Gitaarstemmer

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
e.zurcher

Gitaarstemmer

Bericht door e.zurcher » do aug 11, 2005 9:32 pm

Voor alle gitaristen die moeite hebben met het stemmen van hun gitaar: opgelet! Sinds een paar jaar is er de Intellitouch (wie verzint zo'n naam?).
Het werkt zo: je klemt 'm op de kop van de gitaar, je zet 'm aan, slaat een snaar aan en op het display lees je of je hoger of lager moet stemmen. De meting verricht het apparaatje door de trillingen van de snaren door de hals te meten. Dat heeft als voordeel dat je kunt stemmen in een rumoerige omgeving. De lage E en A snaar meet je het best door een flageolet aan te slaan op de twaalfde fret. Ook als je een andere stemming voert dan de gebruikelijke EADGBE is het bruikbaar. Mijn zoontje stemt er zelfs zijn basgitaar mee.

Mijn vorige stemapparaat deed de meting door een kleine micro, dus als er in mijn omgeving gepraat werd, kreeg ik geen goede meting.

Enig nadeel van de Intellitouch: hij is nogal kostbaar (ruim 50 euro).
Erik Zurcher
gitaar K. Hill, model Barcelona

vabulo

Re: Gitaarstemmer

Bericht door vabulo » do aug 11, 2005 10:46 pm

e.zurcher schreef:Enig nadeel van de Intellitouch: hij is nogal kostbaar (ruim 50 euro).
Nieuwe technologie is altijd welkom.
Dit stemapparaat is mij bekend.
Er bestaat ook een goedkopere versie van rond de 30 euro.
Ik hoorde wel van dit apparaat dat het heel fragiel is en zijn goede werking over langere termijn in vraag wordt gesteld.
Hoe reageert dit digitaal apparaatje op harmonische tonen?
Het stemapparaat Seiko type ST757 Chromatic Tuner ( analoge aanduiding ) dat ik gebruik is op dat vlak soms erg misleidend.
Mijn stemvork van 1963 doet het nog altijd beter!

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » do aug 11, 2005 10:57 pm

Ik gebruik de Intellitouch nu al zo'n twee jaar en vind het super. Vooral als je moet optreden en je nogal gespannen bent, dan biedt het uitkomst. Snel en goed gestemd geeft dan enige zekerheid. Ook als ik moe ben, dan wil ik nogal eens moeite hebben met stemmen of bij nieuwe snaren.
Er zijn natuurlijk puristen die stemapparaten maar onzin vinden. Mij helpt het enorm.
Erik Zurcher

vabulo

Bericht door vabulo » do aug 11, 2005 11:45 pm

Erik,

De voordelen die moderne stemapparaten bieden staan buiten discussie. Ze hebben het ons veel gemakkelijker gemaakt om onze instrumenten te stemmen.
Mijn vraag was wel ”hoe reageert dit digitaal apparaatje op harmonische tonen?”
De Seiko neemt via de microfoon vooral de frequentie met de harmonische of eigenfrequenties van de aangeslagen snaar op wat aanleiding geeft dat de wijzer een variabele waarde aangeeft tussen het moment aan aanslag en het uitsterven van de toon.
Ik verwacht dat de “Intellitouch” ook de harmonische of eigenfrequenties van de gitaar opneemt of verwerkt ( dit is een heel complex spectrum)
Zegt de handleiding van het apparaat hier iets van ?

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr aug 12, 2005 12:01 am

Eh... Dit gaat mijn petje iets te boven! De gebruiksaanwijzing heb ik reeds weggegooid. Uit mijn hoofd: iedere toon heeft een eigen frequentie. Het apparaat meet die frequentie en geeft aan of je hoger of lager moet stemmen. Volgens mij zijn deze frequenties absolute waarden. Daarom begrijp ik je vraag niet over harmonische tonen. Ben ik zo naief om te denken, dat als je iedere snaar op de juiste frequentie stemt, geen goed gestemde gitaar oplevert?
Je zult me e.e.a. moeten uitleggen.
Erik Zurcher

Annemarie

Bericht door Annemarie » vr aug 12, 2005 12:42 am

Ik denk dat hij de boventonen bedoeld.

