Bij mij komt het doordat de nagel van mijn ringvinger wat zachter is dan de andere nagels. Daarom doe ik er nagelverharder op als ik ergens moet spelen en de klank extra belangrijk is.

Just Merks

Bericht door Just Merks » wo sep 14, 2005 11:10 pm

Hebben jullie ook altijd zo'n last er van dat je vaak met vuile nagels aan je rechterhand rondloopt?

Ik zit nog wel eens te sleutelen aan de moter van mijn boot, en dat smeer krijg je er niet zo makkelijk onderuit.

groeten,

Just
Zint eer gij begint.

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo sep 14, 2005 11:11 pm

Nee, valt wel mee. Hooguit soms als de aardappelen erg smerig zijn :D
Een nagelborsteltje en een vijltje om het vuil eronderuit te peuteren doen wonderen.

Jean

Bericht door Jean » do sep 15, 2005 12:42 pm

ja..ook wel vuile nagels...maar vooral mensen die je raar aankijken. Soms vragen ze erna en weten ze dat het met gitaarspel te maken heeft. Maar andere denken gewoon dat je een viespeuk bent die te lui is om z'n nagels te knippen :shock:
'We all do have limits'
-Scot Tennant-

Simonette

Bericht door Simonette » do sep 15, 2005 1:00 pm

Tja....ik ken de lengte van jullie nagels niet maar ehhh...je hoeft je nagel eigenlijk maar net over de vingertop te zien om toch nog een mooie klank te krijgen. Vaak zie je gitaristen met eigenlijk vééls te lange nagels. Hoe korter je ze draagt, hoe minder kans op beschadigingen en bijgeluiden (ikzelf "struikel" eerder als mijn nagels te lang zijn en ben ook minder snel dan). Maar ze worden ook minder (gauw) vies als je je nagels niet te lang laat groeien..en de mensen maken minder snel opmerkingen.

Annemarie

Bericht door Annemarie » do sep 15, 2005 1:04 pm

Daar sluit ik me bij aan. Het is me weleens opgevallen dat mannelijke gitaristen vrij lange nagels hebben, in ieder geval veel langer dan de dames. Overigens is het mij nog nooit overkomen dat het iemand opviel dat ik een hand met korte en een hand met lange nagels heb.

Annemarie

Simonette

Bericht door Simonette » do sep 15, 2005 1:26 pm

Idd Annemarie...mij dus ook niet....nog eerder van "oohh..maar ik dacht dat gitaristen met lange nagels spelen.." hihihi :lol:

annoost

Bericht door annoost » do sep 15, 2005 2:05 pm

ik heb er ook nog nooit opmerkingen over gekregen. rechts zijn mijn nagels ook niet zo overdreven lang.1 max 2 mm als ze te lang zijn is dat niet bevordelijk voor de toon en breken ze ook gemakkelijker.
Ik zit wel niet graag in het water met mijn handen want dan worden de nagels te slap.
Ann

Jean

Bericht door Jean » vr sep 16, 2005 12:41 pm

nou, ik heb ze niet zo lang...maar ik heb ze korter als eerst. Omdat ik ze toen eigenlijk ook verkeerd had qua vorm.
Als ik een vijl langs vingertop en nagel houdt dan is de vijl recht. Dat is de algemeen bepaalde 'juiste'lengte geloof ik.

Dat het bij mij opvalt kan eraan liggen dat ik aan mijn linkerhand nagelbijt en ze daar erg kort zijn :)
'We all do have limits'
-Scot Tennant-