Spelen in hoge posities

Hier kun u uw boodschappen plaatsen. Om in andere rubrieken een boodschap te plaatsen of om gebruik te maken van de gratis partituurbank is het noodzakelijk om u in te schrijven. Raadpleeg de FAQ als u nieuw bent.
dekker

Spelen in hoge posities

Bericht door dekker » do jul 21, 2005 8:43 pm

Wat is het geheim om goed te spelen in de hoge posities. ?
Ik vind muziek stukken waarbij hoge posities aan de orde komen erg moeilijk.

Wie heeft een goede tip om dit onder de knie te krijgen.

annoost

Bericht door annoost » do jul 21, 2005 8:48 pm

ik veronderstel dat het probleem is dat je daar minder goed de noten weet terug te vinden??
Als dat het geval is dan kan ik enkel maar zeggen oefenen en oefenen.Het helpt als je ook echt evht oplet welke noten je speelt.
en overigens met hogere positied bedoel je daar VII IX XII of nog hoger mee??
Ann

dekker

Bericht door dekker » do jul 21, 2005 9:06 pm

Het gaat voor mij moeilijk worden als de noten op meerdere snaren gespeelt kunnen worden.
Welke snaar moet je dan aanslaan. Vooral als er twee of soms wel 3 noten op verschillende snaren gespeeld moeten gaan worden.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do jul 21, 2005 9:12 pm

Dag Dekker,
Hoeveel jaar gitaar heb je achter de rug?
Marie-Claire

dekker

Bericht door dekker » do jul 21, 2005 9:26 pm

Al een tijdje. Ongeveer 25 jaar heb ik een gitaar in mijn bezit. Vaak hing hij/zij aan de muur of stond hij/zij in een hoek.

De laatste paar jaar ben ik elke dag wel even met de gitaar bezig. Nu hik ik tegen de hoge posities aan.

Noten kan ik wel lezen. Muziek stukken (eenvoudige) van bv F. Sor en M.Carcassi kan ik goed spelen.

annoost

Bericht door annoost » do jul 21, 2005 9:34 pm

wel , dat heet dan het ontcijferen van een stuk...
Het spelen in die posities is op zich niet moelijker dan spelen in de lage posities.Je noteert best vooraf waar je wat gaat spelen, posities vermelden en ook eventueel op welke snaar.
dat helpt allemaal. Sommige stukken zijn ook gitaristiek zo goed geschreven dat je er weinig problemen mee zult hebben, bij anderen is het heel wat moeilijker.
Er zijn ook vaak meerdere mogelijkheden en dan hangt het ook een beetje van persoonlijke voorkeur af welke mogelijheid je zult kiezen.
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do jul 21, 2005 9:34 pm

Als je gewoon partituren leest, denk ik dat het voor een deel te maken heeft met het feit dat je de noten niet goed genoeg herkent en je nog teveel moet nadenken waar de vinger precies thuishoort.
Bij die hoge posities moet je er ook rekening mee houden dat dezelfde noot op verschillende plaatsen kan zitten, het is echt uitdokteren wat het gemakkelijkste speelt.
Mocht je met een klassiek werk bezig zijn, geef dan de referentie door, en zeg bvb. welke maten moeilijk zijn. Dan kan er iemand beter naar kijken.
Sorry voor het vage antwoord.
En welkom op de site. :wink:
Marie-Claire

annoost

Bericht door annoost » do jul 21, 2005 9:36 pm

blijkbaar hebben we hetzelfde gezegd op hetzelfde moment, er zal dus toch iets van moeten waar zijn
Ann

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do jul 21, 2005 9:38 pm

Ik ben momenteel met iets bezig waar je van VII naar III naar I naar II naar VII, dan II, enz.... het hoogste is VIII.
Veranderen om de maat, soms zelfs binnen de maat. Ik heb gewoon alles opgeschreven. Het heeft tijd gevraagd, maar het is veel gemakkelijker op die manier.
Marie-Claire.

dekker

Bericht door dekker » do jul 21, 2005 9:53 pm

Ik heb de site vanavond gevonden. Ziet er goed uit.
Via de site hoop ik het spelen op de gitaar te verbeteren.

Een paar bekende stukken die ik goed kan spelen op hoge posities zijn :
Lagrima van F. Tarrega en de romance uit Jeux inderdits.
Helaas duurt het zo lang voordat het een beetje goed klinkt.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do jul 21, 2005 10:01 pm

Met die stukken ben je toch goed op weg.
Ik noteer die hoge posities gewoon op mijn partituur, om te spieken.

Frank en Jenny zijn allebei met de Lagrima begonnen, een soort wedstrijd, je kunt hun vorderingen beginnen volgen onder de rubriek "toernooi".

Om toegang te krijgen tot sommige rubrieken, moet je je inschrijven in de bestaande gebruikersgroepen (juist onder die vlaggetjes van boven). Er is een rubriek waar je je kunt aanmelden als je 2 boodschappen hebt gepost, ééntje als je 4 boodschappen hebt gepost, en ééntje als je 40 boodschappen hebt gepost. Telkens wordt dan een stukje van de site "ontsloten".

Veel snuffel- en gitaargenot.

Marie-Claire

dekker

Bericht door dekker » do jul 21, 2005 10:16 pm

Bedankt voor de tips Marie-Claire.

Bij veel muziek stukken staat er een tweede balk onder de muziekbalk.
In deze tweede balk staan vaak de afdelingen waar je de vingers moet plaatsen om de noten in de muziekbalk te pakken.

Als je op de Homepage bij de profider inlogt en je vult bij het vakje "zoeken" : gratis bladmuziek klassieke gitaar, in
krijg je twee goede sites (de eerste twee van de lijst in ieder geval) voor bladmuziek.
Probeer maar eens.

Marie-Claire

Bericht door Marie-Claire » do jul 21, 2005 10:24 pm

Bedankt voor de tip! Er zijn op de site ook enkele partituren te vinden met tablatuur eronder :
http://www.delcamp.net/pdf/tablature/cl ... ature.html
Ik hoop dat de link werkt, anders zal je je eerst moeten inschrijven in de eerste twee gebruikersgroepen.

Marie-Claire

Hell Yeah

Bericht door Hell Yeah » ma aug 29, 2005 7:52 pm

Dit probleem ken ik precies :)
maar ja ik ben nog geen jaar bezig met klassiek enz..

Heeft er iemand interessante partituren waarmee men dit kan studeren ?

groetjes en bedankt

Almar

Bericht door Almar » di aug 30, 2005 11:15 am

ja, ontcijferen vind ik het minst leuke van het leren spelen van een stuk.
Maar ja de beloning is dan weer ruim de moeite waard!