Als je je gitaar met een stemapparaat stemt is hij eigenlijk nooit helemaal zuiver omdat je de snaren per toonsoort iets anders moet stemmen. Heeft iets te maken met gelijkzwevende stemming. Het zijn maar kleine verschillen maar het maakt wel het verschil tussen zuiver en net niet zuiver. Daarom heb ik zelf geen stemapparaat, ik kan het beter zonder dat ding, heeft niets met purisme te maken hoor. Ik adviseer mijn leerlingen wel zo'n apparaatje. Over de intelli touch heb ik ook erg positieve verhalen gehoord maar zijn inderdaad erg duur en de apparaatjes met zo'n 'ouderwets' wijzertje doen het ook prima.

Esther

vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 12, 2005 1:05 am

Erik,

Sorry dat ik hierboven te technisch werd en hieronder technisch blijf.
Iedere snaar heeft haar eerste eigenfrequentie ( de belangrijkste) en deze willen we op de juiste waarde afstemmen
Naast deze zogenaamde eerste eigenfrequentie heeft iedere snaar nog een tweede,derde………oneindig aantal eigenfrequenties; min of meer uitgesproken die uiteindelijk de klankkleur van de snaar gaan bepalen.
Hier wordt dankbaar gebruik van gemaakt in de gitaartechniek door de zogenaamde “Flageolet” tonen.
De flageolet toon op de 12 de fret komt met de tweede eigenfrequentie overeen.
De gitaar zelf heeft op zijn beurt ook een oneindig aantal eigenfrequenties waarbij het klankbord het belangrijkste element is en nog veel belangrijker is voor de klankkleur voor het geheel.
De interactie van een of meerdere aangeslagen snaren tezamen met de gitaar bepalen uiteindelijk de totale klanksterkte, klankpatroon ; response, transparantie; helderheid;…..van ieder instrument.
Gans dit pakket aan eigenfrequenties is zo gevarieerd van gitaar tot gitaar dat dit ieder instrument uniek maakt en dat zelfs de beste gitaarbouwers er nooit in ( zullen ) slagen twee dezelfde gitaren te bouwen.

Esther,

De tweede, derde,….eigenfrequentie zijn inderdaad de boventonen.
Laatst gewijzigd door vabulo op vr aug 12, 2005 8:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr aug 12, 2005 8:37 am

Het begint me te dagen. Interessant trouwens, je verhaal over het oneindige aantal eigenfrequenties.
Meting met de Intellitouch verricht ik door directe snaaraanslag of door boventonen. Beide methodes werken goed. Hoewel, de boventonen worden op de lage snaren beter opgepikt dan op de hoge.

Het display vertoont bij een juist getemde eerste snaar: >>>E<<<
Bij het versterven van de toon wil nog wel eens de meting wijzigen in bv.: >>>E<< . Nu weet ik dat de E ietsje te hoog gestemt is. Helaas zijn soms de stemmechanieken niet fijn genoeg om secuurder te stemmen.

Andere stemapparaten werken natuurlijk net zo goed, maar de intellitouch meet geen omgevingsgeluiden en dat vind ik juist zijn grootste voordeel.
Erik Zurcher

vabulo

Bericht door vabulo » vr aug 12, 2005 10:53 am

Erik,

In verband met al dat technisch gedoe van eigenfrequenties hierbij twee sites waar dit in beeld wordt gebracht.

http://www.classicalguitars.ca/resonances.htm

http://www.esat.kuleuven.be/education/i ... .php?id=16

Als je er niet wijzer bij wordt maak je geen zorgen.
Al deze academische benaderingen kunnen wel interessant zijn maar hebben naar mijn mening nog niet zoveel bijgebracht tot de bouw van de betere gitaar.
Kijk maar ook even naar alle ( exotische ) studies van en op Stradivarius violen die er zijn gedaan en er niet toe hebben geleid dat identieke replica zijn gemaakt.

e.zurcher

Bericht door e.zurcher » vr aug 12, 2005 11:44 am

Dank voor de info en sitevermeldingen, heel leerzaam!

Dagelijk gebruik ik de telefoon, maar hoe die werkt, weet ik nog steeds niet. Dagelijks stem ik mijn gitaar, maar hoe mijn stemapparaat werkt, weet ik ook niet.

Doet mij denken aan het Zen-raadsel: Als er een boom in het bos omvalt en er is geen mens in de buurt, maakt die omvallende boom dan ook lawaai?
Erik Zurcher