Spelen in hoge posities

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
Fernando

Bericht door Fernando » za sep 03, 2005 9:47 am

Hallo Dekker,

Ik neem, aan dat je met een bepaald stuk bezig bent waar hoge posities in voorkomen?
welk stuk is het?

Fernando Cordas

dekker

Bericht door dekker » za sep 03, 2005 11:10 pm

Ha Fernando,

Ik ben nu bezig met een stuk van Theo L. Bochman. De titel hiervan
is "La Torre Morisca". Uitgever is Van Teeseling te Nijmegen.
Een mooi spaans stuk met een tremolo erin, uiteraard met hoge posities, die ik onder de knie begin te krijgen. Als is het niet eenvoudig voor mij.

Ik heb ook drie muziek boeken met spaanse muziek van Siegfried Behrends. De titel hiervan is "Impressione einer spanischen reise"
Prachtige muziek uit Spanje met verschrikkelijk veel hoge posities.
Eens hoop ik deze stukken goed uit te kunnen spelen.

Fernando

Bericht door Fernando » zo sep 04, 2005 10:35 am

Dekker,

Ik ken helaas de stukken die je noemt niet, ik dacht ik geef je wat specifieke tips om het instuderen te vergemakkelijken. Maar goed, dan maar wat algemeenheden.

Bij hoge posities heb je (net als bij alles wat je speelt) twee mogelijkheden,

a-van blad lezen
b-uit het hoofd spelen

Je kunt het beste denk ik, de rest van het stuk van blad spelen en dan de hoge posities goed uit je hoofd leren. Markeer in het stuk vanaf waar je uit je hoofd gaat spelen (dus waar je naar je linker hand gaat kijken) en vooral waar je weer moet verder lezen als je niet meer naar je linker hand kijkt.

Oefen de stukken met hoge posities apart van de rest, en spendeer daar veel extra tijd aan.

En dan een tip om hoge posities makkelijk van blad te lezen: Ga eens een half uurtje een stuk spelen dat in eerste positie gespeeld kan worden, maar speel dat dan bijvoorbeeld helemaal zonder een open snaar te gebruiken. Dus verplicht jezelf zo in een hogere positie te spelen. Als je dat eens per week doet dan ga je wel vooruit hoor. Je moet het dan wel echt doen natuurlijk. Het kost helaas gewoon tijd, maar vooral ook specifieke oefening.

Fernando Cordas

dekker

Bericht door dekker » ma sep 05, 2005 9:59 am

Bedankt voor de tips Fernando. Ik ga mijn best doen.

Simonette

Bericht door Simonette » vr sep 09, 2005 5:40 pm

wat ook goed kan zijn om te weten (tenminste, als je de noten-namen goed kent), is dat als je een snaar op de XII positie (dus vóór de kast begint) je de betreffende noot een octaaf hoger hebt. Als je dan terugrekent, in plaats van "omhoog-rekent", zoals veel gitaristen doen, ben je er sneller. Als je snaar 3 dus indrukt op XII klinkt de g, 3e vakje snaar 1, snaar 4 op XII = d snaar 2 3e vakje ! enz, enz
Leer zo ook positie V en VII uit je hoofd, dus wéét wat daar zit, welke noot, zoals je dat ook hebt geleerd in I. Dan ben je overal een stuk sneller achter, omdat je dan pas "aanknopingspunten" hebt. Een beetje droog om te oefenen, maar het werkt wel hoor :D

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » vr sep 09, 2005 9:10 pm

Voor spel in hoge posities, een tip die ik van mijn gitaarleraar heb gekregen.

Als je met je linker hand omlaag gaat, dan stopt je hand in IXde positie als je met de onderkant van je hand de klankkast raakt. Als je wat oefent, moet je niet meer kijken om positie IX te vinden. En van daaruit terugtellen.

Marie-Claire